Gå til innhold

Noko poeng i å sitje på enkeltaksjar på lang sikt?

Zeph

Anbefalte innlegg

Mange bra innlegg her nå som utreder det som er viktig i forhold til enkeltaksjer.

Vil bare si meg enig i de fleste, og poengtere det med risiko i forhold til mulig avkastning. Det er også viktig å poengtere noe som ble sagt tidligere, at det er lurt å ikke investere penger du ikke har råd til å tape.

Det går også an å finne aksjer med relativt lav risiko selvfølgelig, tilnærmet like lav risiko som fond og indeksfond, i noen tilfeller til og med lavere risiko.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hoster opp Zeph sin gamle tråd eg... :)

Hvordan vil dette utspille seg i forhold til ASK nå når det er kommet? 

Vil vi kunne ha disse ansattaksjene inne i ASK og på den måten slippe å skatte for evt. gevinst når vi selge de?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hoster opp Zeph sin gamle tråd eg... :)

Hvordan vil dette utspille seg i forhold til ASK nå når det er kommet? 

Vil vi kunne ha disse ansattaksjene inne i ASK og på den måten slippe å skatte for evt. gevinst når vi selge de?

Du unngår aldri skatten, men du vil kunne trade mellom ulike typer aksjer/fond uten å skatte fortløpende; med andre ord du skatter når du tar pengene ut av kontoen og ikke når du selger aksjene.
Lenke til kommentar

Jeg har samme ordning i min jobb, kjøper for 5% av lønna hver mnd, arbeidsgiver matcher den delen, og det tar 2 år før jeg får frigjort aksjene. Det jeg har valgt å gjøre er å selge en gang i året alt jeg kan (i desember) og så reinvesterer jeg i et globalt indeksfond. Det koster kanskje litt i salgskostnader (og i mitt tilfelle overføring fra utland og valutakonvertering) men det er en kostnad jeg tar for å diversifisere porteføljen. Det har vist seg å gå i min favør de siste årene med oljenedturen og dollarstyrkingen, men det kan fort endre seg som alt annet. Om man gjør dette årlig i mange år så har man "dollar cost average", og jeg er helt sikker på at det er det fornuftigste å gjøre i denne saken. Man sitter allerede med alle eggene i en kurv ved at man jobber i firmaet, hvorfor da også ha en så stor del av porteføljen i samme selskapet? Spør deg følgende: Hvis du hadde hatt 100.000 kroner (eksempel), ville du da kjøpt aksjer i statoil eller kjøpt noe annet for pengene, f.eks et indeksfond? hvis svaret er statoil-aksjer, så selger du ikke. hvis svaret er noe annet så selger du og bruker pengene der du vil.

Lenke til kommentar

Snakka med de i dag. Det låg jo selvsagt informasjon om dette på internsidene :p

Det går ikke an å få disse aksjene inn på ASK automatisk.

I tillegg var det sånn at hvis vi flytter aksjer vi ikke har fått bonusaksjer for inn på ASK så mister vi faktisk bonusaksjene.....

Så det er ikke aktuelt å blande inn disse aksjene i ASK. Med mindre eg skal selge de da. Da kan det jo være lurt nå i overgangsperioden å vurdere å legge de inn i ASK før salg for å unngå evt. skatt på gevinst.

Og siden det er snakk om så små kroner tenker eg at eg ikke gidder å styre med det, men bare selger aksjene og tar evt gevinst/tap med en gang for så å investere resterende penger i fond.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...