zeebra Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Mange bra innlegg her nå som utreder det som er viktig i forhold til enkeltaksjer. Vil bare si meg enig i de fleste, og poengtere det med risiko i forhold til mulig avkastning. Det er også viktig å poengtere noe som ble sagt tidligere, at det er lurt å ikke investere penger du ikke har råd til å tape. Det går også an å finne aksjer med relativt lav risiko selvfølgelig, tilnærmet like lav risiko som fond og indeksfond, i noen tilfeller til og med lavere risiko. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) Hoster opp Zeph sin gamle tråd eg... Hvordan vil dette utspille seg i forhold til ASK nå når det er kommet? Vil vi kunne ha disse ansattaksjene inne i ASK og på den måten slippe å skatte for evt. gevinst når vi selge de? Endret 31. august 2017 av Jotun Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) Edit: glem det. Endret 31. august 2017 av Herr Brun Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hoster opp Zeph sin gamle tråd eg... Hvordan vil dette utspille seg i forhold til ASK nå når det er kommet? Vil vi kunne ha disse ansattaksjene inne i ASK og på den måten slippe å skatte for evt. gevinst når vi selge de? Du unngår aldri skatten, men du vil kunne trade mellom ulike typer aksjer/fond uten å skatte fortløpende; med andre ord du skatter når du tar pengene ut av kontoen og ikke når du selger aksjene. Lenke til kommentar
rabs Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Jeg har samme ordning i min jobb, kjøper for 5% av lønna hver mnd, arbeidsgiver matcher den delen, og det tar 2 år før jeg får frigjort aksjene. Det jeg har valgt å gjøre er å selge en gang i året alt jeg kan (i desember) og så reinvesterer jeg i et globalt indeksfond. Det koster kanskje litt i salgskostnader (og i mitt tilfelle overføring fra utland og valutakonvertering) men det er en kostnad jeg tar for å diversifisere porteføljen. Det har vist seg å gå i min favør de siste årene med oljenedturen og dollarstyrkingen, men det kan fort endre seg som alt annet. Om man gjør dette årlig i mange år så har man "dollar cost average", og jeg er helt sikker på at det er det fornuftigste å gjøre i denne saken. Man sitter allerede med alle eggene i en kurv ved at man jobber i firmaet, hvorfor da også ha en så stor del av porteføljen i samme selskapet? Spør deg følgende: Hvis du hadde hatt 100.000 kroner (eksempel), ville du da kjøpt aksjer i statoil eller kjøpt noe annet for pengene, f.eks et indeksfond? hvis svaret er statoil-aksjer, så selger du ikke. hvis svaret er noe annet så selger du og bruker pengene der du vil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Dette spørsmålet er skikkelig interessant. Hadde vært fint om du (Jotun) rettet det til noen som kan svare autoritativt. Skulle gjerne gjort det selv, men jeg har ikke detaljene rundt et slikt aksjespareprogram siden min arbeidsgiver ikke tilbyr det. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Spesifikt hvilket spørsmål herr brun? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Spesifikt hvilket spørsmål herr brun?Om det er mulig å motta bonusaksjene du får gjennom aksjespareprogrammet på ASK. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Det skal sjekkes. DnB var veldig dårlig med informasjon om disse aksjene og henviste stadig til Statoil... Så får høre med hr... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Snakka med de i dag. Det låg jo selvsagt informasjon om dette på internsidene Det går ikke an å få disse aksjene inn på ASK automatisk. I tillegg var det sånn at hvis vi flytter aksjer vi ikke har fått bonusaksjer for inn på ASK så mister vi faktisk bonusaksjene..... Så det er ikke aktuelt å blande inn disse aksjene i ASK. Med mindre eg skal selge de da. Da kan det jo være lurt nå i overgangsperioden å vurdere å legge de inn i ASK før salg for å unngå evt. skatt på gevinst. Og siden det er snakk om så små kroner tenker eg at eg ikke gidder å styre med det, men bare selger aksjene og tar evt gevinst/tap med en gang for så å investere resterende penger i fond. Endret 1. september 2017 av Jotun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå