Zeph Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Eg har vanleg sparing i indeksfond, men får kjøpt aksjar i Statoil sitt aksjespareprogram som ansatt, der du får ein bonusaksje per aksje kjøpt, forutsatt at du ikkje har solgt dei før det er gått to år. Ein kan spare 5% av grunnløna kvart år. Dette er ei sparing som går av seg sjølv kvar månad, men kva bør eg gjere den dagen eg har fått bonusaksjane? Eksempel: I 2014 kjøper du 200 aksjar og lar dei stå.I januar 2017 får du 200 bonusaksjar og står då med 400 aksjar. Fordelen med programmet er no over. Dersom ein ikkje driv med trading og verdiane er meint som langtidssparing, er det lurare å flytte dei over i indeksfondet? Kvart år får ein utbytte av aksjane på rundt 5%, men om ein får dei pengane utbetalt vil det jo bli trukket skatt på beløpet, så ein står vel igjen med litt over 5%. I tillegg så forstår eg det sånn at aksjen går ned i verdi tilsvarande det du får i utbytte, men kva praktisk effekt har det? Gitt at ein aksje ligg på 140 kroner dagen før betaling av utbytte. Dagen etter er den nede på 135 kroner. Nokre veker lengre fram er den tilbake på 140 kroner. Er det faktorar som gjer at eit sånt fall i aksjekurs blir justert tilbake igjen etter utbetaling, eller ville den aksjen gått opp til 145 kr dersom det ikkje vart betalt utbytte, og at aksjen blir haldt nede på lang sikt av utbetaling av utbytte? Om ein ser på ein tidshorisont på 10 år, ville aksjen vore på ein høgare verdi tilsvarande det den fell etter kvar runde med betaling av utbytte? TL;DR: Er det noko å vinne på å sitje med askjar og få betalt utbytte i enkeltbedrifter over lengre tid utan noko intensjon om trading, eller er det like greit å selge aksjane og investere dei i indeksfond i staden for? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Du kan jo opprette en investeringskonto hos Nordnet: https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/investeringskonto-zero.html Da betaler du ikke skatt før du tar gevinst. Strategien til en kamerat av meg er så enkel som at han har funnet en bråte aksjer som historisk sett har betalt stigende utbytte uten unntak. Primært amerikanske aksjer. Har tro på en slik strategi over tid og at det kan lønne seg mer enn å eie en indeks. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Generelt er det ikke noe poeng for privatpersoner å kjøpe enkeltaksjer. Så behold dem til du får bonusaksjene og selg dem og kjøp indeksfond for pengene. 2 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Generelt er det ikke noe poeng for privatpersoner å kjøpe enkeltaksjer. Så behold dem til du får bonusaksjene og selg dem og kjøp indeksfond for pengene. For internasjonale aksjer så er jeg enig i at indeksfond er the only game in town. Men for et så topptungt marked som Norge er, hvor Statoil, DNB og Telenor utgjør 50% av indeksen, så kan man argumentere for at et norsk indeksfond er for dårlig diversifisert. I år har 57 av 58 norskregistrerte aktivt forvaltede fond som investerer i Norge, slått hovedindeksen. Jeg vil ikke nødvendigvis si at det for en nordmann er galskap eller overoptimistisk å eie en diversifisert portefølje av 5-10 enkeltaksjer. Endret 10. desember 2016 av selters Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 TL;DR: Er det noko å vinne på å sitje med askjar og få betalt utbytte i enkeltbedrifter over lengre tid utan noko intensjon om trading, eller er det like greit å selge aksjane og investere dei i indeksfond i staden for? Selvsagt er det et poeng å sitte på enkeltaksjer og ta utbytte. Ikke enkeltaksjer i og for seg, men 4-5 forskjellige GODE enkeltaksjer med bra utbytte og bra fremtidsutsikter. Sitter du lenge nok stiger jo utbyttet i forhold til det du har investert, over tid, i prosent. Du kan fort ende opp med utbytte på 20-30% per år i forhold til kostpris på aksjen, etter 5-10 år, hvis du har en god aksje. I dagens klima, med lave renter, er det bra å sitte på aksjer med 3-5% i utbytte per år. For gode aksjer, stiger jo utbyttet over tidsperioder på 3-5 år. Indeksfond har nesten samme risikofaktor som enkeltaksjer. Hvis markedet er i krise taper du også på indeksfond. Enkeltaksjer har dog en ekstra risiko med at de kan falle utenfor markedets tendends. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Som vanlig forutsetter zeebra at man kan identifisere "gode" aksjer på forhånd. Det er som vanlig ikke riktig. 6 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Som vanlig forutsetter zeebra at man kan identifisere "gode" aksjer på forhånd. Det er som vanlig ikke riktig. Selvsagt kan du det. Nestle er jo et bra eksempel. Tradisjonelt stigende utbytte, generelt stigende aksjekurs, stabilt stigende omsetning og profitt. Det går fint an å finne vinnere i markedet. Bare å grave i historiske data og se på trendene. Om et selskap har omsetning som stiger hvert eneste år de siste 30 år, profitt som stiger hvert eneste år de siste 30 år og utbytte som stiger hvert eneste år i samme periode, så er det jo sannsynlig at det vil fortsette? Mer sannsynlig enn for et selskap som har omsetning, profitt og utbytte som går opp og ned. Eller hva? Gjør du nok research er det selvsagt mulig å plukke ut enkeltaksjer. Men som sagt, å sitte på en eneste enkeltaskje er ikke noe jeg anbefaler. Jeg anbefaler rundt 4-7 forskjellige enkeltaskjer. Jeg anbefaler heller ikke hvem som helst å kjøpe enkeltaksjer. Kun hvis de har peiling på hva de driver med, gjør nok undersøkelse til å gjøre utdannede og reflekterte valg, og i tillegg er klar over risikoen. Indeksfond er ifølge din tankegang like risikabelt. Man vet jo tross alt ikke når indeksen er høy eller lav? Å investere i indeksfond idag vil jeg se på som høyrisiko, i et inflatert marked, hvor indeksene er på sine høyeste nivåer noensinne. Styrt av ting som falske penger som har kommet inn i markedet, og som nok skal ut igjen en eller annen vei. Da skal det ikke mye til før indeksene faller til 50% av dagens nivå igjen. Endret 10. desember 2016 av zeebra 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Zeebras innlegg vitner om en mangel på forståelse av grunnleggende økonomiske mekanismer. Dersom det fantes noen slike aksjer, ville såpass mange etterspørre dem og så få selge dem at prisen ville steget så mye at fordelen forsvant. 9 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Jeg har kun investert i enkeltaksjer jeg planlegger å sitte med på lang sikt. Noen andre her på forumet fortalte meg at det visstnok kalles value investing. Altså at man satser penger på at bedriften en gang i fremtiden skal bli lønnsom og at du på en måte får betalt for tålmodigheten du har utvist ved å sitte lenge i en aksje hvor fremtidsutsiktene ikke er 100% sikre. Tre eksempler fra Oslo børs: Nordic Mining (NOM) [selskapspresentasjon]: De har rettigheter og tillatelse til å utvinne rutil (titandioksid) fra et fjell i Sogn og Fjordane, men det vil ta noen år før alt er på plass. I tillegg eier de en fjerdedel av en litium-gruve i Finland som også er i oppstartsfasen. Aksjekursen er veldig lav målt mot verdiene de har, men det er langt opp og frem til bedriften begynner å tjene penger. Uansett, verdiene ligger der og venter på de som er tålmodig. Questerre Energy Corporation (QEC) [selskapspresentasjon]: Eier rettigheter til olje og gassutvinning i USA, Canada og Jordan. Kan bli enormt mye verdt for de som har is i magen. En nylig vedtatt lov i Canada gir også store muligheter for utvinning og solide inntekter. Nordic Nanovector (NANO) [selskapspresentasjon]: Holder på å utvinne en kur mot lymfekreft. De kliniske undersøkelsene er veldig lovende, men å få et legemiddel på markedet tar mange år. Hvis de klarer det, vil selskapet bli enormt mye verdt (eller kjøpt opp). Det er selvsagt risiko her, men hvis man leser seg grundig opp på selskapets rapporter (og andre relevante rapporter, spesielt i NOM-casen), så kan man selv prøve å gjøre en vurdering på om dette er noe du vil satse på. Typisk er at de store meglerhusene ikke gidder å gå inn når de må vente så lenge på å få noe tilbake. Selv har jeg til sammen ca 650k i de tre selskapene (pluss en skjermet pott i ulike indeksfond som tøffer og går). Endret 10. desember 2016 av Twinflower 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Zeebras innlegg vitner om en mangel på forståelse av grunnleggende økonomiske mekanismer. Dersom det fantes noen slike aksjer, ville såpass mange etterspørre dem og så få selge dem at prisen ville steget så mye at fordelen forsvant. Tror du. Det er kunnskap om økonomisk fundament, og økonomisk fundamentaldata, kombinert med markedsdata som kan hjelpe en å avgjøre å kjøpe riktige aksjer på riktig tidspunkt. Det er ikke noe hokus pokus. 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Igjen, hvis det ikke er noe hokus pokus, så hvorfor gjør ikke alle det? 6 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Igjen, hvis det ikke er noe hokus pokus, så hvorfor gjør ikke alle det? Fordi de fleste tror det er hokus pokus, og fordi de fleste ikke har peiling eller ikke bryr seg. Men jeg har uansett rett. De fleste som bryr seg og de fleste som har peiling kjøper bra selskap og selger dårlige selskap. Bare å se på aksjemarkedets historie det. Det er slik markedet fungerer. Nestle er jo et bra eksempel. Tradisjonelt stigende utbytte, generelt stigende aksjekurs, stabilt stigende omsetning og profitt. Endret 11. desember 2016 av zeebra 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter vil med dette spørsmålet. Meg bekjent går det ikke an å flytte enkeltaksjer inn i aksjefond, og hvis han har tenkt å beholde dem så kan han bare sitte på dem som de er, å selge dem for å kjøpe igjen vil føre til utløsning av skatt og i tillegg kurtasje for salg og kjøp igjen. Endret 11. desember 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter vil med dette spørsmålet. Meg bekjent går det ikke an å flytte enkeltaksjer inn i aksjefond, og hvis han har tenkt å beholde dem så kan han bare sitte på dem som de er, å selge dem for å kjøpe igjen vil føre til utløsning av skatt og i tillegg kurtasje for salg og kjøp igjen.Spørsmålet er jo om han bør gjøre det du beskriver når han har fått bonusaksjene, eller om han bør sitte med dem. Endret 11. desember 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Du kan jo opprette en investeringskonto hos Nordnet: https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/investeringskonto-zero.html Det er ikke mulig å kombinere med aksjespareprogrammet. 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Igjen, hvis det ikke er noe hokus pokus, så hvorfor gjør ikke alle det? Jeg kan ikke snakke for alle, men før jeg startet for 2-3 år siden hadde jeg også inntrykk av at enkeltaksjer var utrolig risikabelt og at det var mye styr og umulig for småsparere å faktisk tjene penger (ref alle dommedagsartiklene om aksjeroboter). Det er forøvrig ganske få aksjerelaterte tråder selv her inne hvor man ikke blir frarådet på det sterkeste å kjøpe enkeltaksjer. Cluet er å ta seg tid. Bare det er en dørstokkmil for de fleste. Man må sette seg ned å lese om selskapet, både informasjon fra selskapet selv samt annen informasjon som flyter rundt i markedet. På toppen av dette vil man oppdage at mye av informasjonen er motstridende, og man må prøve å skaffe seg sin egen oversikt over hva som er korrekt, hva som er plausibelt og hva som er direkte feil. Jeg tror alle disse aspektene skremmer "folk flest" fra å hoppe uti enkeltaksjer. Summa sumarium; det er en del å sette seg inn i, både markedsinformasjon og markedsmekanismer. og dette er ikke særlig fristende for noen som bare vil tjene litt enkle penger uten å sette av tid til det. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 Takk for mange gode svar. For å avklare litt: Eg har ikkje tenkt å drive med trading, kjøp av aksjar med tanke på å selge dei igjen til ein høgare pris. Eg har prøvd dette tidlegare og kom fram til at det tar for mykje tid. Det er sikkert dei som tener gode pengar på den slags, men merka den perioden eg prøvde at det fort tok mykje tid. Eg er meir interessert i å ha det ståande på ein plass som gjev forutsigbar avkastning på lang sikt, td. indeksfond. Det er snakk om å sitje på enkeltaksjar over tid (utan å selje dei for vinst) og få avkastning i form av utbytte og evt. høgare pris på lang sikt. Alternativet er å selje aksjane og plassere dei i indeksfond, BSU, elns. Indeksfondet eg har i dag har eg i utgangspunktet ikkje tenkt å røre på 20-30 år, anna enn å kjøpe meir evt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Hvilke indeksfond har du ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Kjøpte i DNB Global Indeks og DNB Norge Indeks i 2012, med 70/30 fordeling. Har ikkje hatt fast sparing, men kjøpt med oppsparte midlar her og der, mest i perioden 2012-2013. Verdien i dag er nok nærare 80/20 fordelt på Global og Norge. Pluss litt aksjar i Statoil som sagt. Endret 11. desember 2016 av Zeph Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Kjøpte i DNB Global Indeks og DNB Norge Indeks i 2012, med 70/30 fordeling. Har ikkje hatt fast sparing, men kjøpt med oppsparte midlar her og der, mest i perioden 2012-2013. Verdien i dag er nok nærare 80/20 fordelt på Global og Norge. Pluss litt aksjar i Statoil som sagt. Hvilken avkastning har du hatt da ? Ser at Nordnets "Superfondet Norge" har hatt en formidabel avkastning på nærmere 12 % det siste året. Jeg antar det er ganske likt DNB Norge Indeks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå