Redaksjonen. Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Hydrogen-tilhengerne etterlyser regnestykket.En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg potetskrell Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 Hvem vil gidde å dra på en hydrogenstasjon i fremtiden når bilen like gjerne kan stå i garasjen og lade? Med fremskritt på selvproduksjon av strøm i tillegg må du være ganske ivrig Hydrogenforkjemper for å tro at det er fremtiden. Rekkeviddeproblemer er saga blott for elbiler om få år, så da gjenstår det ingen argumenter for hydrogenproduksjon. (Annet enn at oljelobbyistene trenger det for å overleve) 22 Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 En motorvarmer tar like mye strøm som vanlig lading av elbiler. Nettet tåler dette, ogsamtidig kan det være hydrogenproduksjon av overskuddskraft som vi har mange steder. Begge deler trengs. 6 Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 En motorvarmer tar like mye strøm som vanlig lading av elbiler. Nettet tåler dette, ogsamtidig kan det være hydrogenproduksjon av overskuddskraft som vi har mange steder. Begge deler trengs. Nå er det vel langt mellom dei som brukar motorvarmar på bilen aktivt. Eg har 3 bilar på tunet, og ingen av dei har elektrisk motorvarmer i dag. Om det hadde vore EL bilar, så hadde nok straumforbruket her i huset dobbla seg på dagen. Og om straumforbruket dobblar seg, gjerne på ettermiddag/kveld når alle kjem heim frå jobb og skal lage middag på sine induksjonstoppar, det er det ingen tvil om. Energiselskapa vil nok ha ein del utfordringar med å levere nok straum, på rett tid av døgnet dei kommande åra. 3 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Kan jo bruke både og, Hydrogenstasjoner i griseliggende strøk som lader batterier for elbiler. da slipper en å bygge dyre høyspentnett hvor det ellers ikke er slik behov 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Kan jo bruke både og, Hydrogenstasjoner i griseliggende strøk som lader batterier for elbiler. da slipper en å bygge dyre høyspentnett hvor det ellers ikke er slik behov Høres ekstremt kostbart ut, da kan man like gjerne lade med dieselaggregat, virkningsgraden er tilsvarende. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 Hydrogen-tilhengerne etterlyser regnestykket. De er desperate nå. De ser de kjemper en tapende kamp. Bombe at en som er i hydrogen-businessen sprer FUD om ren elektrisitet. Bombe at han ignorerer de enorme kostnadene knyttet til hydrogen-blindveien. Artikkelen fremstår som en løgnkampanje arrangert av hydrogen-lobbyen. 22 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 Regjeringen vil forby oljefyring for oppvarming fra 2020, hvor mye vil det koste å oppgradere det norske kraftnettet for å takle denne overgangen til økt elektrisk oppvarming? Halvparten av husstandene har allerede induksjonskomfyr, hvor mye må vi oppgradere strømnettet for slik at det tåler at resten av befolkningen bytter ut de gamle komfyrene? 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 Hydrogenforkjemperne er helt på villspor. Man må huske på at en hydrogenbil bruker i området tre ganger mer strøm per km enn en elbil. Når man tar hensyn til at hydrogen er svært vanskelig å transportere, og den beste løsningen for distribusjon av hydrogen å benytte seg av strømnettet med lokal produksjon, så innser man hvor tullete de er. Dette er en løsning man ser ved de fleste stasjonene som er bygget - du har elektrolysører ved stasjonen og en kraftig strømtilkobling. Dette betyr at om elbilene trenger 50 millioner i oppgraderinger for 1500 elbiler, så vil 1500 hydrogenbiler kreve i området 150 millioner. Infrastrukturen blir enda mer omfattende om man skal redusere tiden man produserer. I dag er elektrolysører dyre, noe som gjør at man ønsker å produsere 24/7. Skal man kun produsere f.eks 8 timer i døgnet trenger man tre ganger så mye elektrolysør-effekt og tre ganger så kraftig nettilkobling. Og det blir verre og verre jo mer man dreier forbruket over til "overskuddskraft". Når det er sagt - det er mulig hydrogen har en plass i energisystemet. Sesonglagring av energi er et bruksområde der batterier fort blir svært dyrt. Men for å gjøre dette trenger man ikke hydrogen*biler*. Anlegg med elektrolysør, brenselcelle og store lagringstanker plassert i de regionene der det er utfordringer er alt man trenger. Så kan man produsere hydrogen f.eks april-august, og produsere strøm i september-mars. Dette er nok aktuelt for solcelleanlegg i sørligere strøk. 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg Superprofessor X Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 "Ingen vet hva det vil koste å bygge ut kraftnettet for elbiler. Hydrogen-forkjemperne etterlyser regnestykket" Jeg foreslår at "hydrogen-forkjemperne" lærer seg matematikk før de kjøper seg hydrogen-stasjon... det er verdens enkleste regnestykke og mange av oss, meg deriblant, tar dette som hoderegning... strømnettet er kontinuerlig under utbygging og strømleverandøren trenger ikke å bry seg om hva slags apparater som bruker strøm... det betyr at man ikke trenger å tilpasse strømnettet for el-biler fordi det allerede er tilpasset slik kraft... 11 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 "Ingen vet hva det vil koste å bygge ut kraftnettet for elbiler. Hydrogen-forkjemperne etterlyser regnestykket" Jeg foreslår at "hydrogen-forkjemperne" lærer seg matematikk før de kjøper seg hydrogen-stasjon... det er verdens enkleste regnestykke og mange av oss, meg deriblant, tar dette som hoderegning... strømnettet er kontinuerlig under utbygging og strømleverandøren trenger ikke å bry seg om hva slags apparater som bruker strøm... det betyr at man ikke trenger å tilpasse strømnettet for el-biler fordi det allerede er tilpasset slik kraft... de hydrogenforkjemperne der skulle fått en runde med spanskrøret bare fordi de har lav IQ.. hvis de ikke har lav iq, så er de svindlere.. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Kan ikke Toyota bygge ut sitt "ladenettverk" slik som Tesla gjør? Lenke til kommentar
Pylons Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Dette regulerer seg selv siden prisene for hurtiglading allerede er flere ganger høyere enn å lade hjemme. Selvfølgelig bygger nettselskapene ut nettene når noen betaler for å sette opp en hurtigladestasjon. Hvis det blir problem med altfor stort effektuttak når folk kobler inn lading hjemme etter jobb så løses det ved hjelp av timedifferensiert elpris, som vel allerede er på vei når alle snart (jan 2018 hvis jeg husker riktig?) skal ha automatisk avlesing. De fleste (alle?) elbiler kan allerede settes på timer sånn at de f.eks. begynner å lade senere på kvelden. Det enorme energitapet ved fremstilling av hydrogen gjør at det ikke vil være økonomisk forsvarbart til annet enn f.eks. tungtransport og energilagring i mikronett som ikke er knyttet opp mot resten av nettet. Jeg er veldig skeptisk at det slår igjennom for personbiler. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sondre2 Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 "Om alle i et boligfelt får hver sin Tesla, vil det kunne bli et problem, sier Tveit." Og da forsto jeg at han ikke har greie på hva han snakker om. Blir som å si at om alle kjøper seg Mercedes, må vi bygge mange flere bensinstasjoner. 15 Lenke til kommentar
Populært innlegg Øyvind Lunde Skrevet 10. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2016 Kunne ikke "Hydrogenfolket" selv komme med et realistisk regnestykke på konsekvensene av å bruke strøm til å lage hydrogen som skal komprimeres, distribueres omlastes til fyllestasjoner og kjøretøy for å lage strøm med fuelceller som skal lade batterier som i sin tur gir resten av drivlinjen (identisk med elbiler) energi? Tallene er klare. En kilo Hydrogen krever ca 70kWh strøm fra det samme strømnettet som lading av elbiler. En Mirai bruker ca en kilo pr 100Km. En Opel Ampera ca 15kWh pr 100Km. Sistnevnte veier 250 kilo mindre tar en ekstra passasjer. Har tilnærmet samme rekkevidde, bruker halvparten av tiden til 100 og koster halvparten. Sistnevnte kan også lades hjemme nesten gratis og kan bruke strøm fra egne solceller. Dessuten er det en MYTE at strømnettet trenger en vesentlig oppgradering for å takle en flåte elbiler som i praksis bruker mindre enn 10% av et gjennomsnitts hustands årsforbruk av strøm. 16 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Minner om at verdensrekorden for en Tesla Modell S på 24 Timer inkludert lading er 2446Km Det er elbiler som allerede er i salg og har vært det i mange år. Med en Opel Ampera til 300 000 pluss minus vil en kjøretur på 60 mil ikke medføre et ladestopp på mer enn maks en time for å komme helt frem. Hvem kjører nonstop over slike distanser? Og de få som gjør det offrer mye om det er den eneste grunnen til at de ikek vil ha elbil ;-) 8 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Har vi virkelig SÅ mye overskuddskraft her i landet at vi kan kaste bort 2/3 av energien slik man gjør med hydrogen? Og vil ikke uansett AMS gjøre at folk må betale for "toppene" selv? 9 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Oppgradering av strømnettet blir det skattebetalere som betaler for, elbil-fabrikanter kan bare håve inn fortjenesten som blir subsidiert av stort sett bensin- og dieselbilister. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Det dekkes vel inn av nettleia, som allerede står for 60-70 % av strømkostnaden. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Oppgradering av strømnettet blir det skattebetalere som betaler for, elbil-fabrikanter kan bare håve inn fortjenesten som blir subsidiert av stort sett bensin- og dieselbilister. Nei, det betaler vi for gjennom nettleiga. Med nettleige, elavgift og mva utgjer avgifter ein større del av prisen for straum enn av prisen for bensin og diesel. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå