Gå til innhold

Ny HTPC, Acer eller selvbygg?

Gjest Ohcohnahv-a

Anbefalte innlegg

Gjest Ohcohnahv-a

Trenger en ny HTPC snart da den jeg har er 6-7 år gammel og bråker voldsomt.

Har lyst på en stille og liten PC som enkelt kan spille av 5.1 HD lyd og 1080p bilde uten problemer.

Etter litt søk på nett så fant jeg Acer Revo M1-601 (https://www.komplett.no/product/896349/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/mini-pc/acer-revo-m1-601-med-fjernkontroll)

Denne ser ut til å være mer enn bra nok, eneste minuset er liten diskplass internt. Denne koster 2000kr

Men i alle år har jeg hørt at det er mye bedre og billigere og bygge selv. Så nå tenker jeg at kanskje det kunne vært noe. Men skulle hatt hjelp til å finne å velge ut komponenter som gir en like bra eller bedre PC sammenlignet med den Acer pc'n til cirka samme pris. Finnes det? Kom gjerne med forslag.

Det viktigeste er lyd og bilde. Da den skal brukes sammen med hjemmekino anlegg.

Stillegående er også veldig viktig.

Kommer til å brukes til film,musikk og nett surfing. Ingen tyngre oppgaver, men greit å h en PC som takler flere vinduer,faner og programmer åpne samtidig.

På forhånd, tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg har testet det selv, de minste NUC. Har lite luft inni kabinettet, så dermed går vifte turtallet høyere raskt, etter en stund.

Men de store NUC støyer ikke like mye, ellers ville jeg gått for den minste selv.

Problemet med ditt oppsett er den vil støye, tror de fleste NUC er stillere en ditt oppsett.

Det som også er kjedelig med kabinettet er SSD diskene er plassert over viften.

Hadde heller brukt m.2 SSD i et slik kabinett og mangler usb3 porter på fremsiden.

Synd man ikke får plass til Noctua NH-L9x65 med vifte.

Ellers hadde jeg heller vurder INTEL CPU/Core i3-7100U 2.40GHz TRAY

om det fantes hovedkort til en slik cpu. Da slipper du støy.

Skal du først ha sata SSD 2.5" bør du kjøpe: http://skinflint.co.uk/eu/chieftec-mk-35dv-for-ix-01b-cases-enclosures-a930910.html

da har du bedre plass for kjøler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Den nye NUC7-serien kommer snart, og den skal jo være kriminelt bra. 

Bør styre unna prosessorer med TDP på 51W på en HTPC-løsning. De bør være så energieffektive som overhodet mulig. Jeg har en i3 3220T som kjøles passivt, altså uten vifter i det hele tatt. Kombinert med en SSD lager den pc'n ikke en eneste lyd. 

En i3 7100 er sikkert kos, men til 3000kr er den litt over budsjett for de fleste. 

8GB ram bør man definitivt vurdere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...