Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne igjen IP-kamera, etter ekstra accesspunkt kom i hus.

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Netcam Studio en stund nå og vært godt fornøyd med programmet. Jeg kjører et billig IP-kamera opp mot Netcam Studio serverprogram og kan se bilde der og på klientprogram på andre maskiner og mobilen, alt vel og bra. Dessverre må routeren stå i lengste laget unna, så wifi-forbindelsen blir noe svak og ustabil. Det fungerer, men jeg får tidvis veldig lav fps. Vel vel, tenkte å løse det med å klaske opp et accesspunkt i nærheten av kameraet, altså IP-kamera - Accesspunkt - kablet inn på router. Her er det problemene starter. Jeg får kameraet fint opp å gå på accesspunktet, og finner kameraet med en cam-app på mobilen, mobilen på routerens wifi eller mobilnett, kameraet på accesspunktet, men ikke fanken om jeg finner ut av hvordan stien inn til kameraet er. Jeg finner ikke kameraet i Netcam Studio, og heller ikke på http://arllc.net/findipcam/. 

Det ser ut til at jeg har nådd smerteterskelen min, dette finner jeg ikke ut av, jeg har rett og slett ikke kompetansen til å finne veien til kameraet når det er tilkoblet accesspunktets wifi i stedet for hovedrouterens wifi. Ei heller forstår jeg hvordan mobilen kan finne kameraet, uten at noe måtte forandres der...

Om noen har noen kloke ord i saken hadde det blitt satt pris på.

Altså, kameraet kommer ut på nett, men er ikke å finne lokalt, slik Netcam Studio gjør. Innlogget på routeren ser jeg accesspunktet, men ikke IP-kameraet.

Edit: På mobilen bruker jeg APCamera for direkte forbindelse til kameraet.
Accesspunkt: http://www.ebay.com/itm/222127886213?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper det nye "accesspunktet" ditt egentlig er en ruter, med en wan-port som får IP-adresse fra hovedruteren din, og som da NAT'er til sin "innside": wifi og LAN-porter.

Dermed er kameraet havnet på et nytt subbnett som ikke kan broadcaste til hovedruteren sitt subnett. Derfor "oppdages ikke kamera av enheter som står på hovedruterens LAN, men kun av enheter som står tilkoblet nye "accesspunktes" LAN.

Noe det kan se ut som at mobilen din er.

Dette er en klassisk årsak til problemer når folk skal utvide dekningen hjemme, og blir kjørende med to separate subnett slik at Apple TV'er, fildeling og alle andre slik ing kun virker på sine tilkoblede enheter, og ikke enhetene på den andre ruteren.

(Hvis det er et accesspunkt du har, og ikke en ruter, så kan feilkilden være at begge trådløsboksene dine deler ut IP-adresser! Da må du inn på den nye boksen og skru av DHCP på den)

Lenke til kommentar

Det er godt mulig du er inne på noe her. Den kan settes i tre forskjellige moduser, AP - WiFi extender - Router.

Jeg ville helst kjøre den som rent accesspunkt, det gikk ikke. Så satte jeg den opp som WiFi extender, da ser den ut til å fungere som accesspunkt! IP-kameraet får forbindelse nå, men det fungerer kun når LAN-kabelen er tilkoblet til switch - router. En kort stund så det ut til at det kun var mobilene som fikk nett via trådløs forbindelse, router eller accesspunkt, 2 stk laptops fikk ikke forbindelse ut, men det kan ha vært generell bortfall av nettforbindelse. Begynner å bli litt klam på ryggen...

Lenke til kommentar

Står link i første post. Konfigurert som extender vil jeg si den fungerer mer som accesspunkt. Og jepp, vi har reelle problemer med laptoper på routerens WiFi, ikke på extenderen. Mobilene går helt uproblematisk på routeren, og IPcam går upåklagelig på extenderen.

Lenke til kommentar

Når du skal ha aksesspunkt så må du for all del ikke en gang våge å tenke på engang, å koble kabelen fra switchen inn i Internett / WAN porten!

Bruk en av de vanlige LAN portene istedet, da unngår du en masse dobbel NAT problemer og merkeligheter med forskjellige subnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veien inn her er Fibermodem - Router (med WiFi og 4-ports switch) - 8-ports switch - Accesspunkt. Jeg bruker selvsagt kun LAN-portene i routeren, men det merkelige her er at det som er koblet på accesspunktet virker å komme ut på nett, men lokalt sett er isolert fra resten av utstyret som er påkoblet router og switch. Det at WiFi på router slipper gjennom mobiler, men periodisk ikke laptop, det vet jeg ikke om kan relateres til accesspunktet eller om det er noe tull for Canal Digitals regning.

Lenke til kommentar

Routeren har gitt ut lokal IP i range 10.0.0.X, mens accesspunktet gir ut i 192.168.X.X. Det som virkelig er snedig som jeg oppdaget nå er at mobilen som er påkoblet routeren har fått IP 192.168.X.X, DET forstår jeg ingenting av...

Accesspunktet linket jeg til i første post, jeg tenkte det ga mest informasjon. Den heter Comfast CF-WR750AC.

Edit: Nåførst forstår jeg virkelig ingenting... Når jeg tilsynelatende logger mobilen på routeren, med WiFi-navn som ser rett ut får jeg altså en IP som ser ut som den kommer fra accesspunktet, i form av range exteder. Routerinfo og søkedomene korresponderer med accesspunktet, ikke routeren...

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Når aksesspunktet gir ut ipadresser er det ikke et aksesspunkt, heller ikke en wifi extender. Det er en ruter (eller den står i rutermodus..) At du har prøvd å sette den i ap eller extender hjelper lite når resultatet er ruter.. resett driten og se om du finner no fastvare(fw) oppgradering til den evt. Sånn går det når man bruker merkeløst crap fra ebay ofte dessverre :p

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Nå ble jeg flau. Klarte ikke å se lenka i først post... :blush:

Som madmats sier så er dette crap. Fant en instruksjonsvideo hvor det ser ut som dingsen har egen IP-adresse uansett oppsett, men det blir jo feil. Finnes det noe manual med mer instruksjoner? ER det mulig å sette den opp så den får IP fra ruter?

Hvorfor kjøpe ukjent skrot på ebay når man f.eks. kan kjøpe Asus RT-N12D til ca kr 300,- her på berget som gjør dette helt smertefritt (bortsett fra at den ikke støtter AC-standaren). Har tidligere brukt tilsvarende uten problemer.

Lenke til kommentar

Nå har routerens WiFi vært så ustabil, muligens hele nettforbindelsen at jeg har vært nødt til å forsøke å koble fra Comfasten, får se om dette løser problemene. Dessverre er da IPcam tilbake på ustabile 1-3 fps. Jeg tenkte jeg skulle be om en anbefaling, høre om noen hadde erfaring med liknende produkter, det er kanskje det du allerede har gjort Mr D? Jeg skal ta en titt på linken litt senere i dag. Jeg har altså en switch med ledige tilkoblinger, så jeg trenger noe som kan gi en ekstra WiFi-forbindelse, men som ikke isolerer nettene fra hverandre. 

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe ukjent skrot på ebay når man f.eks. kan kjøpe Asus RT-N12D til ca kr 300,- her på berget som gjør dette helt smertefritt (bortsett fra at den ikke støtter AC-standaren). Har tidligere brukt tilsvarende uten problemer.

Godt spørsmål, har sendt melding på en som skal selges her i Trondheim. Du, sånn i praksis, denne måtte vel gå an å bruke som både accesspunkt og LAN-switch, at den erstatter en ren switch jeg har på datarommet (som er vegg-i-vegg med rommet det plagede IP-kameraet står)? I såfall, skal kabelen fra switch i router inn på LAN eller WAN her?

original.jpg

Lenke til kommentar

So far so good. Har avtalt å plukke opp en brukt sådan i morgen. Dette er nytt land for meg, er det så å forstå at det som kobles til denne fremdeles får IP fra routeren? Det var antageligvis dette som snubla bein for the happiness from ebay, så jeg håper at alle enheter påkoblet både router og AP skal stå i samme nettverk, slik at port forwarding  osv ikke skal by på trøbbel. Må si jeg har litt mer tro på denne saken... :)

Lenke til kommentar

I en ruter (lag-3) har boksen egen IP-adresse på WAN og egen på LAN, og den ruter trafikk mellom de subnettene.

I et accesspunkt har man én IP-adresse på "boksen". Den brukes ikke til å forwarde trafikk (fordi boksen nå er en lag-2 enhet (i praksis en switch der trådløsdelen er en av portene), og IP-adressen brukes kun for å komme deg inn på boksen med web-GUI.

Et tips er å sette fast adresse i boksen første gang, slik at du slipper å lete etter hvilken adresse den har får av ruteren hver gang du skal inn og konfigurere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg konfigurert om en stk brukt Asus RT-N12 D1, satt den som accesspunkt og latt den overta jobben til switchen jeg hadde her. Hooket opp kameraet, og nå fungerer det dønn stabilt! Ah så deilig, fungerende løsning! Takker så masse for hjelpen, det var uten noen som helst tvil verd å bruke 200kr på brukt accesspunkt, så det hjalp veldig å vite om et spesifikt som var verd å prøve. Hadde jeg ikke funnet Asusen brukt hadde jeg nok antageligvis kjøpt en ny.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...