Gå til innhold

Mer kriminalitet i Sverige?

10 stemmer

1. 1. Har voldskriminaliteten i Sverige økt som følge av migrantbølgen?

• Ja
      10
    • Nei
      0

Anbefalte innlegg

Ok, ser ut som det er ganske jevn kriminalitet.

AtW

Enig, nesten samtlige kilder jeg har lest viser liten til ingen stigning. Wiki-artikkelen viser en mindre stigning i vold, sex og mord og en nedgang i andre forbrytelser. Men artikkelen understreker også at stigningen kan skyldes antall anmeldelser, som er der mørketallene ligger. Statistikken hentes kun fra politiet, så hvordan man skal tolke statistikken blir vel en ganske svevende diskusjon. 

Vi kan ikke stole på statistikk i denne saken, for vi vet at svensk politi bevisst skjuler kriminalitet begått av migranter. 

Ok, hvilke kilder mener du vi kan stole på da?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan ikke stole på statistikk i denne saken, for vi vet at svensk politi bevisst skjuler kriminalitet begått av migranter.

Det stemmer, jeg husker når han der ene politimannen sa at det meste av kriminalitet ble begått av utlendinger, og så måtte han ta det tilbake fordi det likte ikke media.

Nettopp. Og ikke politikerne heller. Med unntak av SD da. For øvrig ikke noe bra parti, men de har i hvert fall skjønt at migrantbølgen har skapt en kriminalitetsbølge. 

Lenke til kommentar

det er postet kilder som motbeviser denne såkalte "allmennkunnskapen". Endrer ikke dette premisset for debatten hvis det stemmer?

De motbeviser ingenting, for vi vet at svensk politi med vilje skjuler kriminalitet begått av migranter.

Det som er trist er at du ikke vil ha debatt eller diskusjon. Du vil ikke ha bevis eller motbevis. Du vil ha rett og du vil at meningene dine skal stemme. Det er ingenting annet enn bevis for det du vil skal være svaret som er godt nok, uansett hvor gode motbevis er.

Edit; Om du har rett eller ikke i dette tilfellet er irrelevant for utsagnet mitt forresten. Poenget er at en slik holdning er skummel og negativ.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er postet kilder som motbeviser denne såkalte "allmennkunnskapen". Endrer ikke dette premisset for debatten hvis det stemmer?

De motbeviser ingenting, for vi vet at svensk politi med vilje skjuler kriminalitet begått av migranter.

Det som er trist er at du ikke vil ha debatt eller diskusjon. Du vil ikke ha bevis eller motbevis. Du vil ha rett og du vil at meningene dine skal stemme. Det er ingenting annet enn bevis for det du vil skal være svaret som er godt nok, uansett hvor gode motbevis er.

Jeg vil ha en diskusjon, men ikke om selvfølgeligheter. Vi vet at kriminaliteten i Sverige har eksplodert og at kriminalitet begått av migranter skjules. Dette er bakgrunnen for diskusjonen. Hvis man vil stille spørsmål ved denne bakgrunnen så kan man gjøre det i andre tråder. Jeg har til og med opprettet en egen tråd for det slik at vi forhåpentligvis kan holde denne tråden ren for avsporinger. 

Lenke til kommentar

Just google it. Ansvar for egen læring er det noe som heter.

Forsøkte å google. Første treff sa 64% økning i anmeldt voldskriminalitet, men de tallene gjaldt visst perioden 1993 til 2009. Og siden tallene stammer fra svenske myndigheter kan vi jo uansett ikke stole på dem.

Andre treff sa at kun 1% av alle lovbrudd kan knyttes til asylsøkere eller flyktninger. ABCNyheter som melder det, men igjen er jo kilden svenske myndigheter. Så kanskje overdriver kriminalitet knyttet til asylsøkere? Vi kan jo ikke stole på tallene de kommer med.

Jeg har litt familie i Sverige og de har ikke hatt noe problem med kriminalitet i det siste, så det må være veldig lite kriminalitet i Sverige...

Lenke til kommentar

Jeg har litt familie i Sverige og de har ikke hatt noe problem med kriminalitet i det siste, så det må være veldig lite kriminalitet i Sverige...

Dette oppfatter jeg mer som en anekdote, hvor du plukker ut tall som passer deg for å fremstille ting i et falskt lys.

Og det synes jeg du burde holde deg for god til, i en slik debatt (om viktige ting).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette oppfatter jeg mer som en anekdote, hvor du plukker ut tall som passer deg for å fremstille ting i et falskt lys.

Og det synes jeg du burde holde deg for god til, i en slik debatt (om viktige ting).

Hjelper det om jeg skriver en blogg eller lager en youtubevideo?

• Liker 3
Lenke til kommentar

kun 1% av alle lovbrudd kan knyttes til asylsøkere eller flyktninger.

Helt verdiløs statistikk når vi vet at svensk politi bevisst skjuler kriminalitet begått av migranter. 

Godt mulig, men det er ikke akkurat å "just google it". Mulig du er bedre på google enn meg, men å finne god statistikk som viser en eksplosjon i kriminaliteten i Sverige er ikke lett.

Lenke til kommentar

kun 1% av alle lovbrudd kan knyttes til asylsøkere eller flyktninger.

Helt verdiløs statistikk når vi vet at svensk politi bevisst skjuler kriminalitet begått av migranter. 

Godt mulig, men det er ikke akkurat å "just google it". Mulig du er bedre på google enn meg, men å finne god statistikk som viser en eksplosjon i kriminaliteten i Sverige er ikke lett.

Nei, det er nok umulig. Nettopp fordi at politiet med vilje skjuler slike tall. Hvorfor skulle de skjule dem hvis migrantene ikke er mer kriminelle enn de innfødte? 

Lenke til kommentar

Bare som en liten opplysning: Når man nekter å opplyse kilder på spesielt viktige utsagn, ødelegges samtidig premisset for en debatt. Uten at premisset for debatten er klargjort, er det omtrent like nyttig som å diskutere hva man skal gjøre med den økende kriminaliteten i eventyrland.

Det er en kjent regel at man ikke trenger å dokumentere allmennkunnskap. Å sammenligne påstanden om kriminalitetseksplosjon i Sverige med påstander om tusser og troll er useriøst.

Jeg synes du sløser med folks tid, ved å avstå fra å dokumentere den savnede allmennkunnskapen. Deal with it.

Hva er poenget med å spør folk om det har økt eller ikke, for du har laget en avstemming på spørsmålet. Mener du at folks mening er mer representativt enn en grundig statistikk?

Men til saken, hva kan gjøres med problemstillingen i Sverige? Er det ikke slik at politi er redde for å bevege seg inn i ghettoen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hjelper det om jeg skriver en blogg eller lager en youtubevideo?

Blogger og youtube-videoer er formidlingsverktøy. Du kan ikke avfeie noe som bullshit fordi det formidles i en blogg eller på youtube. 

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å spør folk om det har økt eller ikke, for du har laget en avstemming på spørsmålet.

Fordi folk insisterer på å diskutere det. Dette var opprinnelig en diskusjon hvor bakgrunnen var Sveriges økning i kriminalitet, men siden så mange insisterte på å trekke bakgrunnen i tvil så måtte jeg endre tema. 

Lenke til kommentar

Just google it. Ansvar for egen læring er det noe som heter.

Forsøkte å google. Første treff sa 64% økning i anmeldt voldskriminalitet, men de tallene gjaldt visst perioden 1993 til 2009. Og siden tallene stammer fra svenske myndigheter kan vi jo uansett ikke stole på dem.

Andre treff sa at kun 1% av alle lovbrudd kan knyttes til asylsøkere eller flyktninger. ABCNyheter som melder det, men igjen er jo kilden svenske myndigheter. Så kanskje overdriver kriminalitet knyttet til asylsøkere? Vi kan jo ikke stole på tallene de kommer med.

ABCnyhetene er ikke helt til å stole på som medie. Da blir det svært vanskelig for leser å skille hva som er reellt og hva som er svada. ABCnyhetene serverer mye svada og en hver god artikkel der drukner i forsøplingskulturen der inne. ABCnyhetene eies av noen som driver flere dårlige medienettsteder, slik som Nettavisen med flere.

Lenke til kommentar

Mener du at folks mening er mer representativt enn en grundig statistikk?

Representativ for hva da? Tror ikke du vet hva representativ betyr.

Tror ikke du vet hva grundig statistikk betyr heller. Du har ikke grundig statistikk når du bevisst velger å skjule tall som går imot ønsket narrativ. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...