Sturle S Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 "Ampera-e kan ikke lade raskere enn 50 kilowatt" Kilowatt alene, sier ingenting om ladehastighet... Mange flere faktorer og komponenter spiller inn,... .... Kva faktorar og komponentar då? Dette er DC rett inn på batteriet. Tenkjer du på motstand i kablar og kontaktor? Skal ikkje ha mykje tap der på 50 kW før varmeutviklinga gjer ting vanskeleg. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Kva faktorar og komponentar då? Dette er DC rett inn på batteriet. Tenkjer du på motstand i kablar og kontaktor? Skal ikkje ha mykje tap der på 50 kW før varmeutviklinga gjer ting vanskeleg. Det er viktig å skille på spesifisert ytelse, altså 50 kW, og faktisk ytelse, altså en gitt gjennomsnittseffekt inn på batteriet. Begge (kan) oppgis med kW, så A.Dent tar på en måte feil i forhold til at det ikke bare er kW som betyr noe, men det er også rett at 50 kW ikke nødvendigvis sier mye om opplevd effekt. Faktorer som har betydning er f.eks kjøling og oppvarming av batteripakken. Elbilene som ikke har aktiv kjøling/oppvarming av batteripakken lader ofte ganske tregt når det er varmt eller kaldt ute. En annen faktor av betydning er spesifisert spenning- og strøm-ytelse på hurtigladeren og hvordan dette fungerer i forhold til batteripakken. Om hurtigladeren kan gi ut 500V og 100A, altså 50 kW, mens batteripakken har 300V når den er utladet og 400V når den er fulladet, så kan den maksimalt få levert ~300V x 100A = 30 kW når den er helt utladet. Her spiller også batteripakkens ladeegenskaper inn. Om man setter 400V på en fulladet batteripakke med spenning på 400V, så vil den trekke 0A. Spenningsforskjellen er null. Strømtrekket er gitt av differansen mellom batterispenning og påtrykt spenning, og den interne motstanden i batteripakken. Batteripakken har også grenser for hvor stor effekt som kan trykkes inn, uten at den tar skade. Her har størrelsen på batteriet stor betydning, og det ville ikke overraske meg om batteriet i Ampera-e kan motta opp mot 100 kW. Begrensningen ligger nok et annet sted. Endret 12. desember 2016 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå