Gå til innhold

Ampera-e får samme lading som Bolt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sukk... dere klarer faen meg ALDRI å få ting rett.

Gå på nettsidene til Chevy og last ned Owner's Manual for Bolt. Finn fram informasjonen om DCFC. Der står det helt tydelig 80 kW.

Jeg skjønner ikke kritikken. Det du sier er jo beskrevet i artikkelen?

Edit: forresten er vel dette fra den omtalte manualen: 

“When using a DC charging station with at least 80 kW of available power, it will take approximately 30 minutes to recharge from a depleted battery to an estimated 145 km (90 mi) of driving range.

Strengt tatt sier den ikke at man kan utnytte de 80kW, bare at hvis laderen er så kraftig, vil det ta ca. 30 minutter å lade et tomt batteri til 145 km rekkevidde... Som vel ikke lar seg oversette til nøyaktige måletall. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sukk... dere klarer faen meg ALDRI å få ting rett.

Gå på nettsidene til Chevy og last ned Owner's Manual for Bolt. Finn fram informasjonen om DCFC. Der står det helt tydelig 80 kW.

Boka på Volt, og ikke Bolt, er der?

Fant boka på eget søk, og står ikke annet enn "når bilen er koblet til 80kW lader" fritt oversatt, og ikke eksplisitt at bilen tar imot alle 80...ikke lett å få allting rett?? ;-)

Lenke til kommentar

Strengt tatt sier den ikke at man kan utnytte de 80kW, bare at hvis laderen er så kraftig, vil det ta ca. 30 minutter å lade et tomt batteri til 145 km rekkevidde... Som vel ikke lar seg oversette til nøyaktige måletall. 

30 minutt på 80 kW gjev 40 kWh. Om det berre skulle gje 145 km, vert forbruket 0,28 kWh/km. Det er i meste laget. Då har eg meir tru på at det gjev 25 kWh (50 kW i 30 minutt), som let seg omsetje til eit forbruk på 0,17 kWh/km. Det er ca det same forbruk som Nissan Leaf etter EPA-syklusen, og verkar mykje meir sannsynleg. Ergo dreg han 50 kW frå ladaren.

Dei er kanskje skeptiske til å oppgje det same for ein 50 kW ladarar, fordi ikkje alle kan levere 50 kW kontinuerleg i 30 minutt. Bilar med mindre batteri, som ladarane opphavleg vart konstruert for, vil trekkje full effekt i starten, og trappe ned før det har gått 30 minutt. Her i landet trur eg dei fleste slike gamle CHAdeMO-ladarar er skifta ut, men det heng sikkert nokre gamle att her og der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror det er på tide å lage en feature om Ohms lov, og gi journalister et lynkurs i begreper som kW og kWh. Det er fortsatt folk som kvier seg for å kople en iPhone til en 2,4 A strømforsyning.

Lenke til kommentar

Lurer mest på når det kommer en grei elbil i normal prisklasse som kan ta henger.

Tesla model 3 skal komme med hengerfeste.

Hadde Tesla Model /// kommet med hatchback, hadde jeg vært seriøst interessert. Man blir så begrenset av sine behov, og mitt definerende behov er større åpning til bagasjerom. Den perfekte bilen for meg hadde vært en Volvo E50 - elektrisk V50 - med krok og priset som en Skoda. Og medfølgende et vinner-flaxlodd, siden jeg først fabler.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg får stole på at det du sier er sant, men i så fall er lading av elbil det eneste lovlige tiltaket i Norge som ikke kan betales med bankkort eller nettbank.

Lenke til kommentar

Lurer mest på når det kommer en grei elbil i normal prisklasse som kan ta henger.

Han sa "til normal prisklasse" Og det leser jeg som en bil, de fleste har råd til å avi av penger på. Det er tross alt mange, som ikke bruker over millionen på bil, kun for åfå tilhengerfeste .De bruker det påmerket..status.

Lenke til kommentar

Han sa "til normal prisklasse" Og det leser jeg som en bil, de fleste har råd til å avi av penger på. Det er tross alt mange, som ikke bruker over millionen på bil, kun for åfå tilhengerfeste .De bruker det påmerket..status.

Tesla Model 3 vil nok begynne på rundt 300k NOK. Det vil nok av de fleste bli regnet som "normal prisklasse".
Lenke til kommentar

Tesla Model 3 vil nok begynne på rundt 300k NOK. Det vil nok av de fleste bli regnet som "normal prisklasse".

Så langt er det kun model x som har tilhengerfeste, og har ikke hørt noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...