Magda. Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hei, Dette spørsmål kan høres enkelt ut men jeg har ikke funnet spesifikk svar på det. Derfor vill jeg spørre her Jeg har et spørsmål som gjelder salgsdokumentets innhold. Iht. forskriften § 5–1–1 nr. 3 skal ytelsens art og omfang angis. Ved vareomsetning er det normalt ikke problematisk å angi en presis beskrivelse av art og omfang. Når det gjelder salg til fast pris, er spørsmålet hvor detaljert artsangivelsen må være. Jeg mener for eksempel utførelse av elektrisk installasjon for avtalt pris (materialer er inkludert i prisen). Må man spesifisere hver eneste materiale + timer eller kan man bare beskrive tjeneste (utførelse av elektrisk installasjon, montering av 2 stikkkontakter osv) i en linje og angi pris som ble avtalt på forhånd? Er det riktig å bokføre dette omsetning som tjenesteomsetning i sin helhet i regnskapet (konto 3020: salgsinntekt, tjenester)? På forhånd takk for hjelp. Jeg har snakket med andre regnskapsførere om dette men alle gjør det på forskjellige måte og til slutt vet jeg ikke hva er mest riktig. Magda Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 > kan man bare beskrive tjeneste (utførelse av elektrisk installasjon, montering av 2 stikkkontakter osv) i en linje og angi pris som ble avtalt på forhånd? Ja. > Er det riktig å bokføre dette omsetning som tjenesteomsetning i sin helhet i regnskapet (konto 3020: salgsinntekt, tjenester)? Ja Se forøvrig "Hva skal stå på salgsdokumentene?": https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/ Lenke til kommentar
Magda. Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 > kan man bare beskrive tjeneste (utførelse av elektrisk installasjon, montering av 2 stikkkontakter osv) i en linje og angi pris som ble avtalt på forhånd? Ja. > Er det riktig å bokføre dette omsetning som tjenesteomsetning i sin helhet i regnskapet (konto 3020: salgsinntekt, tjenester)? Ja Se forøvrig "Hva skal stå på salgsdokumentene?": https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/ Takk jeg har allerede lest den men den svarer ikke på mitt spørsmål desverre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Poenget med kravet om spesifikasjon av ytelsens art og omfang er at skattemyndighetene skal kunne etterprøve hva som har skjedd med sikte på kontroll av ligning og avgiftsoppgaver. Spesifikasjonen må derfor primært kunne svare på hva som er gjort til en slik grad at man kan vurdere om det er avgiftspliktig eller ikke. I tillegg skal fakturaen gi kunden grunnlag for å vite hva vedkommende betaler for. Lenke til kommentar
Magda. Skrevet 10. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2016 Poenget med kravet om spesifikasjon av ytelsens art og omfang er at skattemyndighetene skal kunne etterprøve hva som har skjedd med sikte på kontroll av ligning og avgiftsoppgaver. Spesifikasjonen må derfor primært kunne svare på hva som er gjort til en slik grad at man kan vurdere om det er avgiftspliktig eller ikke. I tillegg skal fakturaen gi kunden grunnlag for å vite hva vedkommende betaler for. Vi alltid sender en pristilbud til klienten med detaljert spesifikasjon, så klienten alltid vet hva han betaler for. Pris blir avtalt på forhånd så jeg tror ikke at det er nødvendig for klienten å vite hvor mange skruer eller kabler ble brukt til å utføre jobben. Vi pleide å spesifisere alle materialer (kvantum+priser per material) på faktura og resten av beløp (=avtalt pris-meterailer) ble angitt som arbeid (tjeneste). Så vi har bokført en del av faktura som varesalg og en annen del som tjenestesalg. I det siste ble det ekstremt vanskelig å fakturere på den måten. Ved prosjekter på NOK 100 000 kan det være en liste på 4 sider av forskjellige materialer. Jeg tror at det har ikke noe betydning for klienten om han får liste av materialer eller ikke hvis prisen ble avtalt på forhånd. Jeg vet at andre håndverkere spesifiserer ikke materialer på faktura (hvis prisen ble avtalt på forhånd) . De bare skriver detaljert hva som ble gjort (eventuelt henviser de seg til pristilbud). Jeg har lest at i RF-1167 Næringsoppgave 2 skal selger rapportere varesalg i post 0230 for å beregne bruttofortjeneste og det gjør det nødvendig å skille vare- og tjenestesalget. Et annet sted leste jeg at håndverkere trenger ikke å skille tjeneste- og varesalg i regnskapet hvis prisen ble avtalt på forhånd. Kanskje noen av dere har erfaring fra lignenge bransjer og kan hjelpe meg? Det har blitt ekstremt vanskelig å fakturere store prosjekter og derfor prøver vi å få vite om man kan slippe å spesifisere alle materialer på faktura. Kanskje blir det nok å beskrive detaljert hva som ble gjort og bokføre alt som tjenestesalg? Jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg. På forhånd takk for alle kommentarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå