Gå til innhold

Vanskelig marked for ingeniører

Anbefalte innlegg

Er du ferdig utdannet da? Hvordan er snittet? 

Blir ferdig til våren, men snittet er bra. 

Hvor viktig er karakterer når det kommer til ingeniør?  Kjenner flere som har D og C som får attraktive jobb.

Basert på linken så teller karakter lite; http://www.tu.no/artikler/karakterer-betyr-mindre-og-mindre/240754 

"Arbeidsgivere legger lite vekt på karakterer når de ansetter nyutdannede ingeniører. Det viser NITOs behovsundersøkelse for 2010"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor viktig er karakterer når det kommer til ingeniør?  Kjenner flere som har D og C som får attraktive jobb.

Basert på linken så teller karakter lite; http://www.tu.no/artikler/karakterer-betyr-mindre-og-mindre/240754 

"Arbeidsgivere legger lite vekt på karakterer når de ansetter nyutdannede ingeniører. Det viser NITOs behovsundersøkelse for 2010"

i 2010 var det rift om ingeniører, da fikk en jobb "uansett" om en ikke fullførte engang. Nå er markedet noe helt annet, og karakterene har nok ikke så mye å si nå heller, men kompetanse er viktig. Det er så mange ledige ingeniører nå med lang erfaring så arbeidsgiverne kan velge å vrake i gode kandidater, da spiller ikke karakterene deres noen særlig rolle.

Men, søker en uten erfaring/kompetanse er det såklart karakterene som blir den viktige faktoren. 

Lenke til kommentar

Indøk er et godt valg, med indøk og bygg vil du mest sannsynlig ha jobb før du er ferdig.

Er selv byggingeniør, men jobber i olja. Skulle jeg miste jobben, så blir det indøk :)

Nå spørs det jo hva en ønsker å jobbe med, jeg ville ikke tatt indøk da det ikke er i mitt interesseområde. I tillegg sier han jo at han ikke vill gå videre nå :) 

Lenke til kommentar

Indøk er et godt valg, med indøk og bygg vil du mest sannsynlig ha jobb før du er ferdig.

Er selv byggingeniør, men jobber i olja. Skulle jeg miste jobben, så blir det indøk :)

Vanskelig å få jobb i oljebransjen som byggingeniør? 

Om tilstanden blir bedre er det vel der pengene ligger :) 

Lenke til kommentar

Nå spørs det jo hva en ønsker å jobbe med, jeg ville ikke tatt indøk da det ikke er i mitt interesseområde. I tillegg sier han jo at han ikke vill gå videre nå :)

Han kan fortsette søke på stillingene han ønsker, men har i tillegg flere muligheter og en sterkere cv.

Han sier også at nav er alternativet hvis han ikke får jobb..

Lenke til kommentar

Det var ikke vanskelig da jeg begynte, og det er sikkert mulig enda. Lønnsnivået er omtrent det samme som i byggningsbransjen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om du er i posisjon til å stille krav.

Alle ting tatt i betraktning, I think not.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvordan fikk disse "flere" som du kjenner jobb da? Er vel en god ide å høre med de? :D 

Jeg tror karakterer har blitt langt mer viktig enn det var i 2010 av den enkle grunn at etterspørselen etter ingeniører er langt mindre enn den var i 2010. 

Lenke til kommentar

Så ikke det før nå. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren selv, men har enda ikke søkt en eneste jobb. Mulig jeg er sent ute?

Skal skrive bacheloroppgave for en bedrift som virker veldig interessant, så tenkte se om jeg kunne begynne å jobbe der. 

Hvis du går bygg, så har du fått jobb med en gang!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så ikke det før nå. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren selv, men har enda ikke søkt en eneste jobb. Mulig jeg er sent ute?

Skal skrive bacheloroppgave for en bedrift som virker veldig interessant, så tenkte se om jeg kunne begynne å jobbe der. 

Ok? :) 

Lenke til kommentar

Ok? :)

Veldig bombastisk å si noe sånt.

Et skrikende behov er det nok ikke, men det bygges jo en del for tiden rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...