Gå til innhold

Vanskelig marked for ingeniører

Anbefalte innlegg

Har søkt en del stillinger, men får avslag etter avslag. Basert på nyhetene og diverse erfaringer fra venner, så er det gitt ikke enkelt å få seg jobb. Er ferdig med Bachelor til sommer og orker ikke tanken på å forsette. Det bli enten jobb eller å nave

Noe tips til hva man kan gjøre?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gjør det tøft nå er jo at det går mange ledige med erfaring som du "kjemper" sammen med. Det jeg vill anbefale er:

-Å vurdere å flytte om du bor i ett område der det er mye arbeidsledighet blant ingeniører. 

-Søk i andre bransjer enn de som sliter

-Søk på Trainee/intern stillinger for å få innpass

-Bruk nav for å prøve å få praksisplass eller lignende, vi har hatt flere på 3 måneder fra nav det siste året og flere har endt opp med fast jobb

Alt er mulig, men det er tøft om dagen så da må en tenke "nytt" eller på en annen måte enn de andre,  Jeg ville iallefall holdt meg langt unna olje sektoren i disse dagene, det er bortkastet tid og energi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det nylig har blitt ryddet i rekkene, og mange er nå jobbsøkende. De fleste av de ledige ingeniørene vil få seg jobb etterhvert og konkurransen vil roe seg.

I tilegg til dette så tror jeg at oljebransjen har lysere tider i vente og at vi kan ende opp med ingeniørmangel igjen pga lave søkertall og et kommende generasjonsskifte.

Lenke til kommentar

Fordi det nylig har blitt ryddet i rekkene, og mange er nå jobbsøkende. De fleste av de ledige ingeniørene vil få seg jobb etterhvert og konkurransen vil roe seg.

I tilegg til dette så tror jeg at oljebransjen har lysere tider i vente og at vi kan ende opp med ingeniørmangel igjen pga lave søkertall og et kommende generasjonsskifte.

Så bra

Lenke til kommentar

Det som gjør det tøft nå er jo at det går mange ledige med erfaring som du "kjemper" sammen med. Det jeg vill anbefale er:

-Bruk nav for å prøve å få praksisplass eller lignende, vi har hatt flere på 3 måneder fra nav det siste året og flere har endt opp med fast jobb

Du jobber såvidt gratis (350 kr om dagen?) i 3 måneder, og hvis de ikke vil ansette deg. Så vil du få ny praksisplass i 3-6 måneder og slik fortsetter det til du klarer å få jobb. 

Kjenner folk som har skiftet praksis 6 ganger i løpet av de siste to årene, og de tjener bare 7K hver mnd.  Det er bare å google "NAV praksisplass" så vil du finne ut hvorvidt praksisplass fungerer for folk flest.

Endret av Den Perfekte Jobben
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du jobber såvidt gratis (350 kr om dagen?) i 3 måneder, og hvis de ikke vil ansette deg. Så vil du få ny praksisplass i 3-6 måneder og slik fortsetter det til du klarer å få jobb. 

Kjenner folk som har skiftet praksis 6 ganger i løpet av de siste to årene, og de tjener bare 7K hver mnd.  Det er bare å google "NAV praksisplass" så vil du finne ut hvorvidt praksisplass fungerer for folk flest.

En jobber gjerne tilnærmet gratis i en periode, jeg kjenner ikke til reglene. Men for de vi har hatt har det iallefall lønnet seg. De har fast arbeid i dag. 

Lenke til kommentar

Les første post, det står at han er ferdig til våren og søker men ikke har fått noe enda.

Litt tidlig å avskrive seg selv spør du meg, er vel ikke noe must å ha fast jobb over et halvår før man er ferdig.

Tok 2-3 måneder fra jeg gikk skole til jeg fikk jobb, ikke noe å stresse over det. Løser seg alltids.

Hjelper hvertfall ikke å gå inn hit og klage, fiks det selv.

Lenke til kommentar

Har søkt en del stillinger, men får avslag etter avslag. Basert på nyhetene og diverse erfaringer fra venner, så er det gitt ikke enkelt å få seg jobb. Er ferdig med Bachelor til sommer og orker ikke tanken på å forsette. Det bli enten jobb eller å nave

Noe tips til hva man kan gjøre?  

Det er flere som ikke fått jobb ett år etter studiene. Du har ingenting å klage over!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så ikke det før nå. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren selv, men har enda ikke søkt en eneste jobb. Mulig jeg er sent ute?

Skal skrive bacheloroppgave for en bedrift som virker veldig interessant, så tenkte se om jeg kunne begynne å jobbe der. 

Lenke til kommentar

-Å vurdere å flytte om du bor i ett område der det er mye arbeidsledighet blant ingeniører. 

-Søk i andre bransjer enn de som sliter

-Søk på Trainee/intern stillinger for å få innpass

Alt er mulig, men det er tøft om dagen så da må en tenke "nytt" eller på en annen måte enn de andre,  Jeg ville iallefall holdt meg langt unna olje sektoren i disse dagene, det er bortkastet tid og energi. 

Takk for tipsene. Har søkt noen Trainee stillinger og leter forsatt etter flere. 

Lenke til kommentar

Hvorfor orker du ikke tanken på å fortsette med master? Det går jo an å ta master innen noe som ikke er helt likt bacheloren om du er lei feltet.

Etter seksten strake år bli man skolelei. Burde kanskje reise bort noen år mens jeg er ung, men vi får se. Vurderer toårig master i industriell økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...