Gå til innhold

ANMELDELSE: Final Fantasy XV


Anbefalte innlegg

 

Ser tankegangen din, men mener det blir feil all den tid hverken du eller jeg har nok innblikk i budsjettering og utviklingen bak spillet til å kunne komme med slike grunnløse påstander. Det er ikke gitt at det er en korrelasjon mellom pengebruk og god historie, og vi kan ikke si med noe klarhet at pengene som er brukt på utvikle disse matrettene ville hatt noe som helst innflytelse andre steder i utviklingen. Det blir som sagt synsing, og med tanke på den forakten som mange utviklere og utgivere opplever på bakgrunn av at forbrukeren ikke vet noe/nok om spillutvikling, synes jeg det er beklagelig at det eneste relevante spillnettstedet i landet gir grobunn for den typen holdninger.

For det første skal du vere litt forsiktig med å synse om kor mykje innblikk andre personar har i det som blir diskutert. For det andre vil eg oppfordre deg til å sjå litt nøyare på kva eg faktisk seier. Eg seier ikkje historia er dårleg, eg seier den er oppstykka og dårleg fortalt. Det er veldig forskjellige ting.

 

Alt eg seier, er at eg trur spelet hadde vore betre om dei ressursane som har gått til mindre viktige ting (som matrettar), hadde blitt brukt på å lage fleire sekvensar som fortel historia, hadde vi enda opp med eit betre spel. At historia treng meir arbeid er uansett Square Enix veldig klare over sjølve, sidan dei har fortalt dei skal fikse på den i framtidige oppdateringar.

 

Final Fantasy XV er eit fantastisk spel som hadde vore enda betre om historia hadde vore betre fortalt. Eg ser verkeleg ikkje korleis eg bidrar til forakt for utviklarar ved å meine det.

 

 

Da må jeg si jeg er spent på hva du vet konkret om utviklingen av Final Fantasy XV som resten av spillpressen ikke vet. Kall meg gammeldags, men dersom en historie er oppstykket og dårlig fortalt vil jeg kalle det en dårlig historie. If the shoe fits og alt det der.

 

Må igjen bare understreke at det ikke trenger være noe korrelasjon mellom eksempelet du bruker og flere historiesekvenser. Faktisk vil jeg anta (uten at jeg) at historiesekvensene som nå kommer til spillet neppe er bygd fra grunn etter utgivelse, men heller var planlagt å ferdigstilles i crunch-perioden på tampen av utviklingen, og er muligens en av grunnene til spillet ble utsatt de ekstra månedene. Uansett underbygger jo det mitt poeng mer enn ditt, da det viser seg at disse matrettene vi har diskutert i det vide og brede faktisk ikke hadde noen innvirkning på utviklingen av spillets historie.

 

Hvorvidt spillet er bra eller fantastisk eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjøpt det, og ikke har noen tanker om å gjøre det heller. Er bare den generelle negative holdningen til utviklere og (spesielt) utgivere i spillpressen som jeg har et problem med, være det bevisst eller ubevisst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da må jeg si jeg er spent på hva du vet konkret om utviklingen av Final Fantasy XV som resten av spillpressen ikke vet. Kall meg gammeldags, men dersom en historie er oppstykket og dårlig fortalt vil jeg kalle det en dårlig historie. If the shoe fits og alt det der.

 

Må igjen bare understreke at det ikke trenger være noe korrelasjon mellom eksempelet du bruker og flere historiesekvenser. Faktisk vil jeg anta (uten at jeg) at historiesekvensene som nå kommer til spillet neppe er bygd fra grunn etter utgivelse, men heller var planlagt å ferdigstilles i crunch-perioden på tampen av utviklingen, og er muligens en av grunnene til spillet ble utsatt de ekstra månedene. Uansett underbygger jo det mitt poeng mer enn ditt, da det viser seg at disse matrettene vi har diskutert i det vide og brede faktisk ikke hadde noen innvirkning på utviklingen av spillets historie.

 

Hvorvidt spillet er bra eller fantastisk eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjøpt det, og ikke har noen tanker om å gjøre det heller. Er bare den generelle negative holdningen til utviklere og (spesielt) utgivere i spillpressen som jeg har et problem med, være det bevisst eller ubevisst.

 

Et trur du vil forstå poenga mine langt betre om du spelar spelet før vi tar dette noko vidare. At du ser dette som ei negativ haldning til utviklarar får vere di sak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Riktig. Det var jo også en måte å avfeie legitim kritikk som ikke baserer seg på spillet, men nettstedets praksis. Virker forøvrig som du henger deg opp i kritikken jeg retter mot folks fiendtlige syn på utviklere. Sier ikke at du har et sånn syn, men at du bidrar til slike holdninger med å komme med slutninger som ikke henger på greip, og konkluderer med hvordan penger og tid kunne blitt bedre brukt uten å ha innblikk i hvordan det faktisk ble brukt.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Riktig. Det var jo også en måte å avfeie legitim kritikk som ikke baserer seg på spillet, men nettstedets praksis. Virker forøvrig som du henger deg opp i kritikken jeg retter mot folks fiendtlige syn på utviklere. Sier ikke at du har et sånn syn, men at du bidrar til slike holdninger med å komme med slutninger som ikke henger på greip, og konkluderer med hvordan penger og tid kunne blitt bedre brukt uten å ha innblikk i hvordan det faktisk ble brukt.

 

Kva er din legitime kritikk av nettstaden eigentleg? Det må du vere tydelegare på, for alt eg ser er at du er ueinig med meg.

 

Eg "henger" meg opp i påstandar eg synest er direkte usaklege og basert på fiktive slutningar. Eg synest påstanden i seg sjølv er temmeleg frekk. Utviklarane sin jobb er å lage noko folk skal føle det er verdt å bruke pengar på. Min jobb er å vurdere om utviklarane har gjort ein god jobb. Då må eg pirke der ting ikkje er gode nok, sjølv om resten er strålande. Elles gjer eg ikkje jobben min.

 

Du heng deg opp i eit døme med matrettar brukt i ein avsluttande paragraf, i staden for å sjå det fulle biletet eg teiknar. Eg nemnde og at det har blitt laga ein film og ein anime. To ting som heller burde ha vore ein del av spelet. Filmen er eigentleg berre ein to timar lang kampsekvens. Fett å sjå på, men kunne lett ha blitt korta ned mykje, slik at Visual Works i staden kunne ha fikla med fleire filmsekvensar til spelet.

 

I tillegg har det blitt brukt pengar på å hyre inn kjende skodespelarar til filmen, skodespelarar som ikkje ein gong gjentek sine roller i spelet.

 

Om du treng meir kan vi jo nemne heile tre demoar. Episode Duscae, Platinum Demo og ein demo eksklusivt for Japan kort tid før lansering. Dei fleste utviklarar har slutta å lage demoar fordi det stel verdifull tid frå utviklinga. Square Enix har laga tre. Du har kanskje høyrt om korleis mange utviklarar brukar 1-3 månader på å gjere klar demoar til E3? FFXV-demoane kan sjølvsagt ha tatt kortare tid, det veit vi ikkje, men at det er tid betre brukt på spelet synest eg ikkje det er mykje tvil om.

 

Vi veit naturlegvis ikkje nøyaktig korleis Square Enix brukte tid og pengar. Det vi veit, er at dei har brukt tid og pengar på ei rekke ting med tvilsam nytt i forhold til sluttproduktet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Vi veit naturlegvis ikkje nøyaktig korleis Square Enix brukte tid og pengar. Det vi veit, er at dei har brukt tid og pengar på ei rekke ting med tvilsam nytt i forhold til sluttproduktet.

 

 

I farta så må jeg si at jeg reagerte på flere ting i spillet og er enig med deg i noe av det du har kritisert men føler faktisk at jeg har mer å tilføye :

 

*Kampene er rene filmsekvensen, det ble fort monotont og krevde lite av spilleren. Allerede her har man kunnet gjort mye for å gi en bedre opplevelse.

*Dialogen : Prat prat prat og egentlig når du i etterkant skal gjøre ting i spillet så henger ikke disse to sammen. Tydelig som påpekt i andre anmeldelser av spillet også.

*Den grafiske stilen til hovedfigurene : Ikke noe som falte i smak hos meg, ble litt for mye "Yakuza" preg av det hele.

 

Så på mange måter mangler for min del den utrolige sjarmen mange av spillene i serien har hatt og da hjelper det lite at spillet faktisk er pent og underholdende til tider, men blir fort monotont og preget av den stilen som man prøver å tvinge ned halsen på spilleren med et balltre.

Lenke til kommentar

 

Zip

 

 

Mitt spørsmål til deg blir da; hvorfor er ikke denne relevante informasjonen gitt i anmeldelsen, i stedet for et lite og dårlig eksempel som så vidt får spalteplass? Vil anse meg selv som over middels interessert i spill, og i så måte er ikke dette ny informasjon for min del. Selv om jeg ikke har noen umiddelbar intensjon om å spille FFXIV synes jeg det har vært gøy å følge utviklingen. Men dette er jo superrelevant og viktig informasjon som menigmannen trenger i anmeldelsen sin. Det er jo leit at kommentarfeltet blir mer utdypende enn anmeldelsen i seg selv.

 

Må innrømme at ironien ikke går meg hus forbi når du føler deg støtt av det du kaller usaklige påstander og fiktive slutninger, når det er akkurat det samme jeg får ut av anmeldelsen din, når du bruker et forferdelig dårlig eksempel i hvordan utviklingen har vært finansiert og prioritert. Bokstavelig talt alt du skrev i forrige innlegg hadde vært mer saklig i det avsnittet, så hvorfor gå for et sånn teit slag under beltestedet? Igjen, jeg føler det bare bygger opp under dårlige holdninger mot utviklere, og får det til å se ut som de sitter med beina på bordet og bare gjør det som faller de inn.

 

Min "jobb" som leser og forbruker blir jo også å vurdere varen jeg benytter, så det er helt legitimt at det rettes kritikk mot det jeg oppfatter som slett håndtverk, akkurat som din jobb er å vurdere og kritisere spill. Mitt ønske som forbruker er kort og greit at man forholder seg til fakta når man omtaler utviklingen, for der er det i motsetning til spillet i seg selv, ikke rom for synsing og subjektivitet.

Lenke til kommentar

 

 

Zip

 
 

Mitt spørsmål til deg blir da; hvorfor er ikke denne relevante informasjonen gitt i anmeldelsen, i stedet for et lite og dårlig eksempel som så vidt får spalteplass? Vil anse meg selv som over middels interessert i spill, og i så måte er ikke dette ny informasjon for min del. Selv om jeg ikke har noen umiddelbar intensjon om å spille FFXIV synes jeg det har vært gøy å følge utviklingen. Men dette er jo superrelevant og viktig informasjon som menigmannen trenger i anmeldelsen sin. Det er jo leit at kommentarfeltet blir mer utdypende enn anmeldelsen i seg selv.

 

Må innrømme at ironien ikke går meg hus forbi når du føler deg støtt av det du kaller usaklige påstander og fiktive slutninger, når det er akkurat det samme jeg får ut av anmeldelsen din, når du bruker et forferdelig dårlig eksempel i hvordan utviklingen har vært finansiert og prioritert. Bokstavelig talt alt du skrev i forrige innlegg hadde vært mer saklig i det avsnittet, så hvorfor gå for et sånn teit slag under beltestedet? Igjen, jeg føler det bare bygger opp under dårlige holdninger mot utviklere, og får det til å se ut som de sitter med beina på bordet og bare gjør det som faller de inn.

 

Min "jobb" som leser og forbruker blir jo også å vurdere varen jeg benytter, så det er helt legitimt at det rettes kritikk mot det jeg oppfatter som slett håndtverk, akkurat som din jobb er å vurdere og kritisere spill. Mitt ønske som forbruker er kort og greit at man forholder seg til fakta når man omtaler utviklingen, for der er det i motsetning til spillet i seg selv, ikke rom for synsing og subjektivitet.

Fordi det strengt tatt er fullstendig irrelevant i forhold til om spelaren vil like Final Fantasy XV eller ikkje. Dette er ein anmeldelse som handlar om å fortelje spelaren kva som faktisk er i spelet. Ikkje eit post-mortem om utviklinga. Det er nok å informere om at historia framstår uferdig, og at ein lett kan leggje merke til nokre snodige prioriteringar her og der.

 

Forskjellen på meg og deg i denne situasjonen er at mine påstandar og slutningar kjem etter å ha investert omlag 70 timar i spelet. Dine er basert på å ha lese ein tekst om mi tid med det spelet.

 

Deretter anklagar du meg for å bidra til forakt mot utviklarar. Men kva er det du gjer no eigentleg? Ved å nekte å akseptere at eg kanskje har ein grunn til å skrive det eg skriv utan at eg må skrive ei avhandling om det først? Når las du sist ein anmeldelse der kvar påstand blei bygd opp av fleire paragrafar med døme?

 

Det går ikkje det. Vi har ikkje plass til det. Sjølv om eg hadde meir om både dette og mykje anna i mitt første utkast, må det redigerast. Teksten må ned til ein storleik der den faktisk er overkommeleg å lese. Då må ting som berre er av interesse for spesielt interesserte ofte sløyfast.

 

Dette var ikkje viktig nok til å gi meir plass enn det hadde fått.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må innrømme at ironien ikke går meg hus forbi når du føler deg støtt av det du kaller usaklige påstander og fiktive slutninger, når det er akkurat det samme jeg får ut av anmeldelsen din, når du bruker et forferdelig dårlig eksempel i hvordan utviklingen har vært finansiert og prioritert.

 

Jeg synes det virker som du har feiltolket hva Øystein mente med utvikleren og har hengt deg for mye opp i det. I mine øyne var det klart at han mente at utvikleren (og ikke systemutviklerene som kodet) som tydeligvis har lagt ned mye ressurser i det visuelle burde brukt noe mer tid på historiedelen. For meg var det et godt eksempel og jeg skjønner ikke kritikken din.

Lenke til kommentar

 

 

 

Zip

 

Mitt spørsmål til deg blir da; hvorfor er ikke denne relevante informasjonen gitt i anmeldelsen, i stedet for et lite og dårlig eksempel som så vidt får spalteplass? Vil anse meg selv som over middels interessert i spill, og i så måte er ikke dette ny informasjon for min del. Selv om jeg ikke har noen umiddelbar intensjon om å spille FFXIV synes jeg det har vært gøy å følge utviklingen. Men dette er jo superrelevant og viktig informasjon som menigmannen trenger i anmeldelsen sin. Det er jo leit at kommentarfeltet blir mer utdypende enn anmeldelsen i seg selv.

 

Må innrømme at ironien ikke går meg hus forbi når du føler deg støtt av det du kaller usaklige påstander og fiktive slutninger, når det er akkurat det samme jeg får ut av anmeldelsen din, når du bruker et forferdelig dårlig eksempel i hvordan utviklingen har vært finansiert og prioritert. Bokstavelig talt alt du skrev i forrige innlegg hadde vært mer saklig i det avsnittet, så hvorfor gå for et sånn teit slag under beltestedet? Igjen, jeg føler det bare bygger opp under dårlige holdninger mot utviklere, og får det til å se ut som de sitter med beina på bordet og bare gjør det som faller de inn.

 

Min "jobb" som leser og forbruker blir jo også å vurdere varen jeg benytter, så det er helt legitimt at det rettes kritikk mot det jeg oppfatter som slett håndtverk, akkurat som din jobb er å vurdere og kritisere spill. Mitt ønske som forbruker er kort og greit at man forholder seg til fakta når man omtaler utviklingen, for der er det i motsetning til spillet i seg selv, ikke rom for synsing og subjektivitet.

Fordi det strengt tatt er fullstendig irrelevant i forhold til om spelaren vil like Final Fantasy XV eller ikkje. Dette er ein anmeldelse som handlar om å fortelje spelaren kva som faktisk er i spelet. Ikkje eit post-mortem om utviklinga. Det er nok å informere om at historia framstår uferdig, og at ein lett kan leggje merke til nokre snodige prioriteringar her og der.

 

Forskjellen på meg og deg i denne situasjonen er at mine påstandar og slutningar kjem etter å ha investert omlag 70 timar i spelet. Dine er basert på å ha lese ein tekst om mi tid med det spelet.

 

Deretter anklagar du meg for å bidra til forakt mot utviklarar. Men kva er det du gjer no eigentleg? Ved å nekte å akseptere at eg kanskje har ein grunn til å skrive det eg skriv utan at eg må skrive ei avhandling om det først? Når las du sist ein anmeldelse der kvar påstand blei bygd opp av fleire paragrafar med døme?

 

Det går ikkje det. Vi har ikkje plass til det. Sjølv om eg hadde meir om både dette og mykje anna i mitt første utkast, må det redigerast. Teksten må ned til ein storleik der den faktisk er overkommeleg å lese. Då må ting som berre er av interesse for spesielt interesserte ofte sløyfast.

 

Dette var ikkje viktig nok til å gi meir plass enn det hadde fått.

 

 

Et par paragrafer som utdyper og forklarer det jeg oppfatter som ditt største ankepunkt mot spillet hadde ikke vært å forakte, og hadde neppe tippet denne anmeldelsen over i det uleselige. Hvorfor strebe etter å gjøre anmeldelsene til Gamer til hurtigmat? Uten at jeg sitter på noen informasjon om temaet vil jeg anta at de fleste som kommer til et dedikert norsk gaming nettsted er hakket mer interessert i spill enn de fleste, og i så måte er det rom for å gå litt i detaljene når det anmeldes.

 

Jeg nekter ikke for at du kan skrive det du vil, tvert imot vil jeg faktisk si. Men det må også være takhøyde for kritikk når du fremstiller spillutvikling som en enkel, beina-på-bordet jobb. Du sier bokstavelig talt at spillets historie kunne vært bedre om utviklerene hadde brukt mindre tid på å modellere matretter. Det bare vitner om en enorm mangel på kunnskap når det gjelder spillutvikling.

 

Men dette er fåfengt. I stedet for å fortsette denne diskusjonen i det vide og det brede, må du sette deg ned og reflektere over et par ting. Selv til internett å være er dette en særdeles lite givende diskusjon, all den tid du ikke engang prøver å møte synspunktet til den du diskuterer med. Litt selvinnsikt om forbedringspotensiale hadde også vært fint.

Lenke til kommentar

Et par paragrafer som utdyper og forklarer det jeg oppfatter som ditt største ankepunkt mot spillet hadde ikke vært å forakte, og hadde neppe tippet denne anmeldelsen over i det uleselige. Hvorfor strebe etter å gjøre anmeldelsene til Gamer til hurtigmat? Uten at jeg sitter på noen informasjon om temaet vil jeg anta at de fleste som kommer til et dedikert norsk gaming nettsted er hakket mer interessert i spill enn de fleste, og i så måte er det rom for å gå litt i detaljene når det anmeldes.

 

Jeg nekter ikke for at du kan skrive det du vil, tvert imot vil jeg faktisk si. Men det må også være takhøyde for kritikk når du fremstiller spillutvikling som en enkel, beina-på-bordet jobb. Du sier bokstavelig talt at spillets historie kunne vært bedre om utviklerene hadde brukt mindre tid på å modellere matretter. Det bare vitner om en enorm mangel på kunnskap når det gjelder spillutvikling.

 

Men dette er fåfengt. I stedet for å fortsette denne diskusjonen i det vide og det brede, må du sette deg ned og reflektere over et par ting. Selv til internett å være er dette en særdeles lite givende diskusjon, all den tid du ikke engang prøver å møte synspunktet til den du diskuterer med. Litt selvinnsikt om forbedringspotensiale hadde også vært fint.

 

Eg har via seks paragrafar til historia allereie. Matrettane var eit døme, det var alt. Ikkje noko meir.

 

At dette er fåfengt har du i alle fall heilt rett i. Når du har fått det føre deg at eg meiner spelutvikling er ein "enkel, beina-på-bordet" (!) jobb, blir det ganske tydeleg for meg at dette ikkje kjem til å gå verken den eine eller den andre vegen.

 

Elles er du fri til å meine nøyaktig kva du vil og meg, min person, og mitt virke.

Lenke til kommentar

 

 

"Utviklarane har heilt tydeleg hatt tid og budsjett til å modellere nesten fotorealistiske matrettar, men å gje oss meir innsikt i kven hovudpersonane er, og kvifor dei er som dei er, det var tydelegvis for mykje å forlange"

 

Dette sitatet avslører vel strengt tatt at anmelder ikke har mer kunnskap om hvordan et spill faktisk blir utviklet enn den gjennomsnittlige forumbrukeren, og bidrar til å skape dårlige holdninger mot utviklere. Hvis du tror det er de samme som jobber med å lage teksturer til de diverse matrettene i spillet, som også har skrevet historien og regissert handlingsforløpet, da tar du sørgelig feil.

 

Spekulasjoner om tidsbruk og budsjett er også helt ubegrunnet, og kan best oppsummeres som synsing. Det har i det store og hele lite i anmeldelse å gjøre. Helt uprofesjonelt.

Sjølvsagt er det ikkje dei same folka som gjer desse tinga, det forstår alle. Men nokon har hatt overordna styring, og har sett opp budsjettet. Det er ikkje gratis å lage så lekre matrettar som dei vi finn i dette spelet, og det er ein budsjettpost eg meiner hadde kome betre til nytte andre stadar.

 

 

Ser tankegangen din, men mener det blir feil all den tid hverken du eller jeg har nok innblikk i budsjettering og utviklingen bak spillet til å kunne komme med slike grunnløse påstander. Det er ikke gitt at det er en korrelasjon mellom pengebruk og god historie, og vi kan ikke si med noe klarhet at pengene som er brukt på utvikle disse matrettene ville hatt noe som helst innflytelse andre steder i utviklingen. Det blir som sagt synsing, og med tanke på den forakten som mange utviklere og utgivere opplever på bakgrunn av at forbrukeren ikke vet noe/nok om spillutvikling, synes jeg det er beklagelig at det eneste relevante spillnettstedet i landet gir grobunn for den typen holdninger.

 

Jeg vet ingenting om utvikling av spill, men dersom jeg betaler 500,- kroner for et spill som er av dårlig kvalitet så gidder jeg ikke unnskylde utvikleren fordi det er utfordrende å lage et spill. Jeg vet ingenting om det å lage biler heller. Men dersom jeg kjøper en bil som er strøken å se på, men er grusom å kjøre så gidder jeg vel ikke å unnskylde produsenten med at det er vanskelig å lage en bil. 

 

Poenget mitt er at valg i produksjonsprosessen som forringer produktets kvalitet er ikke sluttbrukers problem. Kunder, eller oss spillere trenger bare å forholde oss til det endelige produktet. Og om produktet er en bil, et spill, en film etc må det faktisk tåle å få tilbakemelding i form av spørsmål om prioriteringer som ble gjort underveis.

 

Det fiendtlige synet på utviklere som du mener gamer.no og deres anmeldere fronter kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Det er en høyst frivillig sak å lage et spill, og du kan aldri ha en garanti for at produktet blir godt mottatt, eller regne med at kundene ofrer produksjonen en tanke. Det å lage et spill er på lik linje med andre produkter et prosjekt, og selvfølgelig er det på sin plass å stille spørsmål vedrørende de valg som gjøres underveis i prosjektet. 

 

Hadde du lest anmeldelsen et par ganger til så ville du lagt merke til at Øystein gir utvikleren svært mye positiv tilbakemelding også.

Dersom du i tillegg hadde spilt spillet så ville du også skjønt at betraktningene han kommer med er på sin plass. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vil skyte inn (etter å ha rundet spillet på PC) at historiemessig er det rett at det er mindre i hovedspillet en man er vandt med i et FF spill, men om du kjører igjennom de tre ekstra episodene, så er det veldig mye historie som blir bedre forklart gjennom der, jeg følte at dette innholdet godt kunne vært med i spillet historiemessig, men fungerer veldig fint som DLC etterpå. :) anbefaller alle å kjøre igjennom DLC :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...