Lars Taraldsen Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Faren øker om man ikke bare kutter fett, men også muskler, ifølge oljeministeren.Oljebransjen har kuttet til beinet. Lien mener det er en fare for at kostnadene kan gjøre comeback Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Tja, vi har jo sett oppslagene om hvor mange ingeniører som har måttet gå. Hvor mange økonomer har fått samme beskjed? 2 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det er sikkert også mange som har måttet gå fordi oppgraderings- og vedlikeholdsarbeid har blitt avlyst/utsatt. Hvor stort er dette etterslepet, og vil det være tilstrekkelig med arbeidskraft igjen i bransjen når dette arbeidet til slutt bare må gjøres? 2 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det er sikkert også mange som har måttet gå fordi oppgraderings- og vedlikeholdsarbeid har blitt avlyst/utsatt. Hvor stort er dette etterslepet, og vil det være tilstrekkelig med arbeidskraft igjen i bransjen når dette arbeidet til slutt bare må gjøres? Det kommer inte att göras, utan man kör på så länge det går. När det inte går längre stänger man. Nu heter det att "det skall ta sig opp 2018". För 2 år sedan hette det "det skall ta sig opp 2016". 2018 så börjar Johan Sverdrup projektet att bli klart och dom små projekt som nämns i artikeln gör att det inte blir helt tomt 2018. Sanningen är att dom stora projektens tid på Norsk Sokkel är över. Den kommer inte tillbaka. 2 Lenke til kommentar
bobky Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Tror kostnadene i all hovedsak kommer fra dårlig oppfølging og styring innad i operatørselskapene. Det er de som tillater leverandørene å tjene gode penger. Om de fokuserer på dette så vil prisene holdes nede. Men da vil nok nedturen vare lenger for service-selskapene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Oljebransjen har IKKE kuttet til beinet. De har kuttet av det ytterste hengende sideflesket. Potensiale for kutt de nærmeste årene er stort, og automatisering vil bety ytterligere kutt. 3 Lenke til kommentar
Paul Birgensen Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det meste av kostnadskutt kommer fra leverandører som har gitt fra seg alle marginer til Statoil. Når tidene endrer seg blir det vel payback times... 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Oljebransjen har IKKE kuttet til beinet. De har kuttet av det ytterste hengende sideflesket. Potensiale for kutt de nærmeste årene er stort, og automatisering vil bety ytterligere kutt. Å ja, har de virkelig det? Drillingrigger og norske verft/underleverandører uten arbeid er neppe noe sideflesk, men heller et tragisk resultat av esktremt kortsiktige planer og panikk som store operatører har stertet, selv om det var klinkende klart at 40$/bbl og lavere kommer til å drepe så godt som hele Marcellus-eventyret i statene og dermed de facto stoppe det ekstreme prisfallet. Det som har derimot vært en stadig økende trend, og dette er ikke noe "flesk" men heller "kreftsvulst" er outsourcing av store prosjekter til veft i utlandet som til slutt fører til nye rekorder innen budsjettsprenging. Og akkurat som andre i tråden sier - kutt i V&M prosjekter er heller ikke noe sideflesk men "må gjøres" type jobber som kan heller ikke utsettes i det uendelige. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Et nøkkelord for å holde kostnadene nede er standardisering. Norsk olje og gass har ledet et større arbeid med å gjennomgå Norsok- standardene, sammen med de øvrige Norsok-eierne, Norsk Industri og Norges Rederiforbund. Dette arbeidet ferdigstilles tidlig 2017, ifølge Ree. Er det noe standardisering fører til så er det ØKTE kostnader. Dette skjer fordi man setter stadig strengere krav til eksisterende produkter/utstyr som man på død og liv må oppfylle kun fordi det står i standarden og ikke fordi det er hensiktsmessig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå