Kynxx Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hei. Jeg har et spørsmål jeg har lurt fælt på en stund. Jeg har en biologisk far jeg ikke har hatt kontakt med på mange år. Årsaken ønsker jeg ikke å oppgi og er irrelevant for tråden. Greia er: Når han dør. Kan jeg bli tvunget med loven i hånd til å betale for begravelsen, kisten, steinen og det som hører til? Kan jeg reservere meg mot dette på noen måte? "Arven" som han evt etterlater seg er gjeld. Han er en typisk luksusfelen type som har gjeld til langt over ørene. Kan dette bli overført til meg/mine søsken når han er død? Hvordan ligger det til på dette feltet? Kan vi barna hans unslippe all gjelden uten å måtte foreta oss noe, eller sitter vi i saksa og bli straffet økonomisk pga, fars idioti i livet? Setter stor pris på respons, om noen har kunnskap om dette! Lenke til kommentar
tvv Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hei. Jeg har et spørsmål jeg har lurt fælt på en stund. Jeg har en biologisk far jeg ikke har hatt kontakt med på mange år. Årsaken ønsker jeg ikke å oppgi og er irrelevant for tråden. Greia er: Når han dør. Kan jeg bli tvunget med loven i hånd til å betale for begravelsen, kisten, steinen og det som hører til? Kan jeg reservere meg mot dette på noen måte? "Arven" som han evt etterlater seg er gjeld. Han er en typisk luksusfelen type som har gjeld til langt over ørene. Kan dette bli overført til meg/mine søsken når han er død? Hvordan ligger det til på dette feltet? Kan vi barna hans unslippe all gjelden uten å måtte foreta oss noe, eller sitter vi i saksa og bli straffet økonomisk pga, fars idioti i livet? Setter stor pris på respons, om noen har kunnskap om dette! Du kan fraskrive deg arven og dermed ikke arve noen gjeld - men husk du må fraskrive deg alt ikke bare gjelden, men her høres det ut som om det ikke er så mye mer. Ingen kan tvinge deg til å betale noen begravelse. 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Hei. Jeg har et spørsmål jeg har lurt fælt på en stund. Jeg har en biologisk far jeg ikke har hatt kontakt med på mange år. Årsaken ønsker jeg ikke å oppgi og er irrelevant for tråden. Greia er: Når han dør. Kan jeg bli tvunget med loven i hånd til å betale for begravelsen, kisten, steinen og det som hører til? Kan jeg reservere meg mot dette på noen måte? "Arven" som han evt etterlater seg er gjeld. Han er en typisk luksusfelen type som har gjeld til langt over ørene. Kan dette bli overført til meg/mine søsken når han er død? Hvordan ligger det til på dette feltet? Kan vi barna hans unslippe all gjelden uten å måtte foreta oss noe, eller sitter vi i saksa og bli straffet økonomisk pga, fars idioti i livet? Setter stor pris på respons, om noen har kunnskap om dette! Du kan fraskrive deg arven og dermed ikke arve noen gjeld - men husk du må fraskrive deg alt ikke bare gjelden, men her høres det ut som om det ikke er så mye mer. Ingen kan tvinge deg til å betale noen begravelse. Så herlig. Jeg ønsker å fraskrive meg alt, men jeg har et barn på vei da. Er det sånn at hvis jeg fraskriver meg alt, vil da arven henvises videre til mine barn?' Jeg vil forsikre meg at jeg ikke blir utsatt for noen økonomiske belastninger som jeg ærlig talt føler jeg og familien min ikke fortjener. Uansett, tusen takk for raskt svar. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Du og dine søsken er arvinger. Dine barn kommer bare inn i bildet i tilfelle du er død, da arver de din part. Sier du fra deg arven, blir det desto "mer" på dine søsken. Sier alle arvingene fra seg arven, gjøres boet opp og kreditorene får en viss % av sine krav, alt etter hvilke verdier om fins. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Her må man skille mellom de arverettslige reglene (reglene om hvem som arver) og de skifterettslige reglene (hvordan arven skal gjøres opp). Arverettslig sett er det slik at en arving kan både gi avkall på arv i vente og avslå arv som er falt. I begge tilfeller går arven videre til vedkommendes andre arvinger (barn hvis han har barn, ellers foreldre/søsken). Arv er imidlertid et nettobegrep - man arver de verdier en person etterlot seg. Skifteretten handler om hvordan arv skal gjøres opp og hvordan gjeld skal håndteres. For at arv skal gjøres opp må dødsboet skiftes. Ved et privat skifte må minst én arving påta seg ansvar for gjeld - i slike tilfeller "arver" man gjeld. Ingen har plikt til å begjære privat skifte. Er boet netto i minus bør man aldri begjære privat skifte. For disse sakene kan man begjære offentlig skifte, dvs. at staten gjør opp boet, betaler kreditorene, og deler ut resten til arvingene. Offentlig skifte er imidlertid dyrt, og det er den som begjærer offentlig skifte som må stå for kostnadene hvis det ikke er midler nok i boet. Jeg kjenner til én sak hvor en arving bodde vederlagsfritt i sin avdøde fars bolig i mange år - boligen var forgjeldet, men ingen kreditor hadde et stort nok utlegg i boligen til at de ville betale for et offentlig skifte. 3 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Her må man skille mellom de arverettslige reglene (reglene om hvem som arver) og de skifterettslige reglene (hvordan arven skal gjøres opp). Arverettslig sett er det slik at en arving kan både gi avkall på arv i vente og avslå arv som er falt. I begge tilfeller går arven videre til vedkommendes andre arvinger (barn hvis han har barn, ellers foreldre/søsken). Arv er imidlertid et nettobegrep - man arver de verdier en person etterlot seg. Skifteretten handler om hvordan arv skal gjøres opp og hvordan gjeld skal håndteres. For at arv skal gjøres opp må dødsboet skiftes. Ved et privat skifte må minst én arving påta seg ansvar for gjeld - i slike tilfeller "arver" man gjeld. Ingen har plikt til å begjære privat skifte. Er boet netto i minus bør man aldri begjære privat skifte. For disse sakene kan man begjære offentlig skifte, dvs. at staten gjør opp boet, betaler kreditorene, og deler ut resten til arvingene. Offentlig skifte er imidlertid dyrt, og det er den som begjærer offentlig skifte som må stå for kostnadene hvis det ikke er midler nok i boet. Jeg kjenner til én sak hvor en arving bodde vederlagsfritt i sin avdøde fars bolig i mange år - boligen var forgjeldet, men ingen kreditor hadde et stort nok utlegg i boligen til at de ville betale for et offentlig skifte. Interessant lesing. Jeg for min del bor i et annet fylke i landet enn biologisk far. Jeg har ingen interesse av verdiene eller noe som helst som kan tvinge meg til det fylket eller ta et aktivt valg i første omgang. Blir jeg oppsøkt av noen så vil jeg gjøre det jeg kan for å ikke ha noe med oppgjør i både negativ og positiv arveoppgjør. Jeg regner med at mine søsken også kommer til å si fra seg alt ansvar da ingen av oss har råd til å ta på oss gjeld. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Du vil bli tilskrevet fra tingretten med beskjed om å ta stilling til privat skifte innen 60 dager. Alt du trenger å gjøre er å svare nei. 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Du vil bli tilskrevet fra tingretten med beskjed om å ta stilling til privat skifte innen 60 dager. Alt du trenger å gjøre er å svare nei. Den er god. Tusen takk for hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå