Gå til innhold

Hvor stor vekt legger arbeidsgiver på tidligere studier?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg studerer nå for tiden ingeniør, men har egentlig funnet ut at jeg har lyst til å blir noe annet og har da tenkt på noe innen økonomi. Jeg går 2.året. Det jeg lurte på er hvis jeg begynner å studere økonomi og skal søke jobb, ser de da på karakterer ifra ingeniør utdanningen? Eller er dette ikke relevant i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg studerer nå for tiden ingeniør, men har egentlig funnet ut at jeg har lyst til å blir noe annet og har da tenkt på noe innen økonomi. Jeg går 2.året. Det jeg lurte på er hvis jeg begynner å studere økonomi og skal søke jobb, ser de da på karakterer ifra ingeniør utdanningen? Eller er dette ikke relevant i det hele tatt?

De vill jo se på det som er relevant, har det ingen betydning for stillingen så vill de jo ikke legge nevneverdig i det. Men si at en har mange dårlige karakterer så vill de gjerne spørre noe om hvorfor. Det handler mer om deg som person enn hva du kan i de fagene, på samme måte som folk ser på fravær fra vidergående. 

Lenke til kommentar

De vil se på tidligere studier, men muligens hovedsaklig hvis det står mellom to kandidater. Gode karakterer i et mer eller mindre irrelevant studie viser at du er flink og arbeidsom. Blir samma som en sommerjobb på f.eks. butikk, en god referanse teller selv om det ikke har noe med jobben du søker på å gjøre.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ligger nemlig an til å stryke i ett par fag nå, men ikke noe fag som jeg kan se er relevant for en eventuell jobb innenfor økonomi. Hittil har jeg ett snitt på C hvor vi har hatt to fag i matte. Dette er kanskje relevante fag?

Matte kan være et relevant fag ja.

Jeg hadde dårlige karakterer i en del fag før jeg byttet studieretning. På spørsmål fra arbeidsgiver på intervju sa jeg bare at jeg fant ut at jeg ikke trivdes med studieretningen min, og oppdaget at jeg var mye flinkere på programmering, og opplevde det som mer givende, så jeg byttet studie til dette.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ligger nemlig an til å stryke i ett par fag nå, men ikke noe fag som jeg kan se er relevant for en eventuell jobb innenfor økonomi. Hittil har jeg ett snitt på C hvor vi har hatt to fag i matte. Dette er kanskje relevante fag?

Jeg tror nok statistikk og bedøk blir viktigere karakterer for en slik arbeidsgiver, matematikken på ing. er ikke særlig relevant ift økonomi slik jeg har forstått det(min ekssamboer gikk økonomi mens jeg tok ing. så ikke mye likheter egentlig). 

De vill jo i utgangspunktet se på karakterer til den relevante utdannelsen, det er jo der du viser hva du har lært. Men så vill de gjerne spørre om tidligere utdanning ift karakterer og fravær, mer for å sjekke hvordan en er som person. 

Lenke til kommentar

Jeg tror nok statistikk og bedøk blir viktigere karakterer for en slik arbeidsgiver, matematikken på ing. er ikke særlig relevant ift økonomi slik jeg har forstått det(min ekssamboer gikk økonomi mens jeg tok ing. så ikke mye likheter egentlig). 

De vill jo i utgangspunktet se på karakterer til den relevante utdannelsen, det er jo der du viser hva du har lært. Men så vill de gjerne spørre om tidligere utdanning ift karakterer og fravær, mer for å sjekke hvordan en er som person. 

Kvantitative ferdigheter i form av matematikk er så vel viktig for en arbeidsgiver innenfor grenen økonomi. Jeg går selv økonomi, og har matematikk som har store likhetstrekk med ingeniørstudentene fra NTNU, så her handler nok om hvilket valg din samboer har tatt når det gjelder interesse og valgfag.

Arbeidsgiver vil nok stille spørsmål ved utdannelsen (selv om den er irrelevant), så lenge du velger å inkludere utdannelsen når du skal søke. 

Lenke til kommentar

At du har hatt matte på ingeniørstudiet kan være relevant. Hvis du mener at det kan trekke inntrykket av deg riktig vei, viser du det i søknaden og/eller CV-en når du søker jobb. Der du har fått en karakter du ikke er fornøyd med, trenger du ikke å si noe som helst. Det året du tar ingeniørfag vil ikke nødvendigvis hjelpe deg å få en jobb som økonom, men du vil aldri bli en dårligere kandidat til en jobb fordi du har studert noe annet i tillegg.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

At du har hatt matte på ingeniørstudiet kan være relevant. Hvis du mener at det kan trekke inntrykket av deg riktig vei, viser du det i søknaden og/eller CV-en når du søker jobb. Der du har fått en karakter du ikke er fornøyd med, trenger du ikke å si noe som helst. Det året du tar ingeniørfag vil ikke nødvendigvis hjelpe deg å få en jobb som økonom, men du vil aldri bli en dårligere kandidat til en jobb fordi du har studert noe annet i tillegg.

Og jeg blir ikke en dårligere kandidat om jeg har strøket i ett par fag? Vil jo ikke få godkjent 2. året om jeg skulle begynne på økonomiutdanning til neste år. Dette er materialteknologi og termodynamikk, noe jeg tviler sterkt på er relevante fag.

Lenke til kommentar

Og jeg blir ikke en dårligere kandidat om jeg har strøket i ett par fag? Vil jo ikke få godkjent 2. året om jeg skulle begynne på økonomiutdanning til neste år. Dette er materialteknologi og termodynamikk, noe jeg tviler sterkt på er relevante fag.

Poenget er vel at selve karakteren er ikke viktig i irrelevante fag, men arbeidsgiver vil fortsatt ha en formening om din prestasjon i faget. Med andre ord har en hver karakter en dobbeltbetydning.

Lenke til kommentar

Bare forklar deg godt, slikt uten forklaring er negativt men er en ærlig å sier at det ikke var noe for deg og kan vise til andre resultater for den aktuelle utdanningen er det bare positivt. Finnes mange som tar feil utdanning men bare fullfører for de ikke vill eller tør satse på noe annet. 

Lenke til kommentar

Hvis du søker jobb som økonom når du har studert økonomi i 3-5 år og ikke bruker de kursene som et argument for at du er riktig kandidat for jobben, ville jeg blitt svært overrasket hvis arbeidsgiveren brydde seg om hvilke karakterer du har i materialteknologi eller termodynamikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...