NickolayG Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hei. Jeg er da 15 år og tenkt en del på det og tror nok ikke jeg skal ta VGs første året, derimot andre året istedenfor. Har ikke akkurat de beste karakterene men har ikke de verste. Men som sagt, jeg har ikke lyst å sitte hjemme i et år og ikke gjøre noe. Så da er spørsmålet, hvor mange jobber er det nå til dags for 16-åringer og hvor mye kan jeg tjene? Har sett etter flere jobber men får ingen treff desverre. Takk for svar på forhånd. Mvh, Nickolay Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Huff, det er vanskelig å få seg en stabil og god jobb som 16-åring. Ettersom du er ung vil ikke lønnen være veldig høy, men alt er mye når man bor hjemme og har null utgifter. En jobb i butikk (ikke dagligvare, ettersom du ikke kan selge tobakk og alkohol) er det første jeg tenker på. Ellers er det sikkert muligheter for å få seg en jobb innen lager- eller renholdsbransjen. Jobber som ikke krever noe utdanning eller alder for modenhet. Kontakter via foreldre er kanskje den beste måten å gå frem på. Det var ivertfall slik jeg fikk helgejobb som 15-åring. Lenke til kommentar
NickolayG Skrevet 11. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2016 Okei, får vel høre om foreldra kan høre litt rundt. Takk for svar! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Det er vanskelig å få jobb som 16-åring og i hvert fall vanskelig å få en jobb du kan drive med på fulltid og som er greit betalt. Jeg anbefaler at du søker på videregående selv om du helst vil jobbe og heller takker nei til skoleplassen eller slutter hvis du får jobb. Så har du i hvert fall skolen hvis ikke du får jobb. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Hei. Jeg er da 15 år og tenkt en del på det og tror nok ikke jeg skal ta VGs første året, derimot andre året istedenfor. Har ikke akkurat de beste karakterene men har ikke de verste. Men som sagt, jeg har ikke lyst å sitte hjemme i et år og ikke gjøre noe. Så da er spørsmålet, hvor mange jobber er det nå til dags for 16-åringer og hvor mye kan jeg tjene? Har sett etter flere jobber men får ingen treff desverre. Takk for svar på forhånd. Mvh, Nickolay Hvorfor vil du ikke ta vgs med en gang? Er du skolelei? Hva ønsker du evt å jobbe med fremover? Dersom du er skolelei, og ikke veldig interessert i tradisjonelle fag, kan du jo ta yrkesfag? Byggfag, sveising, rørlegger, elektro? Der får man litt praktiske oppgaver! Lenke til kommentar
NickolayG Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Hei. Jeg er da 15 år og tenkt en del på det og tror nok ikke jeg skal ta VGs første året, derimot andre året istedenfor. Har ikke akkurat de beste karakterene men har ikke de verste. Men som sagt, jeg har ikke lyst å sitte hjemme i et år og ikke gjøre noe. Så da er spørsmålet, hvor mange jobber er det nå til dags for 16-åringer og hvor mye kan jeg tjene? Har sett etter flere jobber men får ingen treff desverre. Takk for svar på forhånd. Mvh, Nickolay Hvorfor vil du ikke ta vgs med en gang? Er du skolelei? Hva ønsker du evt å jobbe med fremover? Dersom du er skolelei, og ikke veldig interessert i tradisjonelle fag, kan du jo ta yrkesfag? Byggfag, sveising, rørlegger, elektro? Der får man litt praktiske oppgaver! Hei. Tja, har hatt litt problemer med skolen og er ganske skolelei. Har da noen tanker om å gå på TIP/Mekaniker, kjenner ingen som skal ditt eller før neste år. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Samfunnet er dessverre negativt innstilt til jobbing rett etter grunnskolen - tiden hvor man kunne dra til sjøs er forbi, og alternativene er få. Problem nummer to er at om du ikke finner deg jobb, har du ikke samme dekning hos Nav som de over 18. Har ikke helt oversikt over hvordan dette ble i det nye statsbudsjettet, men planen var i hvert fall å stramme inn på mulighetene for praksisplass og den slags for ungdom under 18. "Det skal ikke lønne seg å droppe ut av skolen", er ordlyden. At planen din er å ta et friår nettopp for å slippe å droppe ut, tror jeg ikke de kjøper. Du bør uansett søke på skole så du har noe å gå til om du ikke får jobb. Selv om du ikke har planer om å legge ned noe særlig innsats, kan det godt hende du får med deg noe nyttig videre fra året du går og slenger - kunnskap, kontakter, fag du består selv om du ikke prøver, etc. Endret 13. desember 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå