Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmtvannsbereder vil ikke slå seg på

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

TS bør uansett ta kontakt med Oso for å få ny ledning.

Var vel ca 2010 modellene som måtte byttes pga brannfare..

Dette gjelder Super-serien (S/SE/SX/SC) produsert før 02.01.2011. Ledningen som OSO benyttet 2009-2010 er dårligere enn den som er fra 2006-2009, men OSO anbefaler at alle som har VVB av disse typene produsert  før 31.01.2011 å bytte ledningen. Den gamle ledningen har en kontakt i overgangen mellom inn- og utsiden av berederen, og det er i denne kontakten man kan få (får) varmgang og dermed brannfare. Den nye ledningen har ikke kontakt, men går direkte fra stikkontakt (som kan være byttet til fast tilkobling) til element/termostat. Den gamle kontaken erstattes med en strekkavlaster.

Ledningen byttes enkelt selv, tar 10 minutter. Bestilles herfra: http://ledning.oso.no/##toppane

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Har ikke faktasjekket dette, men har hørt om tilfeller der det er modeller som ikke er oppnevnt som har en slik dårlig pluggbar løsning inne i berederen. Får takke seg til gode gamle kabelsko og strekkavlasting. Er jo fort gjort å sjekke selv eventuelt om man skulle være i tvil om man har en berørt bereder.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha en av de modellene som de mente var brannfarlig, dette er sjekket. har ikke hørt at andre beredere kan være berørt men er det slik at ledningen bør skiftes uansett da?

Problemet er foresten fikse, prøvde som en siste løsning å resette den for andre gang så da ble det varmt vann, mulig den ikke ble skikkelig resatt første gang.

Lenke til kommentar

Det er som sagt bare et rykte jeg har hørt, og må tas med en klype salt. Problemet med berederne er at det er en pluggbar kobling i koblingsbrettet på berederen, i stedet for tradisjonell kobling rett på selve tilkoblingene. Denne pluggen kan det fort bli varmgang i, og er akkurat derfor beredere fra 1500W og oppover skal direktekobles fra nå av. Dette kan du sjekke selv om du tar av dekselet og ser etter, ta helst strømmen først. Hvis du er usikker kan du kanskje høre om du har en elektriker du kjenner, og om han eller hun kan ta en titt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg skal ikke ha en av de modellene som de mente var brannfarlig, dette er sjekket. har ikke hørt at andre beredere kan være berørt men er det slik at ledningen bør skiftes uansett da?

OSO anbefaler at alle som har ledning med kontakt skifter til den nye typen uten. Jeg byttet min i sommer, og ble overrasket over hvor varm denne kontakten var, selv om min ikke er i det produksjonstidsrommet som er mest kritisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...