Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmtvannsbereder vil ikke slå seg på


Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har en leilighet som har stått tomt en periode og i den forbindelse så ble hovedbryteren i sikringsskapet slått av, nå skal den leies ut men det mangler varmt vann, det er en Oso Hotwater og jeg har prøvd å resette den uten hell. jeg regner med at problemet er oppstått i forbindelse med at strømmen ble tatt.

Det er vantilførsel men bare kaldt vann.

 

Sette pris på om det er noen tips til hva det kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er tanken gammel? Har den 1-2-3-bryter? Sjekk om det er en elektrisk feil: Mål (selv hvis du kan og har utstyr, bruk elektriker hvis ikke) om det er strøm til tanken, og at termostaten på denne slår inn. Mål elementet (kan være 2 elementer dersom den er gammel). Dersom alt det elektriske, inkl varmeelement, er i orden, sjekk vanntilførselen og innblandingsventil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

De dumme spørsmålene først: Er der noen kraner som må åpnes? Har det gått lang nok tid til at tanken har fått varmet seg opp? Er sikringen gåen?

Skal ikke vær noen kraner som må åpnes, det er gått mer enn nok tid og sikringen er ikke gåen

 

Er den fastmontert til strøm og har egen bryter ved tank på vegg? 

Usikker.

 

Er tanken gammel? Har den 1-2-3-bryter? Sjekk om det er en elektrisk feil: Mål (selv hvis du kan og har utstyr, bruk elektriker hvis ikke) om det er strøm til tanken, og at termostaten på denne slår inn. Mål elementet (kan være 2 elementer dersom den er gammel). Dersom alt det elektriske, inkl varmeelement, er i orden, sjekk vanntilførselen og innblandingsventil.

Leiligheten ble bygget i 2010 så jeg regne med at tanken ble satt inn da, har vurdert å få inn elektriker men tenkte å sjekke litt om det kunne vær noe annet før jeg bestilte, Hva mener du med 1-2-3-bryter? eneste jeg kunne se var en resett knapp og stille temperaturen i koblingsboksen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva mener du med 1-2-3-bryter?

I eldre boliger var det vanlig å ha VVB med 2 elementer og en 1-2-3-bryter, for eksempel på kjøkkenet, for å velge hvor mye effekt man tilførte VVB. Siden din bolig er fra 2010 er dette ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her fra min tank, egen bryter som er påkrevd om tank er koblet uten stikk

Tank på inntil ca 2000 W kan være tilkoblet med stikk, og trenger da ikke egen servicebryter. Min leilighet er fra ca 2010, og den har ikke bryter, men stikk, til VVB. Tank med større element må være direkte tilkoblet (uten stikk), og må dermed ha servicebryter (mulig det holder med å definere sikringen som bryter?).

Lenke til kommentar

Ja derav hvis den er fastkoblet

 

Den bryteren på veggen der var det som var påkrevd hos meg såm ble montert i år. 

Det er da heat Injection med to varmestaver. 

 

1-2-3-bryter høres håpløst ut, setter man på 1, hva skjer da 40grader og legionella  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Her fra min tank, egen bryter som er påkrevd om tank er koblet uten stikk

Tank på inntil ca 2000 W kan være tilkoblet med stikk, og trenger da ikke egen servicebryter. Min leilighet er fra ca 2010, og den har ikke bryter, men stikk, til VVB. Tank med større element må være direkte tilkoblet (uten stikk), og må dermed ha servicebryter (mulig det holder med å definere sikringen som bryter?).

 

Det du har er teknisk sett lov, men hadde jeg vært deg hadde jeg fått montert fast tilkobling til berederen uansett. Schuko har en tendens til å få mindre gripestyrke på kontaktflatene over tid, spesielt om temperaturen varierer en del, og til slutt vil du ende opp med varmgang og i verste fall brann. VVB skal uansett ikke flyttes på så ser ingen grunn til å bruke schuko. 

 

 

Til ts: Om du har et multimeter så kan du jo måle deg frem og se hvor strømmen stopper. Regner med du har sjekket sikringsskapet. 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

 

Her fra min tank, egen bryter som er påkrevd om tank er koblet uten stikk

 

Tank på inntil ca 2000 W kan være tilkoblet med stikk, og trenger da ikke egen servicebryter. Min leilighet er fra ca 2010, og den har ikke bryter, men stikk, til VVB. Tank med større element må være direkte tilkoblet (uten stikk), og må dermed ha servicebryter (mulig det holder med å definere sikringen som bryter?).
I dag er kravet for fasttilkobling over 1500W fordi produsentene av varmtvannstankene ikke forsto årsaken til kravet for fasttilkobling av tanker fra 2000W og oppover.

Dåg er det ikke krav om bryter til tanken om den har egen kurs for da er kurssikringen tilstrekkelig bryter for utkobling av denne.

Og angående servicebryter så går ikke en varmtvannsbereder under maskindirektivet som krever servicebryter for en hver ting med bevegelige deler.

Lenke til kommentar

1-2-3-bryter høres håpløst ut, setter man på 1, hva skjer da 40grader og legionella  :hmm:

Det går helt fint. Temperaturen styres av termostaten. Eneste ulempe ved å sette på 1 er at det tar lengre tid før vannet blir varmt hvis det er brukt mye varmtvann. Dette ble ofte brukt på gamle installasjoner hvor det var mer koblet på samme kurs og/eller små hovedsikringer. Da satte man ned effekten for å unngå at sikringene gikk ved høyt forbruk på andre apparater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

 

1-2-3-bryter høres håpløst ut, setter man på 1, hva skjer da 40grader og legionella  :hmm:

Det går helt fint. Temperaturen styres av termostaten. Eneste ulempe ved å sette på 1 er at det tar lengre tid før vannet blir varmt hvis det er brukt mye varmtvann. Dette ble ofte brukt på gamle installasjoner hvor det var mer koblet på samme kurs og/eller små hovedsikringer. Da satte man ned effekten for å unngå at sikringene gikk ved høyt forbruk på andre apparater.

OT: I "gamle dager", da jeg var liten, husker jeg at mine foreldre hadde et W-meter på kjøkkenet. Strøm til boliger var da (der?) priset innenfor en standard maks effekt, for eks 3 kW, og dersom man brukte mer enn det, startet et nytt telleverk på strømmåleren, og man betalte mye mer for den strømmen man brukte utover 3 kW. Da var det praktisk å ha en (0-)1-2-3-bryter på kjøkkenet, ved siden av måleren, slik at man kunne sette ned effekten til VVB mens man laget mat. Historie i dag, men min forrige bolig, bygget ca 1980, hadde også dette.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

 

Her fra min tank, egen bryter som er påkrevd om tank er koblet uten stikk

Tank på inntil ca 2000 W kan være tilkoblet med stikk, og trenger da ikke egen servicebryter. Min leilighet er fra ca 2010, og den har ikke bryter, men stikk, til VVB. Tank med større element må være direkte tilkoblet (uten stikk), og må dermed ha servicebryter (mulig det holder med å definere sikringen som bryter?).

 

 

Hvor får du dette fra? Det er feil. 

Endret av Henrikenn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor får du dette fra? Det er feil. 

Hva mener du er feil? Tidligere kunne VVB på inntil 2 kW være tilkoblet med stikkontakt. Fra ca 2010 skulle VVB på 2 kW eller mer ha fast installasjon. Som perpyro påpeker er kravet nå max 1,5 kW (fra ca 2014), etter at produsentene begynte å merke sine 2 kW-modeller med 1950 W for å omgå 2 kW-kravet. Dette kravet har ikke tilbakevirkende kraft, dvs at VVB på 2 kW som er installert før 2010 fortsatt kan være tilkoblet med kontakt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Helt riktig. Nek 400 2010 beskriver fast tilkobling av tanker på 2000W eller mere mens Nek 400 2014 beskriver fast tilkobling av tanker på 1500W eller mere og ingen av normene har tilbakevirkende kraft.

I tillegg var det en overgangsperiode der et anlegg var planlegt etter de gamle normene kunne gjennomføres i overgangsperioden etter de gamle normene og derfor kunne en 2KW tank i et bygg fra 2010 være lovlig tilkoblet med stikk.

Lenke til kommentar

 

Hvor får du dette fra? Det er feil. 

Hva mener du er feil? Tidligere kunne VVB på inntil 2 kW være tilkoblet med stikkontakt. Fra ca 2010 skulle VVB på 2 kW eller mer ha fast installasjon. Som perpyro påpeker er kravet nå max 1,5 kW (fra ca 2014), etter at produsentene begynte å merke sine 2 kW-modeller med 1950 W for å omgå 2 kW-kravet. Dette kravet har ikke tilbakevirkende kraft, dvs at VVB på 2 kW som er installert før 2010 fortsatt kan være tilkoblet med kontakt.

 

 

Da er det feilformulert. Du starter setningen med: "Tank på inntil ca 2000 W kan være tilkoblet med stikk, og trenger da ikke egen servicebryter.",  Det lar seg lett leses som det er det som gjelder i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da er det feilformulert. Du starter setningen med: "Tank på inntil ca 2000 W kan være tilkoblet med stikk, og trenger da ikke egen servicebryter.",  Det lar seg lett leses som det er det som gjelder i dag.

Det er din tolkning. Med "inntil ca 2000 W" mente jeg den korte versjonen av til og med 2 kW frem til 2010, under 2 kW etter 2010, og inntil 1,5 kW fra 2014. "Inntil ca 2000W" var ment å dekke alle disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...