Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

For mye utbetalt Nav

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kommer ikke i fengsel, men du må betale tilbake. Du får en tilbakebetalingsplan. Som regel er denne overkommelig, hvis ikke søker du om mindre avdrag over lenger tid. Deretter får du giroer i posten. Om det er renter på dette, husker jeg ikke. Når hele beløpet er tilbakebetalt, søker du om å få refundert skattebeløpet. Du får det ikke før. Du bør kunne dokumentere selv at alt er tilbakebetalt, for når du skal søke om tilbakebetaling av skatt, kan du ikke stole på at NAV forvaltning har styr på kvitteringer.

Om det er åpenbart at dette var en feil fra din side, og ikke et forsøk på trygdesvindel, får det ingen andre konsekvenser enn dette  ;)

Lenke til kommentar

Betale tilbake penger MAN IKKE HAR FÅTT!! Dette er svindel fra staten sin side. Helt riktig å betale tilbake penger man har fått men ikke skulle ha men ikket ET ØRE mer enn dette! Disse er jo allerede tilbakeført til staten. Og NAV-penger kommer fra staten. Dette bør man nekte og utfordre rettsvesenet på.

Det har man prøvd. Man tapte.

Og kontakte finansdepartementet.

Det var Finansdepartementet som i samråd med Arbeidsdepartementet bestemte dette.

Og stortingsrepresentanter.

Det har man gjort i mange år, men det er ikke aktuelt å endre tilbake fra brutto- til nettotilbakebetaling.

Jeg skal se en jævlig god forklaring på at de kan kreve ekstre tilbake til staten enn det man har fått. Disse pengene har jo ligget hos staten hele tiden og NAV er en del av staten.

Staten er ikke staten. Skatt tilhører ikke staten, men skattekreditorene - staten, kommunen, fylkeskommunen, og folketrygden. Skattetrekket betales fra folketrygden til kommunen (ikke staten) og deles derfra ut til skattekreditorene. De har altså ikke "ligget hos staten hele tiden", og i regnskapsmessig sammenheng er ikke NAV en del av staten.

Lenke til kommentar

Betale tilbake penger MAN IKKE HAR FÅTT!! Dette er svindel fra staten sin side. Helt riktig å betale tilbake penger man har fått men ikke skulle ha men ikket ET ØRE mer enn dette! Disse er jo allerede tilbakeført til staten. Og NAV-penger kommer fra staten. Dette bør man nekte og utfordre rettsvesenet på.

Det har man prøvd. Man tapte.

Og kontakte finansdepartementet.

Det var Finansdepartementet som i samråd med Arbeidsdepartementet bestemte dette.

Og stortingsrepresentanter.

Det har man gjort i mange år, men det er ikke aktuelt å endre tilbake fra brutto- til nettotilbakebetaling.

Jeg skal se en jævlig god forklaring på at de kan kreve ekstre tilbake til staten enn det man har fått. Disse pengene har jo ligget hos staten hele tiden og NAV er en del av staten.

Staten er ikke staten. Skatt tilhører ikke staten, men skattekreditorene - staten, kommunen, fylkeskommunen, og folketrygden. Skattetrekket betales fra folketrygden til kommunen (ikke staten) og deles derfra ut til skattekreditorene. De har altså ikke "ligget hos staten hele tiden", og i regnskapsmessig sammenheng er ikke NAV en del av staten.

NAV er ikke en del av staten? Og skattekredittorene jobber heller ikke for staten? Det må være det DUMMESTE jeg har lest i mine levedager og jeg har lest mye dumt og man må vel være statsansatt for å forsvare et så grotesk og menneskefiendtlige system. Jeg er absolutt for at man skal tilbakebetale penger man urettmessig har fått men IKKE penger man ikke har fått overhodet. Da er det staten som begår unødig voldsutøvelse av borgere i samfunnet og er selv svindlere.

Ja, jeg vet det er vanskelig å nå frem i rettsvesenet i Nordens mest korrupte land. Selvfølgelig. Høyestrettsdommere, stortingspolitikere, NAV-direktører og skattedirektører er jo venner, naboer og ektefeller med hverandre. Den politiske inavlen er enorm. Samtidig ser vi hvilken ujevnehet det er i rettsikerheten når man sammenligner Kong Stortingspensjonist og Jørgen Arbeidsledig/Jørgen Ufør etc. Derfor bør de som har ressursene til dette ta en slik sak til EMK. Å plyndre folk for penger de aldri har fått er et brudd på menneskerettighetene slik jeg forstår det; men menneskerettighetene står jo ikke så høyt i kurs for tiden.

Jeg sa jeg ønsket en jævlig god forklaring på et slikt gjennområttent system men det har jeg ikke fått. Kun retorikk og byråkratispråk. Men la meg minne om at for oppegående mennesker ER et sikt system urimelig og menneskefiendtlig. Og - i et demokrti er politikere valgt for å tjene FOLKET og IKKE seg selv. Det samme gjelder statsbyråkratene som politikerne har ansatt. Dere er ikke der dere er for å tjene politikerne, dere er der for å tjene innbyggerne!

Skjønt jeg skulle ønske norske velgere brukte stemmeretten mer fornuftig. Og spesielt ikke bruke den på Arbeiderpartiet som er de mest ekstreme i å rendyrke en slik ukultur.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer ikke i fengsel, men du må betale tilbake. Du får en tilbakebetalingsplan. Som regel er denne overkommelig, hvis ikke søker du om mindre avdrag over lenger tid. Deretter får du giroer i posten. Om det er renter på dette, husker jeg ikke. Når hele beløpet er tilbakebetalt, søker du om å få refundert skattebeløpet. Du får det ikke før. Du bør kunne dokumentere selv at alt er tilbakebetalt, for når du skal søke om tilbakebetaling av skatt, kan du ikke stole på at NAV forvaltning har styr på kvitteringer.

Om det er åpenbart at dette var en feil fra din side, og ikke et forsøk på trygdesvindel, får det ingen andre konsekvenser enn dette  ;)

Det skal man ikke stole blindt på. Rettsikkerheten i Norge er ikke den beste i den vestlige verden. Og det er forskjell på Kong Stortingspensjonist og Jørgen Naver.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du skriver men jeg er ikke enig med deg og det er ingen god forklaring. Man skal ikke "betale tilbake" penger man aldri har fått ut i fra oppegående folks rettsoppfatning. Så enkelt er det. Og hvor i statskassa disse pengene befinner seg får man prøve å finne ut da. I stats- og kommunekassene et sted er de likevel. Jeg håper noen tar dette til EMK. Og jeg skal smile rått og le om den norske staten taper.

At jeg ikke kommer til å få en god forklaring det stemmer; for det finnes ingen. Eneste forklaringen er at staten er blodtørstig og grisk og skal tyne maksimalt ut av almuen. Thats the whole f*cking truth!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Oppegående folks rettsoppfatning tilsier at man har fått pengene, og deretter betalt skatt.

Problemet her er at det ikke er noen ordentlig måte å reversere disse tabbene. Skatt tilbakebetales som nesten absolutt hovedregel kun ved de systematiske oppgjørene. Det skal visstnok finnes noen ekstremt få unntak, uten at jeg kjenner til dem. Kanskje feil fra Navs side burde utløse et slikt unntak, eller kanskje man burde kunne få fast-tracket sosialhjelp hvis det blir vanskelig. For min mor ble det ikke noe problem, de har to inntekter og klarte seg fint. Men for en singel person med typisk naver-økonomi kunne jo det der vært helt krise. Og det er ikke en veldig sjelden feil heller, har jeg hørt. Her trengs en ordning, men det blir ikke riktig at man bare skal pengene.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

NAV er ikke en del av staten? Og skattekredittorene jobber heller ikke for staten? Det må være det DUMMESTE jeg har lest i mine levedager og jeg har lest mye dumt og man må vel være statsansatt for å forsvare et så grotesk og menneskefiendtlige system.

Ta deg en tur til litt mindre velstående land du så kan du snakke om menneskefientlige system. At ting er kaotisk til tider betyr ikke at staten vil oss ille.

At du ikke forstår det krikkert prøver å forklare er det dummeste jeg har lest. Systemet i Norge er delt opp, som i alle andre land. Eksempel; FBI er en del av USA's myndigheter men de har ingenting å gjøre med hvordan skolene driftes.

Lenke til kommentar

Kjært stygt barn har mange navn; NAV, pest, kommune, kolera, staten, kreft, fylkeskommune, HIV, Statoil, ALS, politi, kols, Telenor, rabies, skatteetaten, etater, departementer, politikere, byråkrater, statsforvaltning, utøvende makt, direktorater, forvaltningsorgan, malaria, infeksjon og blødning.

Det offentlige er dessverre kjent for å være vanskelig å behandle og det finnes få effektive kureringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

NAV er ikke en del av staten? Og skattekredittorene jobber heller ikke for staten? Det må være det DUMMESTE jeg har lest i mine levedager og jeg har lest mye dumt og man må vel være statsansatt for å forsvare et så grotesk og menneskefiendtlige system.

Ta deg en tur til litt mindre velstående land du så kan du snakke om menneskefientlige system. At ting er kaotisk til tider betyr ikke at staten vil oss ille.

At du ikke forstår det krikkert prøver å forklare er det dummeste jeg har lest. Systemet i Norge er delt opp, som i alle andre land. Eksempel; FBI er en del av USA's myndigheter men de har ingenting å gjøre med hvordan skolene driftes.

Jeg er klar over at staten ikke har en felles pott. Jeg er klar over at de har forskjellige kontoer for forskjellige budsjetter. Liekvel: pengene er ikke tapt for staten.Og uansett er det ikke den som har motatt trygd som har brukt det skattetrekket som består av penger de fysisk ALDRI har hatt, som ALDRI har ligget på deres konto. Folk betaler forsåvidt ikke skatt i våre dager; ordet "betale skatt" er en anakronisme; det trekkes automatisk skatt fra folks inntekt på forhånd. Pengene ligger allerede i sirkulasjon hos staten. Hos namsmannen er det vel bokført når disse pengene uansett ble trukket så de er ikke umulig for staten å gå inn og sjekke og så legge de pengene tilbake i "riktig" pott. Men da vil jo staten tape penger; og det er jo ikke målet. Da har de jo mislyktes i å tyne makismalt med penger ut av massene. Derfor vil ingen maktpolitikere i Nordens mest korrupte land gjøre noe med dette.

Og "flytt til Russland hvis du ikker er fornøyd"-kortet er bare tåpelig og livsfarlig. Så fordi ting er verre i andre land skal vi bare godta maktivergrep i Norge? Skal man godta urett som rammer folk i Norge fordi det er verre i et annet land? Ikke f*en!  Norge er ikke blant de verste i verden, men det er et rent faktum at Norge er rangert som det mest korrrupte landet i Norden.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjært stygt barn har mange navn; NAV, pest, kommune, kolera, staten, kreft, fylkeskommune, HIV, Statoil, ALS, politi, kols, Telenor, rabies, skatteetaten, etater, departementer, politikere, byråkrater, statsforvaltning, utøvende makt, direktorater, forvaltningsorgan, malaria, infeksjon og blødning.

Det offentlige er dessverre kjent for å være vanskelig å behandle og det finnes få effektive kureringer.

Vi har stemmeretten, men folk bruker den ikke fornuftig og stemmer frem de mest maktsyke politikerne av dem alle som bruker de neste 4 årene til å herse med folket. Vanlige folk synes å være fornøyd med tingenes tilstand helt til de selv en dag blir offer for disse slimålenes maktmisbruk. Men folket fortjener det på en måte når de stemmer sine egne tyranner frem til makten. Arbeiderpartiet; med sitt ekstremt misvisende navn; er det aller verste partiet på dette området.

Vi trenger et politisk systemskifte. Vi trenger å gi mer makt tilbake til folket og mindre makt til politikere og byråkrater. Meningen med demokratiet er i utgangspunktet at politikere skal administrere i henhold til folkets vilje og ikke herske og herje med befolkningen som de selv finner det for godt til. En stygg ukultur i det offentlige og politisk/byråkratisk inavl har alt for lenge fått etablere seg som en kreftsvulst i samfunnet og det bør folket gjøre noe med. Men de gidder ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vi har ikke gjeldsfengsel i Norge, men vi har fengsel for bedrageri. Beløpsgrensen for ubetinget fengsel er imidlertid en del høyere (ca. 90k).

For nysgjerrighetens skyld; regnes 1g av det du har fått utbetalt eller brutto? Skjønner at du betaler tilbake brutto, men når den magiske grensen på 1g omtales leser jeg ofte "fått utbetalt over 1g" o.l.

Lenke til kommentar

Brutto. Forskuddstrekk er tapt for utbetaleren straks forskuddstrekket er gjennomført, selv om du ikke får det utbetalt. Forskuddstrekket settes på egen konto som er skattekreditorenes eiendom. Skattekreditorene er folketrygden (trygdeavgift), staten, kommunen, og fylkeskommunen (inntektsskatt).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...