Gå til innhold

Sit-ups, hemmelig teknikk?

Snapfat

Anbefalte innlegg

I forsvaret ble/blir alle i fgt testet i sit-ups i begynnelsen, midtveis og i dimmetiden. Heldigvis for slike som meg utgikk denne øvelsen i år.

Jeg vil si jeg var gjennomtrent ved rekrutten og enda bedre nå midtveis. Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg kun greier 35 reps, men får toppkarakter på alle andre fysiske øvelser. eksempelvis en som er i klart dårligere form enn meg og har mye svakere kjernemusklatur kan ta mer reps enn meg?

Er det noen som har en forklaring på hvorfor antall sit-ups er så relativt fra person til person?

Ellers er jeg generelt ikke fan av øvelsen fordi det finnes så mange andre bedre mage/kjernemuskulatur øvelser som er bedre for ryggen, kun nysjerrig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid kritisert forsvaret for å teste fitness-nivå ved hjelp av denne latterlige øvelsen.

Da jeg var i forsvaret så var "situps" en øvelse der du lå på ryggen, med føttene på en benk, slik at både hofta og knærne hadde 90 graders vinkel. Oppgaven var å løfte overkroppen slik at albuene nådde knærne.

Hvis vi ser på denne øvelsen, så ser vi at kroppen bøyes på hofta, som betyr at muskelgruppa som gjør den aller største delen av jobben, er hofteleddsbøyerne. Ikke kjernemuskulaturen.

"Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg kun greier 35 reps, men får toppkarakter på alle andre fysiske øvelser. eksempelvis en som er i klart dårligere form enn meg og har mye svakere kjernemusklatur kan ta mer reps enn meg?"

Ikke alle er sterke på de samme plassene. Noen er sterkere i overkroppen, mens andre har sterke hofteleddsbøyere som følge av for eksempel tidligere arbeidsforhold.

"Er det noen som har en forklaring på hvorfor antall sit-ups er så relativt fra person til person?"

Alt er relativt fra person til person.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...