Ice and Fire Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Heisann! Jeg vil gjerne komme inn på et studie jeg tilsynelatende ikke har nok poeng til å komme inn på. Men situasjonen er slik at jeg tok flere fag enn jeg behøvde på vgs. Å fjerne et av fagene som trekker ned snittet ville derfor vært svært ønskelig. Det virker som om man kan kontakte skolen man gikk på for å få gjort dette. Men vil de fremdeles gjøre det to år etter man gikk ut fra vgs? Vil det gjøre at man ikke får førstegangsvitnemål? Og hvis man gjør det, er det da umulig å få faget tilbake? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Heisann! Jeg vil gjerne komme inn på et studie jeg tilsynelatende ikke har nok poeng til å komme inn på. Men situasjonen er slik at jeg tok flere fag enn jeg behøvde på vgs. Å fjerne et av fagene som trekker ned snittet ville derfor vært svært ønskelig. Det virker som om man kan kontakte skolen man gikk på for å få gjort dette. Men vil de fremdeles gjøre det to år etter man gikk ut fra vgs? Vil det gjøre at man ikke får førstegangsvitnemål? Og hvis man gjør det, er det da umulig å få faget tilbake? Hovedregelen er at skolen kan bytte fag mens du går på videregående. Hvis du tar flere fag enn nødvendig, kan du da velge å få byttet ut et fag med et annet, gitt at det oppfyller kravene til fagplanen din. Eksempelvis kan du bytte ut tysk II med bosnisk II. Hvorvidt skolen er villige til å la deg bytte etter at de har utskrevet vitnemålet ditt er jeg usikker på. Hvis skolen tillater at du kommer 2 år senere med et ønske om å bytte enkelte fag, vil du fortsatt ha et førstegangsvitnemål. Følgelig anbefaler jeg deg til å kontakte din skole og høre nærmere rundt dette, da slike tilfeller som her er høyest sjeldne. Det lureste ville nok vært å byttet før du faktisk gitt ut. Endret 8. desember 2016 av Manager Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 I utgangspunktet er dette uproblematisk, men min erfaring med dette er ti år gammel, og skolen min lot meg gjøre det uten problemer den gang da. Lenke til kommentar
Ice and Fire Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Tusen takk for svar. Skal kontakte skolen og høre. Men hadde vært stilig hvis samordna opptak automatisk valgte den kombinasjonen av fag som ga deg best snitt. Men kan man få faget tilbake hvis man vil det, eller vil det være slettet for alltid? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Du får et nytt vitnemål uten faget. I SOs base har du da to vitnemål. Lenke til kommentar
Ice and Fire Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Ah, lurt! Når man da søker studier, må man da velge det vitnemålet man vil søke med? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hvis du har flere vitnemål beregner SO poengsum fra alle, såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå