Gå til innhold

Ta bort fag fra førstegangsvitnemål?

Ice and Fire

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vil gjerne komme inn på et studie jeg tilsynelatende ikke har nok poeng til å komme inn på. Men situasjonen er slik at jeg tok flere fag enn jeg behøvde på vgs. Å fjerne et av fagene som trekker ned snittet ville derfor vært svært ønskelig. Det virker som om man kan kontakte skolen man gikk på for å få gjort dette.

Men vil de fremdeles gjøre det to år etter man gikk ut fra vgs?

Vil det gjøre at man ikke får førstegangsvitnemål?

Og hvis man gjør det, er det da umulig å få faget tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg vil gjerne komme inn på et studie jeg tilsynelatende ikke har nok poeng til å komme inn på. Men situasjonen er slik at jeg tok flere fag enn jeg behøvde på vgs. Å fjerne et av fagene som trekker ned snittet ville derfor vært svært ønskelig. Det virker som om man kan kontakte skolen man gikk på for å få gjort dette.

Men vil de fremdeles gjøre det to år etter man gikk ut fra vgs?

Vil det gjøre at man ikke får førstegangsvitnemål?

Og hvis man gjør det, er det da umulig å få faget tilbake?

Hovedregelen er at skolen kan bytte fag mens du går på videregående. Hvis du tar flere fag enn nødvendig, kan du da velge å få byttet ut et fag med et annet, gitt at det oppfyller kravene til fagplanen din. Eksempelvis kan du bytte ut tysk II med bosnisk II. Hvorvidt skolen er villige til å la deg bytte etter at de har utskrevet vitnemålet ditt er jeg usikker på.

Hvis skolen tillater at du kommer 2 år senere med et ønske om å bytte enkelte fag, vil du fortsatt ha et førstegangsvitnemål. 

Følgelig anbefaler jeg deg til å kontakte din skole og høre nærmere rundt dette, da slike tilfeller som her er høyest sjeldne. Det lureste ville nok vært å byttet før du faktisk gitt ut.

Endret av Manager
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...