Gå til innhold

Med bakgrunn som energimontør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken yrker kan jeg søke på med bakgrunn som energimontør når jeg har fått bestått fagprøven?

Du kan jo søke på altslags, men det betyr ikke at du får jobb. Sannsynligvis må du jo søke innen din retning, altså som energimontør. Ellers kan du jo prøve deg som teknisk selger, tekniker, ingeniør osv. 

Lenke til kommentar

Uten L sertifikatet i tillegg, så er det nok ganske begrenset, da de fleste etterspør akkurat det.

Noen installatører vil kanskje kunne se nytten av ditt montør sertifikat og kunne benytte deg til større jobber med store kabler (i tverrsnitt) fordi du har erfaring med det, men likevel så vil du nok ikke kunne lede den jobben fordi du ikke har L sertifikatet.

Ellers så nevner jo Salvesen en del ting her som du kan søke på, men vil fort tro at du enten må ha L og/eller tekniskfagskole i tillegg for en del av dette.

Jernbanen er jo også et sted hvor de bruker energimontører, det blir jo noe annet, men likevel kanskje ikke helt det du etterspør.......?

Hvilke andre type jobber er det du kunne tenke deg da Stoner2k?

Lenke til kommentar

Akkurat dette med type L sertifikat er ikke så viktig, så lenge en er klar over begrensningene det medfører. Jeg har ikke sertifikatet og har jobbet som ingeniør siden 1 måned etter jeg tok fagbrevet. Jeg er dog genuint interessert i faget og det hjalp meg nok godt den gangen, men en bør ikke "gi" opp bare for en mangler kompetanse, det er lassevis av jobber der ute som krever både spesial kompetanse og ikke. 

Men jeg er enig med det som er nevnt over her, tenk litt på hva du vill selv TS og så søk ut i fra det. En trives alltid best og kommer lengst med å drive med noe en er genuint interessert i :) 

Lenke til kommentar

Jeg jobber som energimontør Salvesen, og jeg har gjort det helt siden jeg tok fagbrevet i 1989, og du har helt rett i mye av det du skriver her, uten tvil. Det er selvfølgelig bare for TS å søke på de jobbene han har lyst til å jobbe med, og mener han er kvalifisert til.

Men noe vet jeg om hvilke utfordringer de montørene som vi har lært opp etter at de har fått fagbrev, som ikke har blitt ansatt hos oss. De fleste av dem har tatt videreutdanning i form av teknisk fagskole og noen få videre til ingeniør utdannelse, fordi de ikke fikk jobb på noen av de andre stillingene de søkte på som teknikkere, service og salg, etc. En ting var at de hadde liten erfaring som energimontører, men den absolutt største utfordringen de møtte var at de ikke hadde L sertifikatet og/eller teknisk fagskole, som hadde gjort dem vesentlig mer attraktive på arbeidsmarkedet, det var en beskjed de fikk helt konkret fra flere av stedene de søkte jobb på.

Noen kunder/oppdragsgivere vi har krever også at på noen av anleggene vi jobber på, må styres av noen med L sertifikat, fordi det er regnet som installasjon(er) som f.eks kommunal vegbelysning og ikke en del av distribusjonsnettene vi vanligvis jobber på.

Innen bedriftene vi også er engasjert av, så er det på den samme måten, noen med L sertifikatet må stå for dette på enkelte oppdrag (dette er på saksbehandler/planlegger nivå), men også for de som leder jobben på arb.stedet så har vi dette kravet fra enkelte oppdragsgivere med at det må ledes av noen med L sertifikat. Men det holder jo med energimontør sertifikatet for oss andre som jobber der, og dette gjelder jo kun noen få steder, men det kommer mer og mer etter våre erfaringer. Slik er det i noen bedrifter i distriktet her jeg jobber, men ikke alle selvfølgelig, og det er veldig sjeldent at vi har slike oppdrag.

Type vaktmesterstillinger i f.eks. kommunen krever gjerne også litt andre fagbrev enn energimontør, som f.eks rørlegger eller L sertifikat, fordi mye av oppdragene er på f.eks. kommunens eiendommer, slik som sykehjem, skoler, andre kommunale bygninger, etc., og for å utføre arbeid på elektriske installasjoner der, så kreves det at noen står for dette med riktig papirer og at det blir utført av noen med riktig sertifikat. Men selvfølgelig så finnes det unntak her også, for om en har god teknisk innsikt så er det jo mange andre ting en kan løse som vaktmester, og heller få andre til å utføre det jobbene en selv ikke er kvalifisert til. Alle vaktmestere kan ikke alt, og er ofte nødt til å enten kontakte noen innen andre kommunale etater eller eksterne firmaer for å løse de problemene som har oppstått e.l.

Men dette bør jo selvsagt ikke stoppe TS fra å søke jobb der han har lyst til å jobbe, for det er jo bare å levere søknader på enhver ledig stilling en finner interessant og tror en kan være kvalifisert til.

Mulighetene er mange, lykke til TS :) 

Lenke til kommentar

Jo absolutt, i noen jobber er det viktig med Type L, for all del. Men det er ikke slikt at det kreves for alle jobber innenfor elektro. Jeg har svakstrøms bakgrunn og derfor ikke L. Men jeg jobber gjerne i store tavler(PMS systemer for å nevne noe) osv. Det kommer litt an på bransje, husker når jeg gikk å vasset på ett gassanlegg i læretiden, da var noen områder sperret av for de med L, de hadde vell egne nøkler om jeg ikke husker feil, men dette var kanskje 2% av anlegget :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg takker for svarene

Jeg vil legge til at det store målet var å bli energioperatør og så at utdanningen som energimontør var en fordel siden jeg ikke fikk lærlingplass som energioperatør.

Så har jeg som bakgrunn fagbrev som telemontør og har prøvd å ta fagbrev innen gruppe L, men på grunn av personelige årsaker som oppsto før og under fagprøven så bestod jeg ikke den.

Har søk videre på utdanning innen energioperatørfaget men jeg får se om det blir tilslag på søknaden :)

Endret av Stoner2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...