Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-godkjenne bil før fristen

TRCD

Anbefalte innlegg

Hei. Har en bil som er EU godkjent fram til 30.04.17. Jeg vet at bilen kommer til å ha noen problemer på EU og tenkte derfor å ta testen nå, for så å fikse eventuelle problemer som kan dukke opp. 

Hvis bilen ikke blir godkjent nå, vil jeg få etterkontroll før fristen og noe kjøreforbud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde egentlig ikke uttalt meg om dette, men slik jeg forstår det så er 2-er feil noe som må utbedres for å få bilen godkjent, mens en 3-er feil er et kjøreforbud der man får tildelt en mangellapp med en begrenset frist.

Mener også at kontrollen bare kan tas 4 måneder før fristen, så du må nok vente til Februar.

Lenke til kommentar

Burde egentlig ikke uttalt meg om dette, men slik jeg forstår det så er 2-er feil noe som må utbedres for å få bilen godkjent, mens en 3-er feil er et kjøreforbud der man får tildelt en mangellapp med en begrenset frist.

Mener også at kontrollen bare kan tas 4 måneder før fristen, så du må nok vente til Februar.

Er 4 måneder før selve kontrollmåneden. EU på bilen går ut 30. April 2017, altså vil det være mulig å ta den nå, i følge naf: "Et smart tips: Du kan kontrollere kjøretøyet fire måneder før selve kontrollmåneden. "

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flere som ikke får "Sjekk fristen for EU-kontroll" på vegvesenets hjemmeside til å virke?

Taster inn registreringsnummeret, og ingenting skjer.

Ser ikke ut til å virke for meg heller.

Det har vært problemer med den siden i går ettermiddag.

Lenke til kommentar

Det står 4mnd før siste frist, men det betyr i praksis "en dag mindre enn 5mnd". Biler som får anmerket feil på PKK skal "repareres snarest" men det er den samme offisielle fristen som gjelder - utgangen på mnd som korresponderer med siste siffer i reg.nr. forutenom tallet 0 som er mnd 10 og tallet 7 som er mnd 11. F.eks vil en bil med 7 som siste siffer i reg.nr kunne få utført PKK fra 1. juli til 30. november, 1 dag mindre enn 5mnd. Får bilen 3erfeil er det umiddelbart bruksforbud på bilen, uansett tidspunkt. Det er da IKKE under noen omstendighet lov å kjøre bilen fra teststedet. De som har utført PKK er FORPLIKTET til å varsle Statens Vegvesen om bileier ikke respekterer bruksforbudet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal mye til, men når f.eks det går hull på et bremserør ved trykktest, der det er en reell fare ved å bruke bilen nøler i alle fall ikke jeg med å ilegge 3erfeil. Ved tvil unngår jeg selvsagt 3erfeil, og da heller informerer eier om at jeg FRARÅDER å bruke bilen på det sterkeste pga...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...