Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ferie i oppsigelsestiden

fotonisse

Anbefalte innlegg

Håper dette er det rette stedet å poste dette, hvis ikke så er det fint om det blir flyttet til riktig sted.

Jeg har en kollega som har sagt opp (sa opp midt i November 2016) og har 3 mnd oppsigelsestid, denne personen har flere feriedager igjen fra dette årets ferie (opparbeidet i 2015) og har også en del flexitimer opparbeidet (over 100 timer)

I tillegg så har jo denne personen også opparbeidet seg ferie gjennom hele dette året (2016), som egentlig skal taes ut i 2017.

Altså arbeidsforholdet til denne personen, er ansatt i 100% stilling, sa opp midt i November (2016), og skal da jobbe ut Februar mnd 2017, har vært ansatt i mange år og har dermed 3 mnd oppsigelsestid.

Denne personen ønsker å ta ut feriedagene som står igjen av årets ferie, ta ut all opparbeidet flexitid, og ta ut feriedagene som er opparbeidet for neste år (2017) i oppsigelsestiden. 

Men der møter denne personen motstand fra arbeidsgiver, arbeidsgiver sier at det kun kan taes ut feriedagene som er igjen av årets ferie og flexitimene som er opparbeidet.

Feriedagene som er opparbeidet i dette året (2016) for neste år (2017), har den personen ikke krav på siden det ble sagt opp i 2016. Min kollega hadde tenkt å ta ut feriedagene for 2017 i Januar/Februar 2017 under oppsigelsestiden, men blir som sagt nektet dette. 

Hadde oppsigelsen kommet etter årsskiftet, så hadde min kollega kunnet ta ut feriedagene opparbeidet for 2017 i oppsigelsestiden.

Arbeidsgiver sier at en ikke har krav på dobbel ferie neste år, altså fra firmaet der kollegaen er ansatt i dag, og i det nye firmaet som kollegaen begynner i 1. Mars 2017. 

Personlig så synes jeg at dette høres litt rart ut, jeg mener at kollegaen har krav på å ta ut sine opparbeidede feriedager i 2017 under oppsigelsestiden og få sine feriepenger utbetalt når arbeidsforholdet avsluttes. Om så kollegaen ønsker seg ferie sommeren 2017 i det firmaet kollegaen begynner å jobbe i 1. Mars, så er vel heller ikke det et problem, men en får jo da selvfølgelig ikke lønn, når en tar ferie i et firma en ikke har opparbeidet seg noen feriedager i.

Her er det fullt mulig at jeg og min kollega bommer, men vi kjenner ikke til hvordan det fungerer i praksis. Jeg synes det virker rart at et årsskifte skal ha slik innvirkninger, men jeg kan ikke regelverket her og det er derfor jeg stiller spørsmål om dette.

Så da er spørsmålene;

• Kan arbeidsgiver nekte at det blir tatt opparbeidet ferie under oppsigelsestiden, bare fordi det er et årsskifte i oppsigelsestiden?
  • Feriepengene for 2017 blir jo utbetalt når arbeidsforholdet avsluttes, og det samme regner jeg med at vil skje for de 2 mnd som kollegaen har vært ansatt i 2017 og opparbeidet seg feriepenger for 2018. Men om ikke en kan ta feriedagene under oppsigelsestiden, får en da utbetalt for feriedagene, siden en ikke får lov til å ta dem?

Håper noen kan regelverket her, og kan gi noen klare svar. Veldig fint om det blir referert/linket til hvilke regler som gjør at dette enten er i orden, eller at dette ikke er mulig å ta ut ferien under oppsigelsestiden pga årsskiftet.

Vi jobber i et stort firma, så det er fullt mulig at HR/lønn avd. i vårt firma har helt rett, men det blir ikke begrunnet av dem. De bare sier at slik er det, og det er det ikke noe å gjøre noe med.

Hvilke lover og regler som evt. skulle gjøre dette mulig med uttak av ferie i 2017 må kollegaen min finne selv og referere til, for ellers så blir det som arb.giver tydeligvis har bestemt seg for. 

Utelukker selvfølgelig ikke at arb.giver har rett i dette, men når de ikke vil opplyse om hvor det står, så blir min kollega litt mistenksom på hva som faktisk gjelder her.

Det hører også med at denne kollegaen er en «nøkkelperson» i vårt firma for vår avdeling, og dermed så blir en jo litt mistenksom på om dette blir sagt av arb.giver bare for å beholde denne personen i jobb lengst mulig, for det er arb.giver godt tjent med.

Sier ikke at det er årsaken, men har jo tatt tanken for å si det slik........

Er det noen uklarheter om hva spørsmålene gjelder, eller om det er dårlig forklart (for lite info) her, så gi en tilbakemelding, så skal jeg forsøke å konkretisere det bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sagt så kan man godt ha dobbel ferie hvis man bytter arbeidsgiver ett år, men det blir da ubetalt fra en av de, og arbeidstakeren kan ikke kreve å få dette.

all ferie er ubetalt i Norge så lenge en ikke har en spesial avtale på betalt ferie. En kan ikke kreve ferie om en har tatt ut full ferie hos tidligere arbeidsgiver, og arbeidsgiver kan heller ikke kreve at du tar ferie om dette går på bekostning av at du allerede har brukt opp årets feriepenger. 

Alt dette er godt oppsummert i lenken over. 

Lenke til kommentar

Ok, det var slik min kollega ba meg om å legge det frem, fordi vi hele tiden har en saldo oppgitt over hvor mange feriedager, flexitimer, avspassering, etc vi har til disposisjon, og den fyller seg opp med nye 25 feriedager hver 1. Januar.

Derfor ble det ordlagt slik.

Så det vil da si at arb.giver har rett til å nekte min kollega å ta ferie i oppsigelsestiden (i Januar/Februar 2017), fordi kollegaen mest sannsynlig skal ha ferie hos sin nye arb.giver senere på året?

Lenke til kommentar

Ok, det var slik min kollega ba meg om å legge det frem, fordi vi hele tiden har en saldo oppgitt over hvor mange feriedager, flexitimer, avspassering, etc vi har til disposisjon, og den fyller seg opp med nye 25 feriedager hver 1. Januar.

Derfor ble det ordlagt slik.

Så det vil da si at arb.giver har rett til å nekte min kollega å ta ferie i oppsigelsestiden (i Januar/Februar 2017), fordi kollegaen mest sannsynlig skal ha ferie hos sin nye arb.giver senere på året?

Nei, han kan nekte fordi det er hans rett i denne delen av året. En har bare rett på å ta ferie 3 uker i sommer delen av året, resten er opp til arbeidsgiver. Forsåvidt de 3 ukene også, men en har rett til å iallefall ta ut 3 uker i den perioden. 

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar Salvesen :)

Da har arbeidsgiver forsåvidt rett, fordi det er utenfor det tidsrommet som en har krav på 3 ukers ferie.

Men da burde jo arbidsgiver sagt det rett ut, fremfor å komme med dette med pga oppsigelsestiden ved årsskiftet og at det hadde gått greit om det hadde blitt sagt opp 1.1. 2017, fremfor 15.11. 2016 som min kollega sa opp.

Det blir jo bare forvirrende, og da kunne jo fremdeles arb.giver nektet kollegaen min å ta ferie da også, for det ville jo også ha vært utenfor tidsrommet en har krav på ferie.........?

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar Salvesen :)

Da har arbeidsgiver forsåvidt rett, fordi det er utenfor det tidsrommet som en har krav på 3 ukers ferie.

Men da burde jo arbidsgiver sagt det rett ut, fremfor å komme med dette med pga oppsigelsestiden ved årsskiftet og at det hadde gått greit om det hadde blitt sagt opp 1.1. 2017, fremfor 15.11. 2016 som min kollega sa opp.

Det blir jo bare forvirrende, og da kunne jo fremdeles arb.giver nektet kollegaen min å ta ferie da også, for det ville jo også ha vært utenfor tidsrommet en har krav på ferie.........?

Mange arbeidsgivere er ikke klar over hvordan reglene for avvikling av ferie faktisk er, dessverre. Det er mange ting som henger igjen fra tidligere regler osv. 

Lenke til kommentar

Det er helt klart ja.

Takk igjen for klare svar.

Da er det bare å konkludere med at arbeidsgiveren har sin fulle rett til å nekte at det blir tatt ut ferie i Jan/Feb 2017, men det har ikke med oppsigelsestiden å gjøre, det har rett og slett med at det er utenfor tidsrommet en har krav på ferie.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Det er helt klart ja.

Da er det bare å konkludere med at arbeidsgiveren har sin fulle rett til å nekte at det blir tatt ut ferie i Jan/Feb 2017, men det har ikke med oppsigelsestiden å gjøre, det har rett og slett med at det er utenfor tidsrommet en har krav på ferie.

Takk for hjelpen.

Ikke noe problem, og han må passe på at han blir tilbakebetalt de feriedagene han ikke har tatt i år + feriepenger :) 

Det er dog en annen ting her, og det er at arbeidsgiver skal påse at det blir tatt ut ferie ila året. Så en kan jo prøve å presse på dette for å få ferien for i år, men ikke for neste år dessverre. Det er altså arbeidsgiver som til slutt har ansvar for at ferie blir tatt ut ila året og en kan bruke dette som "pressmiddel" for å få tatt ut det resterende i dette året. Men det har nok ikke så mye for seg om han må på jobb igjen i januar tenker jeg meg. 

Lenke til kommentar

Det er helt klart ja.

Takk for hjelpen.

Ikke noe problem, og han må passe på at han blir tilbakebetalt de feriedagene han ikke har tatt i år + feriepenger :)

Det er dog en annen ting her, og det er at arbeidsgiver skal påse at det blir tatt ut ferie ila året. Så en kan jo prøve å presse på dette for å få ferien for i år, men ikke for neste år dessverre. Det er altså arbeidsgiver som til slutt har ansvar for at ferie blir tatt ut ila året og en kan bruke dette som "pressmiddel" for å få tatt ut det resterende i dette året. Men det har nok ikke så mye for seg om han må på jobb igjen i januar tenker jeg meg. 

Ja, dette har de gjort en avtale på.

Det har blitt skissert noen forskjellige muligheter her, flexitiden kan bl.a. bli utbetalt som 50% overtid.

Resterende feriedager kan også utbetales så lenge det er i oppsigelsestiden etter hva arb.giver sier, men ellers så er det jo ikke lov å selge/kjøpe ferie, den skal egentlig taes i det inneværende ferieåret, men kan jo overføres til neste år ved behov/sykdom e.l..

Arb.tager ønsker mest mulig fri/ferie, mens arbeidsgiver ønsker at kollegaen jobber mest mulig under oppsigelsestiden. Men resterende feriedager og flexitimer er min kollega mest interessert i å ta ut som ferie/fri, så får de bli enige om hvordan de løser dette i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...