Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver bedriver bedrageri

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå fått meg ny jobb, og skal jobbe ut oppsigelsestiden der jeg er nå. Men det har seg slik at nåværende arbeidsgiver (Der jeg skal slutte) selger et produkt som ikke er 100% ferdig.

Vi utvikler avansert utstyr innenfor laboratorievirksomhet og selger videre til kunde. Det ene instrumentet vi selger (I millionklassen) er ikke optimalt, og bør feilsøkes og videreutvikle videre, slik at det blir 100% optimalt.

Jeg har gjentatte ganger gitt beskjed til min arbeidsgiver om at produktet ikke er 100% ferdig, og at jeg ikke anbefaler å selge dette til kunde. Arbeidsgiver hører ikke på dette, og selger det likevel.

Jeg har nå bevis på bånd, logger og bilder på at utstyret ikke er 100% ferdigutviklet. Jeg har også på bånd at arbeidsgiver er gjort oppmerksom problemet med utstyret, og også vedkjenner problemet jeg har sagt i fra om.

Jeg synes dette er veldig leit for kunden, og ettersom jeg nå skal slutte så lurer jeg på hva jeg kan gjøre med de bevisene jeg har samlet opp? Skal jeg ta det til politiet, media, kunden?

Noe jeg bør tenke over?

Anonymous poster hash: 57392...ebc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke ulovlig å selge dårlige produkter, men det er ulovlig å røpe bedriftshemligheter(som jeg går ut i fra at det er blandt bevisene). Så det kan nok være lurt å bare begrave det du har ned i en dyp skuff.

Eller så tjener du personlig alt på å snakke positivt om din gamle arbeidsgiver, så det kan være lurt å late som ingenting.

Lenke til kommentar

Man kan jo tenke seg en situasjon med et anonymt tips til kunde, der de blir bedt om å teste/sjekke/kontrollere en bestemt funksjon. Avhengig av hva dette produktet skal brukes til, kan jo konsekvensene av alvorlige feil være katastrofale eller i verste fall livstruende.

Lenke til kommentar

Vil det å selge utsyret med spesifikasjoer som gjenspeiler status kunne forsvare salg ? Hvis selskapet får ny ekspertise kan jo den bekymringen du tar opp bli addressert. Så lenge det er samsvar med hva som blir solgt og til hvilke spesifikasjoner det har har vel arbeidsgiver sitt på det tørre ?

Vil du si underutviklingen er så alvorlig at det kvalifiserer til kriminell virksomhet ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...