AnonymDiskusjon Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hei, Jeg har nå fått meg ny jobb, og skal jobbe ut oppsigelsestiden der jeg er nå. Men det har seg slik at nåværende arbeidsgiver (Der jeg skal slutte) selger et produkt som ikke er 100% ferdig. Vi utvikler avansert utstyr innenfor laboratorievirksomhet og selger videre til kunde. Det ene instrumentet vi selger (I millionklassen) er ikke optimalt, og bør feilsøkes og videreutvikle videre, slik at det blir 100% optimalt. Jeg har gjentatte ganger gitt beskjed til min arbeidsgiver om at produktet ikke er 100% ferdig, og at jeg ikke anbefaler å selge dette til kunde. Arbeidsgiver hører ikke på dette, og selger det likevel. Jeg har nå bevis på bånd, logger og bilder på at utstyret ikke er 100% ferdigutviklet. Jeg har også på bånd at arbeidsgiver er gjort oppmerksom problemet med utstyret, og også vedkjenner problemet jeg har sagt i fra om. Jeg synes dette er veldig leit for kunden, og ettersom jeg nå skal slutte så lurer jeg på hva jeg kan gjøre med de bevisene jeg har samlet opp? Skal jeg ta det til politiet, media, kunden? Noe jeg bør tenke over? Anonymous poster hash: 57392...ebc Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Nå er det vel ikke ulovlig å selge dårlige produkter, men det er ulovlig å røpe bedriftshemligheter(som jeg går ut i fra at det er blandt bevisene). Så det kan nok være lurt å bare begrave det du har ned i en dyp skuff. Eller så tjener du personlig alt på å snakke positivt om din gamle arbeidsgiver, så det kan være lurt å late som ingenting. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Er det snakk om fare for hele og liv ved å selge produktet "uferdig" ? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Det er et dårlig produkt i utgangspunktet. Men her får ikke kunden det de betaler for, det er bare at de ikke vet det. Anonymous poster hash: 57392...ebc Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Det er ikke fare for helse og liv, nei. Men det kan få økonomiske konsekvenser for de som har kjøpt produktet. Anonymous poster hash: 57392...ebc Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Man kan jo tenke seg en situasjon med et anonymt tips til kunde, der de blir bedt om å teste/sjekke/kontrollere en bestemt funksjon. Avhengig av hva dette produktet skal brukes til, kan jo konsekvensene av alvorlige feil være katastrofale eller i verste fall livstruende. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Vil det å selge utsyret med spesifikasjoer som gjenspeiler status kunne forsvare salg ? Hvis selskapet får ny ekspertise kan jo den bekymringen du tar opp bli addressert. Så lenge det er samsvar med hva som blir solgt og til hvilke spesifikasjoner det har har vel arbeidsgiver sitt på det tørre ? Vil du si underutviklingen er så alvorlig at det kvalifiserer til kriminell virksomhet ? Endret 8. desember 2016 av vidor Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Jeg ville vel undersøkt med fagpersonell på området om dette er noe du kan blåse under varsler/whistleblower-reglene. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Gå til fagforening (meld deg inn hvis du ikke allerede er organisert) og benytt deres juridiske kompetanse til å finne ut om dette virkelig er bedrageri, og om du bør varsle om det du vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå