Gå til innhold

Tesla-sjef deler tanker om fremtiden på elbilkonferanse i Drammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne hørt Tesla sitt syn på hybrider av brenselceller med hydrogen og batteri, slik artikkelen om Nicole One handlet om.

Skal det bli utrulling av biler på fornybar energi i stor målestokk, er ikke Norge noe representativt land.

De store mengdene fornybar energi finnes på havet, og når 70% av jordoverflaten er hav sier det seg selv at her kan det komme en helt ny industri.

Skal vi hente energi på den sydlige halvkule er ikke elektriske kabler til land noe alternativ og vi sitter igjen med elektrolyse av vann til hydrogen.

Energien blir fraktet til land med skip og brukt i transportsektoren.

Er dette en utvikling Tesla har tanker om?

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hørt Tesla sitt syn på hybrider av brenselceller med hydrogen og batteri, slik artikkelen om Nicole One handlet om.

Skal det bli utrulling av biler på fornybar energi i stor målestokk, er ikke Norge noe representativt land.

De store mengdene fornybar energi finnes på havet, og når 70% av jordoverflaten er hav sier det seg selv at her kan det komme en helt ny industri.

Skal vi hente energi på den sydlige halvkule er ikke elektriske kabler til land noe alternativ og vi sitter igjen med elektrolyse av vann til hydrogen.

Energien blir fraktet til land med skip og brukt i transportsektoren.

Er dette en utvikling Tesla har tanker om?

 

Ja de har tanker om dette. De har også delt disse tankene offentlig ved flere anledninger.

 

Som det står også i denne artikkelen ser Tesla ikke på seg selv som en ren bilprodusent, det dreier seg om bærekraftig transport og energibruk. Marc Tarpenning, en av Tesla sine grunnleggere, er veldig tydelig på at de startet med en pragmatisk holdning til teknologi, alt ble vurdert av mulige løsninger i alle sine former enten det var strøm, bio eller hydrogen.

 

Etter å ha gått grundig inn i økonomien og teknologien ble det ganske klart at elektrisk og batterier var det eneste som fungerte økonomisk og kunne skalere til nødvendige størrelser.

 

Bio høres flott ut i teorien men forsøker du å sette bevis for skalerbarheten stryker det. Det er ikke mer biologisk materiale tilgjengelig enn at det blir et produkt for nisje markeder, det er ikke forenlig med Tesla sin visjon om å endre transport og energi til å bli bærekraftig. Skal du ha så store kvanta som Venstre fabler om(globalt) vil det også stryke på økonomi da det vil konkurrere med produksjon av mat og drive prisene opp. Fotosyntese er dessverre lite effektiv måte å høste energi vind og sol gir brutalt mye mer energi per kvm, og trenger ikke dyrebar matjord for å fungere.

 

Hydrogen stryker på alle punkter vanligvis er det fra fossile kilder og løser ingenting. Ved elektrolyse kunne det teoretisk være unngått men teknologien er umoden, dyr og skalerer dårlig pga blant annet behov for edelmetaller. Stadige utspill i media for å skaffe subsidier eller forskningsmidler endrer ikke dette.

 

Siden oppstarten av Tesla er det som har endret seg mest batteriteknologien, det styrker bare valget de gjorde. Men klart det eneste en aldri skal gjøre er å si aldri. Dersom du kan hoste opp de tre fire teknologi miraklene som trengs for å gjøre hydrogen til det beste alternativet så er de nok fortsatt pragmatiske. Det er bare ingenting som tyder på at det er rett rundt hjørnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hørt Tesla sitt syn på hybrider av brenselceller med hydrogen og batteri, slik artikkelen om Nicole One handlet om.

Skal det bli utrulling av biler på fornybar energi i stor målestokk, er ikke Norge noe representativt land.

De store mengdene fornybar energi finnes på havet, og når 70% av jordoverflaten er hav sier det seg selv at her kan det komme en helt ny industri.

Skal vi hente energi på den sydlige halvkule er ikke elektriske kabler til land noe alternativ og vi sitter igjen med elektrolyse av vann til hydrogen.

Energien blir fraktet til land med skip og brukt i transportsektoren.

Er dette en utvikling Tesla har tanker om?

 

Ja de har tanker om dette. De har også delt disse tankene offentlig ved flere anledninger.

 

Som det står også i denne artikkelen ser Tesla ikke på seg selv som en ren bilprodusent, det dreier seg om bærekraftig transport og energibruk. Marc Tarpenning, en av Tesla sine grunnleggere, er veldig tydelig på at de startet med en pragmatisk holdning til teknologi, alt ble vurdert av mulige løsninger i alle sine former enten det var strøm, bio eller hydrogen.

 

Etter å ha gått grundig inn i økonomien og teknologien ble det ganske klart at elektrisk og batterier var det eneste som fungerte økonomisk og kunne skalere til nødvendige størrelser.

 

Bio høres flott ut i teorien men forsøker du å sette bevis for skalerbarheten stryker det. Det er ikke mer biologisk materiale tilgjengelig enn at det blir et produkt for nisje markeder, det er ikke forenlig med Tesla sin visjon om å endre transport og energi til å bli bærekraftig. Skal du ha så store kvanta som Venstre fabler om(globalt) vil det også stryke på økonomi da det vil konkurrere med produksjon av mat og drive prisene opp. Fotosyntese er dessverre lite effektiv måte å høste energi vind og sol gir brutalt mye mer energi per kvm, og trenger ikke dyrebar matjord for å fungere.

 

Hydrogen stryker på alle punkter vanligvis er det fra fossile kilder og løser ingenting. Ved elektrolyse kunne det teoretisk være unngått men teknologien er umoden, dyr og skalerer dårlig pga blant annet behov for edelmetaller. Stadige utspill i media for å skaffe subsidier eller forskningsmidler endrer ikke dette.

 

Siden oppstarten av Tesla er det som har endret seg mest batteriteknologien, det styrker bare valget de gjorde. Men klart det eneste en aldri skal gjøre er å si aldri. Dersom du kan hoste opp de tre fire teknologi miraklene som trengs for å gjøre hydrogen til det beste alternativet så er de nok fortsatt pragmatiske. Det er bare ingenting som tyder på at det er rett rundt hjørnet.

TU.no er snart VG.no
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hørt Tesla sitt syn på hybrider av brenselceller med hydrogen og batteri, slik artikkelen om Nicole One handlet om.

Skal det bli utrulling av biler på fornybar energi i stor målestokk, er ikke Norge noe representativt land.

De store mengdene fornybar energi finnes på havet, og når 70% av jordoverflaten er hav sier det seg selv at her kan det komme en helt ny industri.

Skal vi hente energi på den sydlige halvkule er ikke elektriske kabler til land noe alternativ og vi sitter igjen med elektrolyse av vann til hydrogen.

Energien blir fraktet til land med skip og brukt i transportsektoren.

Er dette en utvikling Tesla har tanker om?

 

Ja de har tanker om dette. De har også delt disse tankene offentlig ved flere anledninger.

 

Som det står også i denne artikkelen ser Tesla ikke på seg selv som en ren bilprodusent, det dreier seg om bærekraftig transport og energibruk. Marc Tarpenning, en av Tesla sine grunnleggere, er veldig tydelig på at de startet med en pragmatisk holdning til teknologi, alt ble vurdert av mulige løsninger i alle sine former enten det var strøm, bio eller hydrogen.

 

Etter å ha gått grundig inn i økonomien og teknologien ble det ganske klart at elektrisk og batterier var det eneste som fungerte økonomisk og kunne skalere til nødvendige størrelser.

 

Bio høres flott ut i teorien men forsøker du å sette bevis for skalerbarheten stryker det. Det er ikke mer biologisk materiale tilgjengelig enn at det blir et produkt for nisje markeder, det er ikke forenlig med Tesla sin visjon om å endre transport og energi til å bli bærekraftig. Skal du ha så store kvanta som Venstre fabler om(globalt) vil det også stryke på økonomi da det vil konkurrere med produksjon av mat og drive prisene opp. Fotosyntese er dessverre lite effektiv måte å høste energi vind og sol gir brutalt mye mer energi per kvm, og trenger ikke dyrebar matjord for å fungere.

 

Bio stryker fordi det krever mye å høste og konsentrere. Det skaper press på regnskog og matproduksjon. Skulle ønske at venstre som har stort markeringsbehov for miljø kunne lese det tilgjengelig informasjon i stredet for å presse gjennom noe med negativt miljønytte. Vi trenger et slikt parti, men ikke uten å gjøre hjemmeleksen.

Lenke til kommentar

Det kunne vært interressant å høre hvor ofte og hvor grundig Tesla vurderer alternative energibærere enn batterier. Hvor stort forsprang anser de at batterier har, er det noen andre fornybare energibærere som i det hele tatt er, eller kan komme, i nærheten av batterier.

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint å fått debattert den store elefanten som kalles produktlevetid. Når bilene får 90% virkningsgrad som følge av elektrifisering, så er det ikke lenger noe poeng i å bytte de ut etter få år av hensyn til nyere og bedre teknologi med mindre utslipp. Men absolutt ingen, fossil-, hydrogen- eller elbilprodusenter tar opp dette aspektet i et miljøperspektiv. Det samme gjelder egentlig de fleste konsumentprodukter; det snakkes kun om energiforbruk i drift, aldri om ressursbruk i produksjon fordelt på forventet levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg skreiv dette i ein replikk til ein annan diskusjonstråd her, og tenkte at det kanskje kan vere grunnlag for eit spørsmål til Diarmuid O'Connell:

 

Dersom Tesla verkeleg skal gjere ein skilnad, kan dei leggje europeiske batteri- og bilfabrikkar på same storleik som fabrikkane i Nevada og California til Cottbus og Spreemberg i Tyskland, og krevje som attyting at kraftverka Jänschwalde, Boxberg og Schwartze Pumpe skal leggjast ned. Då får området omlag like lange arbeidsplassar i retur som dei legg ned, og dei får frigjort store landareal til produksjon av vind- og solenergi i staden for brunkol. Eg er ikkje ein gong sikker på om det er naudsynt å krevje stenging av kraftverka. Det står høgst oppe på lista til tyske politikarar å stengje kraftverka når dei kan, men det er svært vanskeleg å leggje ned dei desidert største arbeidsplassane i eit område som slit med høg arbeidsløyse.

 

Tenkjer Tesla slik når dei ser etter høveleg plassering av fabrikkar i Europa? Då slår dei i so fall to fluger i ein smekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...