Gå til innhold

KRONIKK: – Digitalisering handler ikke om teknologi, men om å gjøre ting enklere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Digipost er bygget opp av flere titalls applikasjoner og tilhørende data stores. Disse er utelukkende bygget på open source-komponenter, som utvikles og driftes av våre egne DevOps-team"

Så flott, men jeg vil fremdeles ha regningene mine rett i nettbanken og all annen ukritisk epost rett til min epostkonto. Regner med med at feks NSA kan lese alt sammen uansett i vårt herlige demokrati.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det enkle er å ha all offentlig kommunikasjon i Altinn. Å lage e-post med porto er så dumt som det kan bli.

Banken sine papirer har jeg i banken. Papirer som det er full audit på og som er godt beskyttet av lovverket.

Mye FUD og forvrenging av virkeligheten fra posten her.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i tittelen på denne kronikken, men virkeligheten er dessverre ofte motsatt. Vi forbrukere blir stadig påtvunget nye spesielle løsninger for både det ene og det andre. Resultatet er at man bruker en evighet på å holde oversikt. Ekstra digitale postkasser her og der som må sjekkes med applikasjoner som fungerer separat fra den primære epostkassen er et slikt eksempel. Ulike virksomheter, både offentlige og private, ser ut til å utvikle sine tjenester og applikasjoner i et vakuum helt uten å ta hensyn til at deres applikasjon bare blir en i mengden av elementer som fyller forbrukerens hverdag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i tittelen på denne kronikken, men virkeligheten er dessverre ofte motsatt. Vi forbrukere blir stadig påtvunget nye spesielle løsninger for både det ene og det andre. Resultatet er at man bruker en evighet på å holde oversikt. Ekstra digitale postkasser her og der som må sjekkes med applikasjoner som fungerer separat fra den primære epostkassen er et slikt eksempel. Ulike virksomheter, både offentlige og private, ser ut til å utvikle sine tjenester og applikasjoner i et vakuum helt uten å ta hensyn til at deres applikasjon bare blir en i mengden av elementer som fyller forbrukerens hverdag.

Jeg deler din frustrasjon, men vil samtidig påpeke at hensikten med den felles digitale postkassen er at den skal være den ene personlige postkassen som offentlige og private sender viktig og sensitiv informasjon til. I siste Digitaliseringsrundskriv https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/digitaliseringsrundskrivet/id2522147/?q=digitaliseringsrundskrivet er statsministerens kontor enda mere eksplisitt i sin instruks om at alle offentlige avsendere skal sende viktige brev til innbyggerne via en digitale postkassen.

For et år siden var kun ca 50 offentlige avsendere koblet på, nå er det over 300. Det jobbes hele tiden aktivt med at du skal slippe å sjekke mange postkasser etter viktig post. Endring tar tid, men dette går stadig raskere og vi jobber iherdig for at brukerne av digitale postkasser skal få et bedre og mer brukervennlig kommunikajsonsverktøy. Du får samtidig et livslangt arkiv som bare du kan lese, og du kan betale fakturaer som kommer inn i postkassen med et tastetrykk.

Mvh

Tom Skolbekken, Leder forretningsutvikling- Offentlig sektor -Digipost

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg deler din frustrasjon, men vil samtidig påpeke at hensikten med den felles digitale postkassen er at den skal være den ene personlige postkassen som offentlige og private sender viktig og sensitiv informasjon til. I siste Digitaliseringsrundskriv https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/digitaliseringsrundskrivet/id2522147/?q=digitaliseringsrundskrivet er statsministerens kontor enda mere eksplisitt i sin instruks om at alle offentlige avsendere skal sende viktige brev til innbyggerne via en digitale postkassen.

For et år siden var kun ca 50 offentlige avsendere koblet på, nå er det over 300. Det jobbes hele tiden aktivt med at du skal slippe å sjekke mange postkasser etter viktig post. Endring tar tid, men dette går stadig raskere og vi jobber iherdig for at brukerne av digitale postkasser skal få et bedre og mer brukervennlig kommunikajsonsverktøy. Du får samtidig et livslangt arkiv som bare du kan lese, og du kan betale fakturaer som kommer inn i postkassen med et tastetrykk.

Mvh

Tom Skolbekken, Leder forretningsutvikling- Offentlig sektor -Digipost

Det offentlige skal bruke Altinn. Banker og forsikringsselskap forventer jeg har alle lovpålagte dokumentet under "min side" på de respektive løsningene. Resten kommer som vanlig e-post. Det siste vi trenger er Posten sin e-post med porto.

Hele løsningen er en politisk bestemt sak som overhode ikke har forespørsel i markedet. Da er det de facto idioti! Digital postkasse, eller e-post med porto om du vil, gir absolutt ingenting av nytteverdi for kundene. Det er jo derfor Posten og DIFI må ut å late som om det er et krav at en bruker denne meningsløse løsningen. Ting folk trenger trenger ikke å tvinges på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...