Sveern Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Da må man da være veldig forsiktig som kjøper? Så fort selger nevner en pris, og du ikke svarer direkte på det, så har man inngått avtale? 5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Hvis kjøpers egen tolkning av konteksten er en annen enn en rimelig oppegående tredjeparts tolkning bærer kjøper risikoen for at vedkommende ikke ga tydelig nok uttrykk for sin mening. Her er det imidlertid ikke kjøpers tolkning av konteksten som er feil her, men kjøpers forståelse av de rettsregler som regulerer når en avtale er inngått. Det er rettsvillfarelse, og det må kjøper bære risikoen for. Hadde kjøper kommet dagen etter for å hente denne TVen (eller inspisere den), og selger hadde solgt den til noen andre (fordi kjøper aldri sa "ja, vi har en avtale"), hvordan ville dere reagert da? Det hadde vært langt færre her som hadde lagt an en "ja ja, sånt skjer"-holdning. Da må man da være veldig forsiktig som kjøper? Så fort selger nevner en pris, og du ikke svarer direkte på det, så har man inngått avtale? Nå er det noen som leser innlegg uten å lese sammenhengen. I det første innlegget mitt her sa jeg at det var enighet om "pris, leveringstidspunkt, varens identitet, og betalingsmåte". Hvordan man går fra det til "så fort selger nevner en pris ... har man inngått avtale" er litt usikkert. Ja, i en kjøpsavtale vil pris og varens identitet være de vesentlige momentene, med leveringsvilkår på en nær tredjeplass. Poenget er at man må være klar på forutsetningene sine. Ikke avslutt en samtale slik at motparten tror at det ikke er noen flere pågående forhandlingspunkter. Skal du inspisere varen først, sørg for å ha sagt det. Endret 8. desember 2016 av krikkert 4 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvis kjøpers egen tolkning av konteksten er en annen enn en rimelig oppegående tredjeparts tolkning bærer kjøper risikoen for at vedkommende ikke ga tydelig nok uttrykk for sin mening. Her er det imidlertid ikke kjøpers tolkning av konteksten som er feil her, men kjøpers forståelse av de rettsregler som regulerer når en avtale er inngått. Det er rettsvillfarelse, og det må kjøper bære risikoen for. Hadde kjøper kommet dagen etter for å hente denne TVen (eller inspisere den), og selger hadde solgt den til noen andre (fordi kjøper aldri sa "ja, vi har en avtale"), hvordan ville dere reagert da? Det hadde vært langt færre her som hadde lagt an en "ja ja, sånt skjer"-holdning. Så lenge selger hadde gitt beskjed i forveien hadde jeg ikke sett noe problem med det. 1 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Har som sagt vært kjøper i den situasjonen noen ganger, og det har vært helt greit for meg. Så lenge selger har sagt ifra, så jeg ikke har tatt en kjøretur for ingenting. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Nå er det noen som leser innlegg uten å lese sammenhengen. I det første innlegget mitt her sa jeg at det var enighet om "pris, leveringstidspunkt, varens identitet, og betalingsmåte". Hvordan man går fra det til "så fort selger nevner en pris ... har man inngått avtale" er litt usikkert. Ja, i en kjøpsavtale vil pris og varens identitet være de vesentlige momentene, med leveringsvilkår på en nær tredjeplass. Poenget er at man må være klar på forutsetningene sine. Ikke avslutt en samtale slik at motparten tror at det ikke er noen flere pågående forhandlingspunkter. Skal du inspisere varen først, sørg for å ha sagt det. Det kan da fort skje det? At man blir enige om vare, tid og sted, men lar være å bekrefte pris. 1 Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 sidenote: hvis du kjøpte den på elkjøp for 10 dager siden, kan du returnere den til full pris (det du betalte for den). inntil 30 dager. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 sidenote: hvis du kjøpte den på elkjøp for 10 dager siden, kan du returnere den til full pris (det du betalte for den). inntil 30 dager Selvfølgelig er jeg klar over det. Hvorfor tror du jeg sier han kan betale mellomlegget på 1500 kr? Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 sidenote: hvis du kjøpte den på elkjøp for 10 dager siden, kan du returnere den til full pris (det du betalte for den). inntil 30 dager Selvfølgelig er jeg klar over det. Hvorfor tror du jeg sier han kan betale mellomlegget på 1500 kr? antar du har kjøpt den på tilbud og at prisen har steget da. Men du skal ha lykke til Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) (I samme gate som tråden, men motsatt vei) Fant en brukt hylle på finn.no, og hadde følgende meldinger frem og tilbake til selger: Sendt av deg, 3 dager siden Hei, jeg tar gjerne den kallax-hylla hvis jeg kan hente den en ettermiddag/kveld til uka. Mvh ____ Sendt av M_____ P_____,3 dager sidenDet er ok. Sendt av M_____ P_____,,18 timer sidenHei. Jeg valgte å selge hylla nå i helga. Håper på forståelse for det. --- Ikke at dette er noen big deal, det er en billig hylle som det kryr av på finn, men likevel litt kjipt gjort når jeg hadde en avtale med henne, har slutta å lete og ringt for å få låne en henger og greier. Endret 16. januar 2017 av 1Dr.E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå