ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Kjøper har trekt seg etter det jeg anså som en avtale på finn.no. Mener dere at dette er å anse som en avtale? Forbeholdt om at produktet er som jeg har beskrevet så klart Når kjøpte du denne TV`en? Ny pris på denne nå er 17.990,- Hva selger du denne for? Jeg kommer og henter den dersom det er aktuelt. Sendt av deg, 3 dager siden Henter du den kan du få den for 16500. Merk at TVen er ny og i uåpnet eske. Her har du også mulighet til å unngå lisens dersom du ikke har det fra før. TVen ble kjøpt for 10 dager siden. 2 dager siden Hei igjen. Hvor kjøpte du den og er den kalibrert der? Sendt av deg, 2 dager sidenElkjøp. Vet ikke om den er kalibrert, vil ikke tro det siden esken er forseglet 2 dager siden Kan jeg komme på torsdag? Sånn i 13.30 tiden tenker jeg at jeg vil passere Lillestrøm. Jeg kan svippe bort i samme slengen. Sendt av deg, 2 dager sidenDet passer fint. Da har vi en avtale på 16500 kr? Sendt av deg, 2 dager sidenTenker du å betale kontant? Evt. kan vi bruke vipps? 2 dager sidenVipps er fint Endret 8. desember 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Kjøper har ikke svart ja på spørsmålet ditt så jeg vil si at dette ikke er en avtale. Kan godt hende han mener at han skal se på TV'en før han eventuellt kjøper. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Vil ikke si det er en avtale nei. Personen sa ikke klart ja. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Kan legge til at TVen er i forseglet eske. Sånn sett er det ikke så mye å se på. Endret 8. desember 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? 3 Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Dette er nok ikke en bindende avtale, ettersom kjøper ikke eksplisitt uttrykker at han vil kjøpe den. Av det jeg leser virker det som at kjøper vil undersøke varen nærmere, og avtaler tidspunkt for dette. Videre svarer kun kjøper på hvordan en eventuell betaling kan skje, hvis det er sånn at kjøper ønsker varen etter inspeksjonen. Konklusjon: Ikke bindende avtale. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? Nei, kjøper skriver at han kan komme, ikke komme og hente den. Han skriver at vipps er fint som betalingsmåte som ikke tilsier at han har sagt ja til å kjøpe den. Veldig vagt og derfor så er det umulig å si hva kjøper "egentlig har ment" når han har svart. Det som betyr noe her er at det ikke er et helt tydelig "ja, jeg skal kjøpe TV'en". 3 Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? Kjøper skriver at "jeg kommer og henter den dersom det er aktuelt". Følgelig indikerer kjøper at han vil komme, men kun kjøpe den hvis den er aktuell. Dette understrekes ytterligere ved at kjøper spør om kalibrering av tv-en etc., slik at samtalen tyder på at kjøper vil undersøke. 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 I mellomtiden fikk jeg to henvendelser som jeg følgelig avslo da jeg mente jeg hadde en avtale med overnevnte. Dere andre mener altså at det ikke var noen avtale og at jeg dermed fint kunne solgt TVen til noen andre i mellomtiden? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 I mellomtiden fikk jeg to henvendelser som jeg følgelig avslo da jeg mente jeg hadde en avtale med overnevnte. Dere andre mener altså at det ikke var noen avtale og at jeg dermed fint kunne solgt TVen til noen andre i mellomtiden? Det at du avslo tilbud fra andre hviler på deg og din høflighet for kjøperen du nevnte innledningsvis i innlegget ditt. Du kunne fint ha solgt tv-en til noen andre, ettersom kjøperen her ikke uttrykte at han eksplisitte ville ha tv-en, men svarte noe vagt. Dette tyder på at kjøper bevisst svarte med forbehold, slik at du fint kunne solgt tv-en din til noen andre og unnskyldt deg overfor denne kjøperen med at han ikke eksplisitt ønsket å kjøpe tv-en. 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? Kjøper skriver at "jeg kommer og henter den dersom det er aktuelt". Følgelig indikerer kjøper at han vil komme, men kun kjøpe den hvis den er aktuell. Dette understrekes ytterligere ved at kjøper spør om kalibrering av tv-en etc., slik at samtalen tyder på at kjøper vil undersøke. Som sagt er TVen forseglet i eske, det er med andre ord svært lite å undersøke. Kjøper har jo forsåvidt ikke kommet for å undersøke heller som avtalt. Endret 8. desember 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 I mellomtiden fikk jeg to henvendelser som jeg følgelig avslo da jeg mente jeg hadde en avtale med overnevnte. Dere andre mener altså at det ikke var noen avtale og at jeg dermed fint kunne solgt TVen til noen andre i mellomtiden? Det er helt vanlig å si at man har en kjøper, men at du vil ta kontakt dersom det skulle falle igjennom. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Du kan ikke stole for mye på folk på Finn. Det er nok dessverre svært vanlig at folk sier de skal dukke opp og kjøpe men som ikke gjør det. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) I mellomtiden fikk jeg to henvendelser som jeg følgelig avslo da jeg mente jeg hadde en avtale med overnevnte. Dere andre mener altså at det ikke var noen avtale og at jeg dermed fint kunne solgt TVen til noen andre i mellomtiden? Det er helt vanlig å si at man har en kjøper, men at du vil ta kontakt dersom det skulle falle igjennom. Spørsmålet er om det ikke da hadde vært greit for meg å bare selge den til noen andre i mens, i og med at jeg i følge dere ikke hadde noen avtale med overnevnte kjøper. For meg hadde det virket veldig rart å selge TVen til noen andre etter overnevnte dialog med kjøper. Endret 8. desember 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? Kjøper skriver at "jeg kommer og henter den dersom det er aktuelt". Følgelig indikerer kjøper at han vil komme, men kun kjøpe den hvis den er aktuell. Dette understrekes ytterligere ved at kjøper spør om kalibrering av tv-en etc., slik at samtalen tyder på at kjøper vil undersøke. Som sagt er TVen forseglet i eske, det er med andre ord svært lite å undersøke. Kjøper har jo forsåvidt ikke kommet for å undersøke heller som avtalt. Uavhengig av om tv-en er forseglet i eksen eller ei, så vil en hver kjøper ønske å undersøke varen han vil kjøpe. Du kjøper ikke en telefon, som ifølge en selger er forseglet, uten å komme og se på telefonen. Ut i fra det jeg leser virker det som at selger ønsker å undersøke tv-en, slik at momentet ditt om at tv-en er forseglet ikke har noen særlig betydning. Dessverre er det mange fallgruver på Finn.no, og man kan lett falle i gjennom, slik som du har gjort her. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 I mellomtiden fikk jeg to henvendelser som jeg følgelig avslo da jeg mente jeg hadde en avtale med overnevnte. Dere andre mener altså at det ikke var noen avtale og at jeg dermed fint kunne solgt TVen til noen andre i mellomtiden? Det er helt vanlig å si at man har en kjøper, men at du vil ta kontakt dersom det skulle falle igjennom. Spørsmålet er om det ikke da hadde vært greit for meg å bare selge den til noen andre i mens, i og med at jeg i følge dere ikke hadde noen avtale med overnevnte kjøper. Ja, det vil jeg si hadde vært greit. Litt kjipt for første kjøperen, men slik er det noen ganger. Har selv fått beskjed om at noe er solgt til noen andre, selv om jeg hadde tatt kontakt først, enten fordi en annen kjøper kunne møte selger i person, eller fordi jeg ikke hadde mulighet med det første. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? Kjøper skriver at "jeg kommer og henter den dersom det er aktuelt". Følgelig indikerer kjøper at han vil komme, men kun kjøpe den hvis den er aktuell. Dette understrekes ytterligere ved at kjøper spør om kalibrering av tv-en etc., slik at samtalen tyder på at kjøper vil undersøke. Som sagt er TVen forseglet i eske, det er med andre ord svært lite å undersøke. Kjøper har jo forsåvidt ikke kommet for å undersøke heller som avtalt. Du kan ikke stole for mye på folk på Finn. Det er nok dessverre svært vanlig at folk sier de skal dukke opp og kjøpe men som ikke gjør det. Godt poeng som gjør at det er sannsynlig at kjøper mente at han ville sjekke varen. Det er ikke vanskelig å forsegle en eske for å si det slik Endret 8. desember 2016 av SlikGårNoDagan 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Kjøper har her på eget initiativ kontaktet selger, og deretter inngått en avtale om henting og betaling. Kjøper har derfor inngått avtale om salg. Hvorfor skulle han hente og betale for TVen hvis han ikke skal kjøpe den? Kjøper skriver at "jeg kommer og henter den dersom det er aktuelt". Følgelig indikerer kjøper at han vil komme, men kun kjøpe den hvis den er aktuell. Dette understrekes ytterligere ved at kjøper spør om kalibrering av tv-en etc., slik at samtalen tyder på at kjøper vil undersøke. Som sagt er TVen forseglet i eske, det er med andre ord svært lite å undersøke. Kjøper har jo forsåvidt ikke kommet for å undersøke heller som avtalt. Du kan ikke stole for mye på folk på Finn. Det er nok dessverre svært vanlig at folk sier de skal dukke opp og kjøpe men som ikke gjør det. Godt poeng som gjør at det er sannsynlig at kjøper mente at han ville sjekke varen. Det er ikke vanskelig å forsegle en eske for å si det slik Jeg mener dette er irrelevant så lenge produktet er slik jeg fortalte kjøper, nemlig helt nytt forseglet og uskadd. Dersom produktet IKKE hadde vært som jeg sa er det selvfølgelig helt greit at han trekker seg, men så lenge det er som jeg opplyste om anser jeg det som en avtale. Det er jo heller ikke slik at kjøper har vært hos meg og sagt at produktet ikke er som forespeilet. Det er med andre ord ingen tvil om hvilken stand TVen skal være i og sånn sett ikke noe å lure på for kjøper. Endret 8. desember 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) *snip* La oss si at jeg ønsker å selge en tv, og markedsfører dette som at det er et nytt produkt som er forseglet. I realiteten er det en brukt tv, og nylig forseglet av meg. Dette er noe kjøper åpenbart ikke har kunnskaper om, og vil følgelig foreta en undersøkelse av produktet. Det er slik det er i dette tilfellet. Kjøper ønsker å forsikre seg om at produktet du selger stemmer overens med informasjonen du har gitt. Videre spiller det ingen rolle om at du anser det som en avtale eller ei, når vilkårene for en gyldig avtale ikke er oppfylt. Kjøper har på ingen måte uttrykt at han ønsker å kjøpe varen din, men imidlertid kun uttrykt å ville undersøke den nærmere, jf. alle spørsmålene han stilte. I beste fall er dette en vag form for aksept, men neppe holdbart ved en eventuell rettstvist etter min mening. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 8. desember 2016 av ilpostino 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) [*snip* Jeg har da på ingen måte nektet kjøper å undersøke produktet. Det jeg sier er at så lenge produktet er slik som opplyst i annonsen hadde vi en avtale, følgelig ville det være helt naturlig at kjøper undersøkte dette ved avhenting/betaling. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 8. desember 2016 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå