regn1 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hei! Jeg studerer IT, og har gitt meg selv et stort problem. Har eksamen om noen få dager i Java. Har tatt på meg litt for mange fag dette semesteret, da jeg ønsket å forbedre litt karakterer i tillegg til å ta de fagene jeg skulle. Ja, så nå sitter jeg så fint i det, for har gjort alt for lite programmering. Jeg har null kontroll, og jeg må hvertfall stå i faget. Noen som har tips til hvordan jeg skal kunne klare å lære meg java på noen få dager? Jeg vet at dette er noe man må jobbe mye med for å få til.. Noe jeg ikke har gjort, så jeg kan bare takke meg selv for det. Håper noen har gode tips til meg. Setter pris på alle tips jeg kan få!! Lenke til kommentar
Faller Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 En kompis av meg var særdeles fornøyd med denne tutorialen på Udemy. Han ble faktisk glad i programmering pga den serien og jobber med det i dag. Lenke til kommentar
regn1 Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Tusen takk for svar!! :-D Skal sjekke den ut :-) Lenke til kommentar
regn1 Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Finnes det flere tutorial-nettsider hvor man kan lære å programmere? Nettsider som https://www.codecademy.com/learn osv? Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvis du har eksamen om få dager og har såpass dårlig programmeringsbakgrunn at du må ha hjelp til å finne nettsider for å lære å programmere vill jeg kastet inn håndklet allerede nå og tatt om igjen faget neste semester/år. Spesielt hvis du har andre eksamener i tillegg. Ikke noe vits å kaste bort flere dager og netter, det vil være for kort tid. Bedre å følge undervisningopplegget fra start neste gang og delta i gruppearbeid og gjøre oppgavene etterhvert. Det tar tid å lære å programmere. Kanskje ikke det svaret du ville ha... Hvis du er ferdig med alle andre eksamener er det ikke noe å tape på å prøve å få ståkarakter, men har du andre eksamener ville jeg brukt energien på det du har en en sjanse å bestå. Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Om det bare er noen få dag til du har eksamen, så tviler jeg sterkt på at å lese noen tilfeldige tutorials vil hjelpe deg noe særlig. Lenke til kommentar
regn1 Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Takk for svar til dere begge :-D Setter pris på ærlighet! Dette er min siste eksamen, vil svært gjerne prøve. Men jeg skjønner at det tar mye tid. Jeg holder på å gjøre tidligere obliger nå. Men er det noen måter jeg kan få litt mer kontroll? Jeg må uansett ta det igjen senere, men har ikke helt samvittighet til å ikke prøve nå når jeg har meldt meg opp. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) Finnes det flere tutorial-nettsider hvor man kan lære å programmere? Nettsider som https://www.codecademy.com/learn osv? Du kan sjekke ut følgende sider: EDX Coursera Udacity Udemy Team Treehouse og The New Boston Alle disse har programmering av Java i en form. Noen tar betalt, mens andre er gratis. Endret 9. desember 2016 av Faller Lenke til kommentar
Taggi Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Er ikke noe poeng å bruke tutorial sider rett før eksamen. Du har et pensum og du har sikkert oppgaver som er gitt som skal hjelpe med å lære pensum. Så jobb med dem og gjør tidligere eksamener om du har tilgang på det. Alt annet er sikkert kult om du vil lære deg språket godt fra bunnen, men det er bortkastet tid om du skal bare prøve å stå i et fag. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Er ikke noe poeng å bruke tutorial sider rett før eksamen. Du har et pensum og du har sikkert oppgaver som er gitt som skal hjelpe med å lære pensum. Så jobb med dem og gjør tidligere eksamener om du har tilgang på det. Alt annet er sikkert kult om du vil lære deg språket godt fra bunnen, men det er bortkastet tid om du skal bare prøve å stå i et fag. Enig, hvis dette er siste eksamen så go for it, skadet ikke å prøve, hvis du har andre fag å bruke tid på hvor du ligger bedre an er det bare å satse 100% på dem isteden. Fokuser på det som står i pensumet ditt, ikke på hva som står på nett. Her trenger du å ta på skylappene om du skal komme i mål (noe jeg tror du ikke gjør, beklagelig vis.) Lenke til kommentar
karlico Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Gå igjennom så mange tidligere eksamener som mulig Start med den nyeste. Lenke til kommentar
regn1 Skrevet 10. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2016 Tusen takk for svar til dere alle :-D Skal prøve mitt beste, så får jeg håpe det går greit. Noen som vet hva "i" betyr i java? i, ++i og +i Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 "i" har ingen spesiel betydning. Det er et en-bokstav navn på en variabel, typisk en integer. Akkurat som i andre språk. "++i" betyr at variabelen inkrementeres med en før den brukes. "+i" er at ett eller annet (som du ikke har tatt med) legges til i. F.eks "x+i". Lenke til kommentar
regn1 Skrevet 10. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Takk for svar :-D Kan noen hjelpe meg å forklare hvordan man finner ut hva som blir skrevet ut av disse to? (1) Integer a = 5; while (a > 0) { if (a < 2) { a = a - 1; } else { a = a - 2; } System.out.println(a); } System.out.println(a); (2) for (int i = 0; i < 10; i++) { for (int j = 10; j > i; j--) { System.out.print("*"); } System.out.println(); } Endret 10. desember 2016 av regn1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Litt rusten kjenner jeg, så ikke sikkert jeg har korrekt svar men prøver allikevel. 1) 'a' settes til verdien 5 og så lenge 'a' er større enn 0 vil man gå videre til if-løkken. Hvis (if (a < 2)) 'a' er mindre enn 2, trekk fra 1. Ellers (else) ta 2 og trekk fra 2. Verdien som skrives ut vil altså være ellers-varianten siden variabelen ble satt til 5 i starten. Det som skrives ut vil med andre ord være a = 5-2 = 3. 2) 'i' = 0, og så lenge 'i' er mindre enn 10, så skal tallet inkrementeres (legges til 1 for hver gang). Videre, så er 'j' = 10. Så lenge j er større enn 'i', så skal 'j' bli en mindre for hver kjøring. Endret 10. desember 2016 av Faller Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Når man lurer på hvordan man finner ut hva som skjer med et stykke kode er det to måter å løse dette på: 1: Skriv koden inn i et program, kjør koden og observer. 2: Utvikle deg en god mental modell av kodespråket slik at du kan "kjøre" koden i hodet. Resonnementet ditt vil ligne veldig på forsøket til han over, men vær obst på at oppgave 1) er en while loop, så det skjer flere ganger. Oppgave 2) vil tegne et mønster i konsollet. Kjør koden i hodet og se om du klarer å finne ut hvilket. For enkle ting som dette (gi det litt tid, snart er det enkelt for deg også) bør man klare å finne ut av i hodet etter å ha lest litt og kanskje lekt litt med et program eller tre. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Takk for svar :-D Kan noen hjelpe meg å forklare hvordan man finner ut hva som blir skrevet ut av disse to? (1) Integer a = 5; while (a > 0) { if (a < 2) { a = a - 1; } else { a = a - 2; } System.out.println(a); } System.out.println(a); (2) for (int i = 0; i < 10; i++) { for (int j = 10; j > i; j--) { System.out.print("*"); } System.out.println(); } Den første skriver ut følgende: 3 1 0 0 Den andre skriver ut ********** ********* ******** ******* ****** ***** **** *** ** * Lenke til kommentar
regn1 Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Tusen takk :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå