Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt et nettbrett - Kjøper påstår det er skadet


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg solgte et nettbrett på Finn for et par dager siden, det ble sendt med Posten, ferdig resatt og alt ble sjekket slik at jeg visste at det fungerte slik det skulle.

 

Nå påstår kjøper at hjemknappen ikke fungerer, men jeg sjekket den før jeg pakka den inn og sendte - og da fungerte den utmerket. Selger vil heve kjøp, men jeg vil helst unngå dette da jeg tross alt solgte et fungerende objekt og økonomien er noget skranten for tida.

 

Hvem har rettigheter her? Har lest at selger ikke har noe ansvar etter at det har blitt sendt, dvs det kan være en skade under transport?

 

Setter stor pris på råd og hjelp! Vil helst komme ut av dette på en ålreit måte for begge parter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved privat salg opphører ditt ansvar for mangler når pakken er levert til Posten. Det er kun mangler som eksisterte før du leverte pakken til Posten som er ditt ansvar.

 

Fungeringen til hjemknappen er en så åpenbar ting å sjekke før man leverer at kjøper nok ikke kommer noen vei.

Lenke til kommentar

Ved privat salg opphører ditt ansvar for mangler når pakken er levert til Posten. Det er kun mangler som eksisterte før du leverte pakken til Posten som er ditt ansvar.

Det forutsetter selvfølgelig at selger har pakket varen på en forsvarlig måte for å unngå transportskader.

 

Forøvrig høres det særdeles merkelig ut at en hjemknapp kan bli skadet under transport. Normalt er en slik knapp nedfelt i brettet og ikke særlig utsatt.

Lenke til kommentar

Ved privat salg opphører ditt ansvar for mangler når pakken er levert til Posten. Det er kun mangler som eksisterte før du leverte pakken til Posten som er ditt ansvar.

 

Fungeringen til hjemknappen er en så åpenbar ting å sjekke før man leverer at kjøper nok ikke kommer noen vei.

Det jeg leste noe om jeg også, jeg har bedt han sende klage til Posten, så får jeg ta det derfra. Dette kan jo for den del være en feil som har oppstått mens han har brukt den :) 

 

 

 

Ved privat salg opphører ditt ansvar for mangler når pakken er levert til Posten. Det er kun mangler som eksisterte før du leverte pakken til Posten som er ditt ansvar.

Det forutsetter selvfølgelig at selger har pakket varen på en forsvarlig måte for å unngå transportskader.

 

Forøvrig høres det særdeles merkelig ut at en hjemknapp kan bli skadet under transport. Normalt er en slik knapp nedfelt i brettet og ikke særlig utsatt.

 

Pakket den inn i 5 lag bobleplast med en solid eske utenpå, så den er pakket godt nok. Men som du sier, det er jo litt merkelig at den skulle blitt skadet under transport. :) 

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv blitt veldig provosert hvis jeg hadde mottatt et defekt produkt. Jeg vil anbefale deg som selger å ta nettbrettet i retur, men ikke refunder pengene før du har mottatt brettet og verifisert at knappen ikke fungerer.

 

Kan godt hende kjøperen har tenkt å være "smart" også kjøpe ett identisk produkt som han selv har, men med skadet home-knapp for å så bytte den med en han kjøper på nettet som "hadde defekt home-knapp" og ønsker å returnere denne.

 

Så jeg hadde aldri i livet godtatt retur av varen dersom salg ifra privat til privat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde selv blitt veldig provosert hvis jeg hadde mottatt et defekt produkt. Jeg vil anbefale deg som selger å ta nettbrettet i retur, men ikke refunder pengene før du har mottatt brettet og verifisert at knappen ikke fungerer.

 

 

Kan godt hende kjøperen har tenkt å være "smart" også kjøpe ett identisk produkt som han selv har, men med skadet home-knapp for å så bytte den med en han kjøper på nettet som "hadde defekt home-knapp" og ønsker å returnere denne.

 

.

Kan også godt hende at kjøper er en ærlig person som har mottatt et defekt nettbrett i posten og nå mistenker at selger er en svindler.

Derfor råder jeg selger til å ta klagen på alvor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde fått et nettbrett med defekt home-knapp, og selger attpåtil våget å kalle meg en svindler, da hadde det blitt månelyst.

La oss endelig høre nøyaktig hva du i et slikt tilfelle har tenkt å gjøre! La oss forutsette at selgeren ikke befinner seg i nabolaget, men bor 100 mil borte.

Problemet med defekte varer ved kjøp fra privatpersoner er velkjent, og er en risiko man løper. Jeg har til nå bare avfunnet meg med denslags svindel, men om du har en løsning, er jeg mer enn villig til å lære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nesten litt paranoid av å høre om slikt. Ikke ofte jeg selger brukt elektronikk (gir det heller bort i filippinene når jeg eller andre reiser dit), men spørs om det kan være lurt å ta en video av at alle knapper og enhet generelt virker før den salg. Høres ut som det er mange "luringer" der ute.

Har kjøpt litt brukte telefoner på lokale facebook grupper, men da har jeg mulighet til å ta en kjapp test før endelig handel.

Lenke til kommentar

Dette blir jo påstand mot påstand, og om pakka du sendte ikke har fått synlige skader under transport, så anbefaler jeg deg rett og slett å ta nettbrettet i retur, selv med skranten økonomi.

 

Hva som er årsaken kan være så mangt, det kan faktisk hende at hjemknappen ikke fungerer uten at det er noen sin feil også, for før eller siden så er det gjerne noe som blir ødelagt ved at ting er i bruk.

En stusser jo når en skal starte opp bilen sin også, og det plutselig har kommet en varsellampe eller to, det var jo ikke slik sist jeg kjørte den............

 

 

Noe jeg har lært meg igjennom mange kjøp/salg av en del fotoutstyr er å lage en detaljert kjøpekontrakt, ikke først og fremst for at det ville ha hjulpet deg noe her, men om det skulle være slik at kjøper hadde et ødelagt et nettbrett han gjerne skulle ha fått byttet ut, så er jo dette en gylden anledning for å gjøre et forsøk på det (uten at jeg påstår at det er tilfelle her).

Det jeg mener med detaljert, er at jeg skriver opp alt som finnes av serienummer, modellnummer, evt. synlige merker/skader etc (ting kan jo ha et merke/ripe på seg uten at det er et skadet/ødelagt produkt). har tatt mange og detaljerte bilder av salgsgjenstanden, bilder av hvordan det ble pakket inn, bilder av pakken før sending, og da spurte kjøper om hvordan pakken så ut ved ankomst. Alle bildene sender jeg også til kjøper før jeg sender pakken, det har gjerne gjort kjøper mer beroliget før et salg blir gjennomført.

 

 

Av noe i nærheten av 80-90 slike kjøp/salg av ymse gjenstander, så er det kun 4 ting som det har vært noe problemer med i etterkant.

 

  1. Objektivet var faktisk i stykker uten at det var noen sin feil, så det tok jeg i rettur, og jeg betalte tilbake kjøpesummen til kjøper.
  2. Pakken var skadet i frakten, og etter en del klaging mot posten, så ble det dekket av posten, pakkene er jo forsikret om en selger de som Norgespakke. Selv om det tok tid, så ordnet det seg, mye også takket være en tålmodig kjøper, som forstod at dette kunne faktisk ikke jeg noe for.
  3. To av gangene har jeg blitt kontaktet av kjøpere som har sagt at salgsgjenstanden er i stykker ved ankomst, uten at pakken hadde ytre skader. Fikk ei hel bøtte med kjeft for å ha solgt noe som var i stykker og ikke fungerte, og det skulle være løse deler som «skranglet» inne i gjenstanden når den ble pakket ut hjemme hos kjøper. Men i begge tilfellene så holdt det med et spørsmål fra meg, før det ble helt stille i den andre av telefonsamtalen. Spørsmålet jeg stilte var, Hvilket serienummer er det på den gjenstanden du har i hånda nå, det ble helt tyst, og min mistanke om at noen hadde et defekt produkt de ville sende meg i retur ble bekreftet. De kunne selvfølgelig bare ha forsøkt å gjort noe med gjenstanden de hadde kjøpt av meg, for å få den til å faktisk være i stykker, men mange detaljerte bilder av salgsgjenstanden tilstand, gjør ofte det litt verre da.

 

Dette er selvfølgelig ikke 100% dette heller, for alt kan skje på den ene eller andre måten, men en gjør i hvert fall enkelte ting litt enklere for seg selv. Andre har sikkert langt bedre måter å gjennomføre kjøp/salg på, men dette er nå min løsning. Et kjøp/salg med personlig møte er å foretrekke, men i et langstrakt land, så er jo i mange tilfeller det ikke så enkelt.........

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti lignende: Jeg solgte en fullt fungerende iphone 5 på finn.

 

Ble oppringt dagen etter med ønske om å heve kjøpet "fordi telefonen henger på apple-logoen i oppstarten" (det hadde den aldri gjort i de to årene jeg hadde hatt den)

 

Jeg visste at dette var kjøpers feil, men var likevel imøtekommende og ba ham sende meg telefonen.

 

Det viste seg at kjøper hadde oppgradert ios, og at det hadde feilet (kanskje pga fikling med knapper under installeringen)

Iallefall; jeg koblet den til PC med iTunes, resatte alt, oppgraderte på nytt, og alt funket.

 

Informerte kjøper om hva jeg hadde funnet, og krevde portokostnader overført før jeg sendte den tilbake.

Begge parter fornøyd.

 

Med Apple er det ofte softwarefeil selv når knapper slutter å funke. Reset og oppgradering hjelper ofte  :)

 

Moral: Kunden har som oftest ikke rett  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...