Gå til innhold

Problemer med å installere roller via Server manager på Core-server

Anbefalte innlegg

Jeg har en Windows 10 med Hyper-V hvor jeg har installert en Core-versjon av Windows 2016. Jeg prøver å installere noen roller på serveren via Server manager på klientmaskinen. Når jeg kommer sist til valgene og skal trykke på Install får jeg opp feilmeldingen "<servernavn>: Cannot connect to CIM server, Ingen tilgang". Jeg har lagt inn lokal admin-bruker i Server manager for å kunne ha tilgang til serveren for å konfigurere den. Jeg har også enablet PSRemoting på serveren slik at jeg kan fjernkonfigurere fra klientmaskinen. 

Noen idé om hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Windows 10 med Hyper-V hvor jeg har installert en Core-versjon av Windows 2016. Jeg prøver å installere noen roller på serveren via Server manager på klientmaskinen. Når jeg kommer sist til valgene og skal trykke på Install får jeg opp feilmeldingen "<servernavn>: Cannot connect to CIM server, Ingen tilgang". Jeg har lagt inn lokal admin-bruker i Server manager for å kunne ha tilgang til serveren for å konfigurere den. Jeg har også enablet PSRemoting på serveren slik at jeg kan fjernkonfigurere fra klientmaskinen. 

Noen idé om hva som er feil?

(PS)Remoting er litt hazzle når du ikke har domenemaskiner, dette går "automagisk" når du setter opp domenet. Det er ikke umulig, men du må installere sertifikat og sette opp maskinen du kopler til som trusted host på klienten du kopler til fra. Skal maskinene allikevel inn i domenet, er dette bare unødvendig tull, da er det lettere å kjøre scriptene manuelt og heller flytte de med minnepenn...

(Hvis du allikevel vil prøve: https://blogs.technet.microsoft.com/heyscriptingguy/2013/11/29/remoting-week-non-domain-remoting/)

Lenke til kommentar

Planen var egentlig å leke meg med Server manager og konfigurering av core-servere men jeg har vel innsett at det har dukket opp noen problemstillinger jeg ikke helt så for meg. Det er i og for seg greit nok og jeg skjønner helt klart hvorfor Microsoft har gjort det slik med konfigurering via PowerShell fra maskiner som ikke er i samme domene som serverne. 

Løsningen blir nok å kjøre installasjonen via PowerShell rett på serveren. 

Lenke til kommentar

Planen var egentlig å leke meg med Server manager og konfigurering av core-servere men jeg har vel innsett at det har dukket opp noen problemstillinger jeg ikke helt så for meg. Det er i og for seg greit nok og jeg skjønner helt klart hvorfor Microsoft har gjort det slik med konfigurering via PowerShell fra maskiner som ikke er i samme domene som serverne.

Been there, done that ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...