ilpostino Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Jeg har en Windows 10 med Hyper-V hvor jeg har installert en Core-versjon av Windows 2016. Jeg prøver å installere noen roller på serveren via Server manager på klientmaskinen. Når jeg kommer sist til valgene og skal trykke på Install får jeg opp feilmeldingen "<servernavn>: Cannot connect to CIM server, Ingen tilgang". Jeg har lagt inn lokal admin-bruker i Server manager for å kunne ha tilgang til serveren for å konfigurere den. Jeg har også enablet PSRemoting på serveren slik at jeg kan fjernkonfigurere fra klientmaskinen. Noen idé om hva som er feil? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Er begge maskinene i samme domene eller kjører du workgroup? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2016 Kjører Workgroup enn så lenge. Har satt opp et par servere og den jeg sliter med nå skal settes opp som domenekontroller. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Har du adminrettigheter på kontoen du prøver å bruke? Og har du enablet remote på kontoen eller brukergruppen? Fant noe forklaringer på hva du trenger her; http://stackoverflow.com/questions/19279099/what-are-the-permissions-required-for-cimsessions Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Jeg har en Windows 10 med Hyper-V hvor jeg har installert en Core-versjon av Windows 2016. Jeg prøver å installere noen roller på serveren via Server manager på klientmaskinen. Når jeg kommer sist til valgene og skal trykke på Install får jeg opp feilmeldingen "<servernavn>: Cannot connect to CIM server, Ingen tilgang". Jeg har lagt inn lokal admin-bruker i Server manager for å kunne ha tilgang til serveren for å konfigurere den. Jeg har også enablet PSRemoting på serveren slik at jeg kan fjernkonfigurere fra klientmaskinen. Noen idé om hva som er feil? (PS)Remoting er litt hazzle når du ikke har domenemaskiner, dette går "automagisk" når du setter opp domenet. Det er ikke umulig, men du må installere sertifikat og sette opp maskinen du kopler til som trusted host på klienten du kopler til fra. Skal maskinene allikevel inn i domenet, er dette bare unødvendig tull, da er det lettere å kjøre scriptene manuelt og heller flytte de med minnepenn... (Hvis du allikevel vil prøve: https://blogs.technet.microsoft.com/heyscriptingguy/2013/11/29/remoting-week-non-domain-remoting/) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Urk. Jeg hadde antageligvis spart meg selv for mye hassel hvis jeg hadde installert GUI på den serveren som jeg har tenkt å bruke som domenekontroller. Vet der er mulig men tror jeg skal titte mer på lenkene du oppgir. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvis scriptet for oppsett av DC er klart, er det jo bare å kjøre de lokalt på DC - trenger ikke mer GUI for det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Planen var egentlig å leke meg med Server manager og konfigurering av core-servere men jeg har vel innsett at det har dukket opp noen problemstillinger jeg ikke helt så for meg. Det er i og for seg greit nok og jeg skjønner helt klart hvorfor Microsoft har gjort det slik med konfigurering via PowerShell fra maskiner som ikke er i samme domene som serverne. Løsningen blir nok å kjøre installasjonen via PowerShell rett på serveren. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Planen var egentlig å leke meg med Server manager og konfigurering av core-servere men jeg har vel innsett at det har dukket opp noen problemstillinger jeg ikke helt så for meg. Det er i og for seg greit nok og jeg skjønner helt klart hvorfor Microsoft har gjort det slik med konfigurering via PowerShell fra maskiner som ikke er i samme domene som serverne. Been there, done that ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå