Oly Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 (endret) Til tross for at Diablo 2 er regnet som en klassiker, så kan det sies at grafikken der kanskje ikke er like tidløs som resten av spillet. I August 2010 tok en modder initiativet til å prøve å lage en form for remake av Diablo 2 i Starcraft 2 motoren (link), og nå kan alpha utgaven prøves ut i Starcraft 2 Arcade. Modden bærer nok litt preg av å være alpha per i dag, men det er vilt å tenke på at kun en person står bak dette prosjektet. Trailer Facebook-side YouTube account PC Gamer artikkel (Ser ut til at mannen bak modden har laget egen Patreon side, med håp om å ha modden som et fulltids-prosjekt) Endret 7. desember 2016 av Oly Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Grøss og gru, la Diabo II være i fred. Classic er perfekt som det er og expansion hører hjemme i en fraukjeller. Det finnes høyoppløselig artwork fra produksonen og hvis noe skal gjøres så er det den som skal resamples til å passe nåtidens oppløsninger. Derimot håper jeg at Diablo II aldri pusses opp fordi gameplay blir garantert modifisert og dummet ned. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 oi spennende, drar frem Diablo II i ny og ned, men det er horriblet og spille på fullskjerm, eller i vindu. Det blir enten alt for digert, eller alt for smått på en 1440p skjerm. Lenke til kommentar
LMH Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Ser jo faktisk veldig bra ut! Seier litt om talentet til han som står bak og fleksibiliteten til SC2-motoren. Spent på om han klarer å fange den alltid like diffuse "feelen" til originalen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Hvordan det ser ut er bortimot likegyldig. Det er balanse, mekanikk og gameplay som gjelder. Hvis det ikke var for Classic Hardcore Ladder og gameplay hadde Diablo II vært likegyldig. Kun den mest hengivne topper ladderen og det er kjekt at det er like vanskelig som å tippe 6 rette ut av over 80 tall å få sverd eller ei bue som er 6/6, Diablo II er et spill for den harde kjernen. Døgnet etter ladder reset og det påfølgende racet de neste ti månedene er noe av det største man kan oppleve i livet. Endret 8. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
LMH Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Eg synest sjølv D2 held seg godt den dag i dag, inkludert det grafiske, men synest også det ser artig ut å kunne prøve det i ny drakt. Ser ikkje poenget med å vere i mot noko som ikkje påverker originalen på noko som helst måte. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Jeg hadde ikke vært imot oppfrisket grafikk så lenge alle rammer gameplaymessig er 1:1 med hva som skjer på klient og tjener i dag. Fysikken i Diablo II skjer i 25Hz og dette er kritisk med tanke på breakpoints i angrep, spell casting, hit recovery og block animation. Dette hadde fungert svært dårlig å konvertere til en ny og oppdatert motor. Jeg har spilt mang en HD remake men aldri funnet en som har erstattet det originale spillet. En HD remake er omtrent som en dårlig konsollport på 80- og 90-tallet av et arkadespill. Man ser hva det forsøker å ligne på, men spillbarheten er ikke den samme og skuffelsen er stor. Et spill er først og fremst koden i bunnen og ikke i likestor grad grafikken på samme måte som sjakk først og fremst er reglene og ikke utseendet til brikkene og hvor eksklusivt materiale de er laget av. Det er klart at grafikk, musikk og SFX ikke er likegyldig, men uten koden har man ikke noe. Endret 8. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
LMH Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Fysikken i Diablo II skjer i 25Hz og dette er kritisk med tanke på breakpoints i angrep, spell casting, hit recovery og block animation. Dette hadde fungert svært dårlig å konvertere til en ny og oppdatert motor. Burde ikkje vere noko problem å ta høgde for dette i ein ny motor? Det burde jo faktisk sjå bedre ut i og med at ein kan spele av heile animasjonen, men på kortare tid, i motsetning til originalen der ein berre kuttar ut frames frå animasjonen. Kan ikkje sjå kvifor ein skulle ha problem med å legge inn breakpoints i ein ny motor, og få logikken til å oppføre seg helt likt, samstundes som ein kunne få glattare animasjonar. Det er jo uansett litt interessant at dette blir sett på som ein "feature" (og eg er jo einig det) når det i utgangspunktet berre er eit resultat av ei teknisk begrensing. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Nei det er ikke perfekt, men det var slik det ble laget, fungerte da og fungerer fremdeles. Nå skal det sies at når det gjelder grafikken så var den utdatert allerede da spillet ble sluppet. Artistene reagerte på at de lagde høyoppløselig artwork som ble nedskalert til noen diffuse piksler. Spill var gjerne bedre før de tekniske begrensningene for lagringsplass, grafikk og lyd ble minimert. Det er de tekniske begrensningene som har gjort pikselgrafikk og chiptunes til noe særegent. I flippermaskina mi feks, fy hvor deilig at lyden kommer ut av en chip og at det ikke er et studiopptak med tilnærmet ubegrensede muligheter. Begrensninger skaper flere muligheter enn hvis man fjerner alle. I lavoppløst pikselgrafikk kan man makse grafikken med 1 flink artist. I 1080p klarer man ikke å makse grafikken selv med 250 artister og animatører samt et budsjett på hundrevis av millioner av dollar. På 80- og 90-tallet, så nøt folk i større grad det som var. I dag er folk stort sett opptatt av det som skal komme, det neste spillet, det neste grafikkortet, den neste filmen, de er forbrukere som aldri kommer i mål siden de alltid står klar til å kjøpe noe nytt. Fremskritt er vel og bra, men ikke gjennom forbruk for profitt og industriell vekst. På begynnelsen av 90-tallet ble det snakket om ei fremtid med fotorealistiske spill, jo nærmere vi kommer desto dårligere og mer utvannet blir spillopplevelsen. Spill er spill, ikke alternativ virkelighet. Kanskje folk den dagen vi får fotorealistiske spill endelig skjønner at det mest fornuftige er å skru av maskina og delta i den virkelige verden. Endret 8. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Jeg spiller gjennom Diablo 2 annahvert år bare for kosen sin skyld. Har aldri rørt multiplayer-delen. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 Jeg visste ikke at det fantes høyoppløslig artwork til Diablo 2; det er nesten en skam at Blizzard har latt dette ligge å støve i så tilfelle. Jeg så for meg at player-modellene var 3d-modeller konvertert til pikselerte sprites da, så disse bør være gjemt i et arkiv hos Blizzard. Jeg er enig at det beste hadde nok vært å bare tredd på mer høyoppløslig grafikk hvis dette finnes fra før av til dette spillet, for da blir det bare å "patche" original spillet med alt nytt grafisk, uten å påvirke gameplay. Generelt sett virker det litt vel ambisiøst av en person å alene remake hele Diablo 2 i Starcraft 2, selv om den originale annonseringen av denne mod'en kom for 6 år siden. Personlig så har jeg nok ikke helt troen på at dette kan bli like bra som vanilla Diablo 2, dessuten har ambisiøse mod/remake-prosjekter en tendens til å ikke bli noenlunde ferdige. Dette stopper meg ikke fra å ville følge med veien videre til dette prosjektet, og se om det fortsetter videre eller om til syvende sist real-life setter en stopper for den ambisiøse utvikleren av denne mod'en. Jeg er ikke bekymret for at denne remaken kan få et "cease an desist" brev fra Blizzard; jeg har et inntrykk av at Blizzard ikke har noe imot fan-games så lenge de kjøres i Blizzard sine spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå