Gå til innhold

Slik blir Norges mest avanserte ladeplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er flott Fortum.

 

Dette er det som mangler for at elbil skal passe for så godt som alle. Fantastisk flott å se at dere også tester ut buffer batterier og effektdeling, på den måten bør det bli mye mer overkommelig å lage større anlegg av denne typen.

 

Håper dere jobber med en plan om å tilby større og mindre systemer som dette til kjøpesentre, parkeringsanlegg, bedrifter osv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tøft!

 

Batteriet skal blant annet brukes til å rette opp faseskjevheter mellom fasene? Jeg antar at de på forhånd har redusert risikoen for skjevlast ved å rotere trefaslederne mellom ladepunktene men hvor viktig er det egentlig å gjøre noe med denne skjevlasten? Er det noe som gir nettleverandøren mye bryderi? Er du som storbruker pålagt å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar

"Ladeanlegget er også forberedt for «vehicle to grid» (V2G), som vil si at strøm fra batteriene i bilene kan sendes ut på strømnettet ved behov. På sikt skal dette bidra til å gi redusert pris på lading."

 

Regner med de mener netto lavere pris, og biler som leverer mer enn de bruker faktisk tjener penger. Det blir et aktuelt scenario fremover når biler lades opp fra egne solceller hjemme, og kan selge overskudd der de står parkert.

Også merkelig med vår etterhvert store elbilpark at ikke Norge er med i prøveprosjektet med V2G, men kanskje vanskeligere å finne samarbeidspartnere her som har fått med seg hvordan fremtiden blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...