Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekk i lønn ved manglende innlevering av uniformsartikler lovlig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Her om dagen sendte sjefen ut en epost til alle ansatte hvor det kommer frem at enkelte i bedriften har utelatt å levere inn enkelte uniformseffekter. Videre viser sjefen til en prisliste over hva enkelte ting er verdt, og gir en frist på to uker å levere inn det som mangler. Konsekvensen av å ikke levere inn utstyret innen fristen vil medføre trekk i lønn eller feriepenger. Dersom det arbeidstaker ikke har opparbeidet seg nok lønn eller feriepenger vil faktura bli sendt i tillegg. 

 

Å ikke levere inn utstyr er ikke greit, men er en slik epost på sitt rene?



Anonymous poster hash: 30a7e...538
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som hovedregel kan ikkje arbeidsgiver gi trekk i lønn, men det er eit generelt unntak der dette er avtalt gjennom avtale.

Her vil det derfor være av betydning kva som er avtalt når uniformen blei utlevert. Rettspraksis viser også at avtalen om trekk i lønn ikkje kan være i form av ein generell rett for arbeidsgiver å trekke i lønn ved tvilstilfeller då dette skeivfordeler maktforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstakar på ein anna måte enn det som er hensikta med arbeidsmiljølova.

 

Arbeidsgiver kan også gi trekk i lønn for å dekke erstatning for skade eller tap som arbeidstakaren har påført arbeidsgiver forsettelig eller ved grov uaktsomheit. Men dette krever at arbeidstakaren har skriftlig vedkjent erstattningsansvaret, eller dersom at skyldansvaret er fastsatt ved dom.

 

 

Etter mitt syn vil det å unnlate å levere tilbake lånt utstyr være eit tap som arbeidstaker har påført arbeidsgiver med foresett (då arbeidstaker må vite at arbeidsgiver får unødvendige utgifter ved å kjøpe inn nye uniformsartiklar).

Så etter mitt syn er vilkåret for lønnstrekk tilstades, men arbeidsgiver må likevell innhente skriftlig samtykke frå arbeidstakaren, eller så må arbeidsgiver gå til sak for å få ein dom som slår fast at arbeidstakaren har gjort dette med foresett eller ved grov uaktsomheit).

 

Eposten truar derfor med konsekvensar som arbeidsgiver ikkje lovlig kan iverksette. Hadde ordlyden vært endra til å gi beskjed om at det vil bli krevd erstattning for tapte uniformsartiklar så vil ein slik epost kunne være innanfor.

 

 

Ein anna ting er at det er heller ikkje gitt at arbeidsgiver kan kreve erstatning tilsvarande nypris, det er vanlig å trekke frå verditap basert på slitasje. Utslitte uniformer som ikkje kan brukast meir vil ikkje påføre arbeidsgiver eit tap sidan arbeidsgiver uansett måtte ha kjøpt ny uniform. Her vil det typisk være stor forskjell på kva type uniformseffekter det er snakk om alt etter kva som er berekna slitasjegrad. Dei fleste uniformsregelement har med detaljar om kor mange år dei forskjellige artikklane skal vare før dei er så utslitte/stygge at arbeidstakaren ikkje lenger kan bruke den delen av uniforma.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...