Gå til innhold

107 000 barn har meldt seg på Kodetimen. Her sitter de og koder for harde livet

Anbefalte innlegg

De fleste som lever av å programmere har - som du nesten sier - oppsøkt kunnskapen selv, men på en høyskole eller et universitet. Ikke særlig mange er autodidakte. Men de fins selvsagt. 

Min erfaring er at svært mange er nettopp autodidakte, og at fåtallet av programmerere faktisk har høyere utdannelse, altså betydelig færre enn advokater og leger, som du sammenligner med.

Det er på tide du forklarer litt hva du legger i påstandene dine.

Når du sier at alle har oppsøkt kunnskapen selv, mener du da at de har tilegnet seg den utenfor høyere utdannelse, eller mener du de har oppsøkt høyere utdannelse på eget initiativ.

Og så må du definere programmerer; mener du enhver som skriver en eller annen form for kode, eller mener du en som har programmering som levebrød? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier at alle har oppsøkt kunnskapen selv, mener du da at de har tilegnet seg den utenfor høyere utdannelse, eller mener du de har oppsøkt høyere utdannelse på eget initiativ.

Jeg sier ikke et eneste sted at alle har oppsøkt kunnskapen selv, det er 9WB91CR4 som hevder dette, og du svarer at det er forsåvidt riktig i den forstand at man frivillig oppsøker en høyskole eller et universitet for å ta en utdannelse som programmerer, slik som med juss og medisin

I dag er det slik at ALLE programmere i Norge har måttet oppsøke kunnskapen selv.

Det er jo forsåvidt riktig i den forstand at man frivillig oppsøker en høyskole eller et universitet for å ta en utdannelse som programmerer, helt på lik linje med andre utdannelser her i landet, som f.eks. juss, medisin mm.

Ut i fra måten du svarer på fremstår det som om du mener at alle som jobber med programmering har høyere utdannelse, slik alle som jobber med juss eller medisin også har høyere utdannelse.

Det virker som om du skriver at alle programmerere har oppsøkt en høyskole eller et universitet for å tilegne seg kunnskapen de besitter, men slik er det jo ikke.

Svært mange, kanskje også flertallet, av de som jobber med programmering som levebrød har aldri oppsøkt en høyskole eller universitet, men er nettopp selvlærte.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Svært mange, kanskje også flertallet, av de som jobber med programmering som levebrød har aldri oppsøkt en høyskole eller universitet, men er nettopp selvlærte.

Beklager at jeg har blandet sammen deg og 9WB91CR4.

Advokat og lege er beskyttede yrkestitler, programmerer er det ikke. Man kan jobbe med medisin og juss uten å ha noen av disse titlene, men de fleste har oppsøkt høyere utdannelse for å gjøre det, som f.eks. advokat eller sykepleier, rådgiver, healer eller hva vet jeg. Det var ikke meningen det skulle fremstå om om alle som livnærer seg som programmerere har høyere utdannelse, for det fins selvsagt unntak. 

Din påstand er imidlertid at flertallet som jobber med programmering ikke har høyere utdannelse (innen programmering, får vi formode), en påstand du altså ikke kan dokumentere, i følge deg selv. Det sier jo egentlig nok. For min del vil jeg bare tillegge at jeg faktisk har møtt et par selvlærte oppigjennom, men de er i kraftig mindretall. I et utvalg som ikke er representativt, vel å merke. Men det spiller jo liten rolle for meg som ikke har bevisbyrden her.

Lenke til kommentar

Din påstand er imidlertid at flertallet som jobber med programmering ikke har høyere utdannelse (innen programmering, får vi formode), en påstand du altså ikke kan dokumentere, i følge deg selv. Det sier jo egentlig nok. For min del vil jeg bare tillegge at jeg faktisk har møtt et par selvlærte oppigjennom, men de er i kraftig mindretall. I et utvalg som ikke er representativt, vel å merke. Men det spiller jo liten rolle for meg som ikke har bevisbyrden her.

Min påstand er at ikke alle som jobber med programmering har høyere utdannelse, slik du fremstilte det i ditt tilsvar til 9WB91CR4.

At jeg skulle ha noen bevisbyrde som en følge av å påpeke at ditt innlegg fremsto særdeles lite korrekt, må være tidenes stråmann for å forsøke å ro seg unna.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Min påstand er at ikke alle som jobber med programmering har høyere utdannelse, slik du fremstilte det i ditt tilsvar til 9WB91CR4.

At jeg skulle ha noen bevisbyrde som en følge av å påpeke at ditt innlegg fremsto særdeles lite korrekt, må være tidenes stråmann for å forsøke å ro seg unna.

Nei, det er ikke din påstand. Din påstand er: "Svært mange, kanskje også flertallet, av de som jobber med programmering som levebrød har aldri oppsøkt en høyskole eller universitet, men er nettopp selvlærte." Så vi ser jo tydelig hvilken vei du ror ... 

Bevisbyrden for denne påstanden ligger selvsagt på deg, helt uavhengig av hvilke kommentarer du måtte ha kommet med overfor meg. Siden du allerede har kasta inn håndkledet og innrømmet at du ikke har noen slik dokumentasjon, kan vi kanskje la det ligge der?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Kanskje du bør lese litt bedre, jeg skriver jo nettopp at jeg ikke har noen statistikk, og bruker derfor ubestemte "svært mange, kanskje også flertallet". Jeg kan ikke se at jeg skulle ha noe større behov for å dokumentere den påstanden enn din påstand om at at alle programmerere i Norge som har måttet oppsøke kunnskapen selv har gjort det i form av høyere utdanning.

I dag er det slik at ALLE programmere i Norge har måttet oppsøke kunnskapen selv.

Det er jo forsåvidt riktig i den forstand at man frivillig oppsøker en høyskole eller et universitet...
Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...