Gå til innhold

Denne fordelen finnes i tvillingmodellen – men ikke i Ampera-e


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er hvor mange av disse blir egentlig produsert, og hvor mange kommer til Norge?

 

Tipper maks 25.000 i året og et par tusen til Norge. Noen som vet?

 

Sidan Opel/Chevrolet taper ca 8000-10000 USD pr bil, reknar eg med dei vil selje færrast mogeleg. I alle fall nye. Kanskje dei gjer som Kia: Sel bilar til forhandlarar i Tyskland for å gje inntrykk av at gjennomsnittsutsleppet til Kia selde i Tyskland er lågare enn reelt, og deretter bruktimportere bilane til Noreg for å selje dei som bruktimportert utan avgifter her. Nesten utan km, so verditapet er lite. Sidan Tyskland no sponsar kvar selde elbil med 4000 EUR (usikker på summen), kan dei heve den premien i tillegg. Då dekkjer Tyskland halve tapet pr selde bil.
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er hvor mange av disse blir egentlig produsert, og hvor mange kommer til Norge?

 

Tipper maks 25.000 i året og et par tusen til Norge. Noen som vet?

 

Chevorelt har sagt er at produksjons linja er på maks 50 000 biler iåret men det er usikkerhet rundt leveranser av batteripakker.

Lenke til kommentar

Det som er ennå mer interessant om Ampera-e får de samme elektroniske støttesystemer som e-Golf i dag har som gjør eGolf som en klasse for seg selv utenom TESLA forsåvidt . Tenker på f.eks en varmepumpe / AC som også kan bruke 220 volt og kan forvarme bilen mens man lader, nødstopp, GPS som viser hvor langt man kan kjøre før man stikker innom nærmeste hurtigladestasjonen.

Lenke til kommentar

Det som er ennå mer interessant om Ampera-e får de samme elektroniske støttesystemer som e-Golf i dag har som gjør eGolf som en klasse for seg selv utenom TESLA forsåvidt . Tenker på f.eks en varmepumpe / AC som også kan bruke 220 volt og kan forvarme bilen mens man lader, nødstopp, GPS som viser hvor langt man kan kjøre før man stikker innom nærmeste hurtigladestasjonen.

 

Ja, må jo være i en klasse for seg selv, uten f.eks ACC, som kommer på mange biler nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det store spørsmålet er hvor mange av disse blir egentlig produsert, og hvor mange kommer til Norge?

 

Tipper maks 25.000 i året og et par tusen til Norge. Noen som vet?

 

Chevorelt har sagt er at produksjons linja er på maks 50 000 biler iåret men det er usikkerhet rundt leveranser av batteripakker.

Tjaa.. Har vel vært mange ulike tall kastet rundt, alt fra 25-50k pr år. Men i følge electrek har LG Chem sagt at de forventer å produsere "over 30.000" batteripakker til Bolt i løpet av 2017. Hva de legger i "over" kan man jo spekulere mye i, men jeg tipper det neppe betyr 50k, heller 30-35k... Og ettersom chevy taper penger på hver eneste en som selges utenfor ZEV-credit statene i usa (som f.eks california) tipper jeg at chevy ønsker å selge så få Ampera-e som mulig.. Vil egentlig gå så langt som å tippe at de bare ønsker å selge akkurat nok til å vise at "Opel klarer elbil de og"..

 

kilder:

produksjon: https://electrek.co/2016/10/18/gm-will-produce-over-30000-chevy-bolt-evs-in-2017-says-battery-supplier-lg-chem/

pengetap: https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye konspirasjonsteorier ute og går her ja, og tviler sterkt på at Opel ønsker selge den med tap. Da hadde de nok tatt mer betalt... Forøvrig vil jeg anta at bilene er ganske like, da dette sparer dem for penger.

 

Her er kjelda mi til at dei sel med tap, og ei forklaring på kvifor det er lurt av Opel:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-30/gm-s-ready-to-lose-9-000-a-pop-and-chase-the-electric-car-boom

Lenke til kommentar

jaja, lang rekkevidde og treg lading. Ioniq har iallefall 70kW , selvom batteriet er noe mindre. Og bilen er mer effektiv, og mye penere, både utvendig og innvendig...sorry Opel.

 

ioniq er en flott bil, men fjernlysene er så dårlige at de like godt kunne vært fjernet. Det er svært dårlig lårstøtte for høye personer, og utsikten bakover er dårlig. Det siste kan jeg leve med da det jo finnes sidespeil og ryggekamera.

Det er rett og slett utrolig at biler av årets modell ikke utstyres med gode lys.

Lenke til kommentar

 

jaja, lang rekkevidde og treg lading. Ioniq har iallefall 70kW , selvom batteriet er noe mindre. Og bilen er mer effektiv, og mye penere, både utvendig og innvendig...sorry Opel.

ioniq er en flott bil, men fjernlysene er så dårlige at de like godt kunne vært fjernet. Det er svært dårlig lårstøtte for høye personer, og utsikten bakover er dårlig. Det siste kan jeg leve med da det jo finnes sidespeil og ryggekamera.

Det er rett og slett utrolig at biler av årets modell ikke utstyres med gode lys.

 

 

Kan den mangle automatisk høydejustering? Tror dette er ganske normalt for biler som kommer fra andre plasser enn europa. Tesla har samme problemet, uten dette må de begrense effekten på lysene.

Lenke til kommentar

jaja, lang rekkevidde og treg lading. Ioniq har iallefall 70kW , selvom batteriet er noe mindre. Og bilen er mer effektiv, og mye penere, både utvendig og innvendig...sorry Opel.

 

Det stemmer med min erfaring også etter prøvesitting i begge biler i Oslo for et par uker siden. Hyundai er mye penere og har vesentlig høyere opplevd kvalitet.

Lenke til kommentar

 

 

jaja, lang rekkevidde og treg lading. Ioniq har iallefall 70kW , selvom batteriet er noe mindre. Og bilen er mer effektiv, og mye penere, både utvendig og innvendig...sorry Opel.

ioniq er en flott bil, men fjernlysene er så dårlige at de like godt kunne vært fjernet. Det er svært dårlig lårstøtte for høye personer, og utsikten bakover er dårlig. Det siste kan jeg leve med da det jo finnes sidespeil og ryggekamera.

Det er rett og slett utrolig at biler av årets modell ikke utstyres med gode lys.

 

 

Kan den mangle automatisk høydejustering? Tror dette er ganske normalt for biler som kommer fra andre plasser enn europa. Tesla har samme problemet, uten dette må de begrense effekten på lysene.

ja, på nærlyset er det i allefall krav: Lyse minst 40 meter uten å blende som det heter. Tall er vel oppgitt et sted.

Fjernlysene vil jo være nokså sterke, uansett, og vet ikke om grense på styrke gjelder der? Om det gjør det, så kan det være at pærene bør byttes til annen typ? LED?? Osram Nightbraker?? Det behøver ikke være bilens feil.

Lenke til kommentar

jaja, lang rekkevidde og treg lading. Ioniq har iallefall 70kW , selvom batteriet er noe mindre. Og bilen er mer effektiv, og mye penere, både utvendig og innvendig...sorry Opel.

 

"noe mindre"? Det er under halvparten jo. Og det samme gjelder effekt.

 

Ioniq er en fornærmelse mot vår intelligens. Jeg FATTER ikke at noen vil kjøpe den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...