superjan87 Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Hei. Har blitt utredet for ADD nå nylig og lurer på om det er flere som er i samme båt her som ville delt litt med meg? Jeg er 29 år gammel nå og har egentlig fra tidlig alder følt alt veldig kaotisk innvendig. Har aldri skjønt hvorfor selv. Har trodd dette har kommet av angst og/eller depression hele livet mitt. Jeg er en som ikke gjør mye ut av meg og har ikke for vane å dele rundt meg med personlige ting. Det føltes ufattelig godt å endelig ta av seg den maska å la følelsene bare komme ut og fortelle til familie og venner at jeg faktisk har hatt det veldig tungt og spesielt fra jeg var en 18 år gammel. Man føler seg jo helt håpløs og selvfølelsen er på bunn. Hva jeg sliter med: Konsentrasjon når det gjelder samtaler, undervisning og alt som generelt ikke interesserer meg nok. Har også en stygg uvane med å avbryte i en samtale, ikke følge med eller gå inn på noe helt annet uten å tenke over det. Drømmer meg bort i mine egne tanker og er til tider ikke i denne verden i det hele tatt. Dette er spesielt vanskelig i jobb sammenheng. Veldig sterke følelser, å om det er mye blest rundt meg med ting som skjer osv som betyr noe, så går det utrolig hardt inn på meg og jeg klarer på en måte ikke slippe det. Ett evig tankekjør fra morgen til kveld og det kan være 20 tanker samtidig som går på rundgang i hodet. Energi fordeling hvor jeg føler selv at jeg brenner alt kruttet tidlig på dagen og føler meg tom og tiltaksløs på ettermiddag og kveld. Humørsvingninger, kan gå fra å være glad til forbanna og krass for ingenting. Ett evig rot og null struktur i hverdagen. Glemmer ting, roter bort ting og er generelt rotete. Vet ikke hvor mange timer iløpet av dagen jeg bruker på å lete etter ting. Klarer heller ikke å holde orden og blir fort rotete i heimen, hater jo å ha det rotete! Veldig mye alene og gjør veldig lite for å komme meg ut med venner og familie, noe jeg egentlig elsker. Har ofte tenkt med meg selv at hva er det jeg driver med.. Hva er det som skjer og at jeg må skjerpe meg. Men det ender med kaos uansett. Har hatt en helt forjævelig selvtillit og selvfølelse hele livet å jeg har lissom tenkt at for andre så ser alt så enkelt ut, hvorfor er ikke jeg sånn og hvorfor klarer ikke jeg det! Jeg er veldig opptatt av styrketrening som har vært min store hobby fra jeg var 15 år og det har hjulpet meg mye. Det gir meg ett fristed hvor jeg kan klarne huet og konsentrere meg om noe annet, samt selvtillit og mestringsfølelsen det har gitt meg. Musikk elsker jeg og også.. en måte å få stoppet tankekjør selvom jeg er veldig opptatt av tekster og jeg kan drømme meg bort. Kan høre på musikk i flere timer om gangen. Er hard rock og Metal som er min greie å har vært det helt siden jeg var liten og litt spesielt når de sier det er ganske typisk å like den type sjanger av musikk når man har diagnosen ADHD eller add Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Har ikke diagnosen, men kjenner meg igjen i noen av beskrivelsene dine. Jeg vet at det er flere myter om musikk og mennesker med ADHD/ADD. På universitetet der jeg gikk, hevda professorene at nevnt klientgruppe ofte likte elektronisk musikk, eller musikk med en sterk rytme. Selv hører jeg på elektronisk musikk, listepop og svartmetall. Har du hørt på Varg? Fant en bra låt: https://www.youtube.com/watch?v=7Z_4xTJ-KgEr en lang intro, men den er litt fin. Talen er fra Charlie Chaplin sin velrenomerte film, "Den store diktatoren". De siste orda lyder "Soldater, kjemp ikke for tyranni, kjemp for frihet!". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Kjenner meg 100% igjen i beskrivelsen din, vurdert i nesten ett års tid nå og utrede meg for det samme.Dog, tror jeg at jeg faktisk kan være litt mer på autist skalaen.Av og til så er tankekorpset så stort, at jeg som regel bare setter på meg headsett og gunner på med musikk for å slippe å ha tusen tanker i hodet, mye av dette er kreativitet og planlegging av hvordan man skal gjøre ting.Lykke til videre. Anonymous poster hash: 3a1ff...957 Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Kjenner meg også 100% igjen på dette. Etter mye testing av forsjellige medisiner så havnet jeg tilslutt på Concerta og det fungerer bra for meg. Jeg har stor interesse for sjakk faktisk og bruker det til å trene konsentrasjonen. Syns det går mye bedre nå enn før jeg begynte med medisinen trenger bare en fysisk hobby nå ^^ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Hei. Har blitt utredet for ADD nå nylig og lurer på om det er flere som er i samme båt her som ville delt litt med meg? Jeg er 29 år gammel nå og har egentlig fra tidlig alder følt alt veldig kaotisk innvendig. Har aldri skjønt hvorfor selv. Har trodd dette har kommet av angst og/eller depression hele livet mitt. Jeg er en som ikke gjør mye ut av meg og har ikke for vane å dele rundt meg med personlige ting. Det føltes ufattelig godt å endelig ta av seg den maska å la følelsene bare komme ut og fortelle til familie og venner at jeg faktisk har hatt det veldig tungt og spesielt fra jeg var en 18 år gammel. Man føler seg jo helt håpløs og selvfølelsen er på bunn. Hva jeg sliter med: Konsentrasjon når det gjelder samtaler, undervisning og alt som generelt ikke interesserer meg nok. Har også en stygg uvane med å avbryte i en samtale, ikke følge med eller gå inn på noe helt annet uten å tenke over det. Drømmer meg bort i mine egne tanker og er til tider ikke i denne verden i det hele tatt. Dette er spesielt vanskelig i jobb sammenheng. Veldig sterke følelser, å om det er mye blest rundt meg med ting som skjer osv som betyr noe, så går det utrolig hardt inn på meg og jeg klarer på en måte ikke slippe det. Ett evig tankekjør fra morgen til kveld og det kan være 20 tanker samtidig som går på rundgang i hodet. Energi fordeling hvor jeg føler selv at jeg brenner alt kruttet tidlig på dagen og føler meg tom og tiltaksløs på ettermiddag og kveld. Humørsvingninger, kan gå fra å være glad til forbanna og krass for ingenting. Ett evig rot og null struktur i hverdagen. Glemmer ting, roter bort ting og er generelt rotete. Vet ikke hvor mange timer iløpet av dagen jeg bruker på å lete etter ting. Klarer heller ikke å holde orden og blir fort rotete i heimen, hater jo å ha det rotete! Veldig mye alene og gjør veldig lite for å komme meg ut med venner og familie, noe jeg egentlig elsker. Har ofte tenkt med meg selv at hva er det jeg driver med.. Hva er det som skjer og at jeg må skjerpe meg. Men det ender med kaos uansett. Har hatt en helt forjævelig selvtillit og selvfølelse hele livet å jeg har lissom tenkt at for andre så ser alt så enkelt ut, hvorfor er ikke jeg sånn og hvorfor klarer ikke jeg det! Jeg er veldig opptatt av styrketrening som har vært min store hobby fra jeg var 15 år og det har hjulpet meg mye. Det gir meg ett fristed hvor jeg kan klarne huet og konsentrere meg om noe annet, samt selvtillit og mestringsfølelsen det har gitt meg. Musikk elsker jeg og også.. en måte å få stoppet tankekjør selvom jeg er veldig opptatt av tekster og jeg kan drømme meg bort. Kan høre på musikk i flere timer om gangen. Er hard rock og Metal som er min greie å har vært det helt siden jeg var liten og litt spesielt når de sier det er ganske typisk å like den type sjanger av musikk når man har diagnosen ADHD eller add Hei hei Jeg ble utredet for snart 1.5år siden, fikk diagnosen ADD i en alder av 32. For min del var det en lettelse. Begynte på Ritalin, og for min del virker det helt supert. Alltid hatt det rotete rundt meg, selvom jeg ikke ønsker det. Hoppet fra jobb til jobb til jobb.. Sluttet på utdanning flere ganger. Null selvkontroll. Ble veldig fort skuffet og lei over ting som skjedde, alt var alltid en bølgedal. (skyldte alltid på meg selv) Endte opp med å drikke mye, da jeg følte hodet "roet" seg litt med alkohol innabords. (noe jeg mener legen bekreftet til meg, husket bedre, konsentrerte meg bedre) Tilslutt endte jeg opp med å nesten miste jobben, økonomien var smått i grus grunnet impulskjøp/kreditt osv. Hver gang jeg ikke klarte noe/følte meg mislykket pga rot/impuls så handlet jeg noe.. Tenkte aldri på tilbakebetaling.. Kjæreste hadde jeg vel aldri hatt, egentlig. Var litt i min egen "verden", klarte ikke å åpne meg, vise følelser eller snakke om drømmer(for jeg var jo dum, fattig og mislykket) Så ble jeg endelig ferdig utredet, ADD (med en liten dreining til ADHD også). Fikk Ritalin, og det var perfekt for meg. Sammen med noe gruppe opplegg for ADHD, samtaler og øvelser, så har livet forandret seg. Jeg klarte å fullføre utdanningen min, 6 på avsluttende eksamen. Har fått kjæreste(og faktisk behoidt henne!) Nå har jeg ikke ubetalte regninger, har for første gang litt penger på bok! Nå er neste steget å kjøpe hus, og bygge ett liv sammen. For all del, har mye "feil" enda. Roter og mister ting, glemmer til tider alt og litt til. Frøkna er til tider veldig frustrert over hvordan jeg er haha, men jeg er meg på godt og vondt Viktigste for meg utenom Ritalin: Nok og riktig mat, og nok søvn. Jeg må ha alle tre på plass for at jeg skal "fungere" Nå vet jeg ikke hvor mye hjelp, om noe, dette innlegget er, TS.. Spør om det skal være noe, jeg bare drodlet litt ned om hvordan jeg har hatt og har det med ADD Anonymous poster hash: 70f1f...134 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Den eneste måte å få en ADHD-diagnose er å ta de riktige testene utført av profesjonellt personale, og få det bekreftet eller avkreftet. Det er den eneste lovlige måten du kan få medisiner på. Og for all del ikke bestill noe på internett, du aner ikke hva som er i det. Pluss at å bruke adhd-medisin når du ikke har sykdommen er helt meningsløst. Å synse på internett er det verste man kan gjøre, for det er alltid utallige situasjoner og ting man googler som "passer perfekt med meg", siden det er så ekstreme mengder blogger og nyhetsposter overalt. Hvor mange går rundt og tror de er "aspies" fordi Sheldon i Big Bang Theory har asperger-trekk (bl.a.) og han er jo morsom og får alle til å le av alle sine "syke" påfunn og væremåter. Ta kontakt med fastlege eller lignende. Ikke selvdiagnostiser med internett, da ender man opp med å tynges psykisk av å tro at man feiler alt mulig rart som ikke er tilfelle. Endret 2. januar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå