Gå til innhold

Enstemmig seier for Samsung i USAs høyesterett

Anbefalte innlegg

Folk ser og ut til å glemme at det eneste stedet Apple har klart å vinne er altså i Texas USA. Hvorfor prøvde de ikke seg i EU hvis det var så åpenbart at Samsung gjorde noe ulovlig? Hvorfor var ikke rettssaken i California der Apple holder til? Litt mange liberale dommere og jurymedlemmer kanskje? California er den største demokratiske staten i USA, og Texas er på samme måte største republikanske. Fullt av upartiske patrioter.

Det som er mest idiotisk av alt synes jeg er folk som springer til forum og vil at selskaper skal bli dømt for dette. Patenter er bra for selskaper. Ikke forbrukere. Om Apple kan saksøke folk for rektangulære mobiler så tjener Apple masse og forbrukere taper på det.

Faktasjekk: Begge de to søksmålene Apple anla mot Samsung i USA var i California, nærmere bestemt California Northern District Court i San Jose.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc._v._Samsung_Electronics_Co.#U.S._courts

https://dockets.justia.com/docket/california/candce/5:2011cv01846/239768

https://dockets.justia.com/docket/california/candce/5:2012cv00630/251113

Begge parter prøvde seg også i EU, med mindre hell. Dette bl.a. fordi EU har et strengere patentsystem, spesielt mht. softwarebaserte patenter.

Apple kunne selvsagt saksøkt "folk" (aka. konkurrerende selskap) for "rektangulære mobiler", for man kan jo i prinsippet saksøke for alt mulig rart. Men det har de altså ikke gjort, og det ville vært meningsløst siden rektangulære mobiltelefoner eksisterte lenge før iPhone. Påstanden om "rektangulære mobiler" er ikke annet enn et ekko av Samsungs advokater, som forsøkte å lede oppmerksomheten bort fra det saken faktisk dreide seg om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 3-4 som er med i apple-menigheten på dette forumet er jo inne å forsvarer apple i hver eneste negative sak om dem, så det er jo bare å forvente. Morro å lese er det jo, selv om det er skremmende at noen kan bli så fanatiske.

Hva med menigheten som er inne og angriper Apple i hver eneste sak om dem da? Er de noe bedre? Er de noe mindre fanatiske? Jeg vil si at de er enda mer fanatiske siden de faktisk oppsøker artikler om noe de hater så intenst at de hele tiden må bryte inn og gulpe opp ukvemsord.

Jeg kritiserer eple titt og ofte jeg og jeg bruker daglig min ipad ;) Må ikke tro at alle som kritiserer eplet ikke vet noe om produktene.

Lenke til kommentar

Jeg var helt sikker på at jeg hadde lest at rettssaken var i Texas. Jeg tok åpenbart veldig feil. Burde ha sjekket det. Uansett, poenget mitt står. Sitat fra wikipedia artikkelen du linket:

"While Apple won a ruling in its favor in the U.S., Samsung won rulings in South Korea, Japan, and the UK. On June 4, 2013, Samsung won a limited ban from the U.S. International Trade Commission on sales of certain Apple products after the commission found Apple had violated a Samsung patent,[7] but this was vetoed by U.S. Trade Representative Michael Froman."

De samme produktene regnes ikke som kopiering ALLE andre steder i verden, men i USA gjør de altså det. Og når Samsung vant trade ban på Apple produkter i USA, så ble det visst bare stoppet. Selvfølgelig har landene selskapene kommer fra ingenting å si her.

"The three-judge panel in Japan also awarded legal costs to be reimbursed to Samsung"

"On September 21, Mannheim Regional Court ruled in favour of Samsung in that it did not violate Apple’s patented features in regards to touch-screen technology.[31]"

"the Dutch appeals court overruled the civil court decision, rejecting Apple's claim that Samsung's Galaxy Tab 10.1 infringed its design rights"

" Ultimately, the injunction Apple sought to block the Tab 10.1 was denied by the High Court of Australia"

UK:

"Apple is required to publish a disclaimer on Apple's own website and in the media that Samsung did not copy the iPad.[47]"

Juryformannen i USA var den eneste i juryen som hadde patenter og relevant utdanning. Han var tilfeldigvis saksøkt av Seagate tidligere, som er knyttet til Samsung. Les "first trial controversity". Jurien har ikke fulgt reglene, og vært opptatt av å straffe Samsung, selv om du IKKE skal straffe, men erstatte i slike saker. De bestemte seg og etter første dag, og de hadde ikke tid til å lese gjennom alt før den tid engang. Hva juryen mente var "reasonable" har altså høyesterett funnet ut er alt for mye.

"the jury also found Apple guilty of infringing one of Samsung’s patents"

Og Apple har ikke tatt patent på rektangler, men se forklaringen på patenter:

Bounce-Back Effect

On-screen Navigation

Tap To Zoom

home button, rounded corners and tapered edges

On-Screen Icons

Og:

"On October 23, 2012, U.S. Patent and Trademark Office tentatively invalidated Apple's bounce back patent"

Så det er masse idiot patenter, som prøver å patentere helt vanlige ting. Noen patenter er riktige, men Apple har og brutt Samsung patenter. Og erstatningsbeløpet er veldig lite, så det er  kopiering som ikke har mye å si.  Apple har brukt mer på rettssaken enn de kommer til å få i erstatning. USA har brukt mer penger enn Apple får i erstatning. Så målet til Apple er ikke erstatning, ikke sale ban heller. Da hadde de blitt enige om noe utenfor retten for lenge siden. Målet var negativ PR for Samsung. Nå er patenter gjort ugyldige, og nesten alle kravene er strøket, og erstatningssummen kommer til å ende opp på et par prosent av orginalen.

Så ja, Samsung har enkelte mindre patenter hvor de har gjort noe ulovlig, akkurat som Apple og alle andre teknologiselskap. Det er forskjell på det å kopiere produktene til Apple. Det har de ikke gjort. Det er det søksmålet originalt var for, og den delen har de tapt. Samsung sine produkter er altså ikke så like Apple sine at det er kopi. Akkurat som Apple sine ikke er så like HTC sine at det er kopi. Apple er de eneste som går til slike idiotiske søksmål derimot. Resultatet er bare masse penger sløset bort på advokater og stater som har brukt penger på PR spill fra Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at de har slått fast at saken omhandler en rektangulær form med avrundede hjørner og et rutemønster for ikonene. Samsung hadde jo dette lenge før første iPhone. Siden dommer fra høyere rettsinstanser setter presedens kan det snu saken på hodet.

Har du noe konkret å vise til?

Lenke til kommentar

Interessant at de har slått fast at saken omhandler en rektangulær form med avrundede hjørner og et rutemønster for ikonene. Samsung hadde jo dette lenge før første iPhone. Siden dommer fra høyere rettsinstanser setter presedens kan det snu saken på hodet.

Fra mitt innlegg. De saksøkte altså for patenter som var så dumme at de så seg nødt til å trekke tilbake retten til slike idiotiske patenter.

"Bounce-Back Effect

On-screen Navigation

Tap To Zoom

On-Screen Icons

Og:

"On October 23, 2012, U.S. Patent and Trademark Office tentatively invalidated Apple's bounce back patent"

"
Mer info i Newton sin wikipedia link, der står patentnummer.
Lenke til kommentar

Og:

"

Man kan ikke stole på at Wikipedia-artikler alltid er utfyllende og oppdaterte. Nyere informasjon bekrefter så vidt jeg kan se at dette patentet (US Patent No. ‘381) stadig er gyldig etter noen runder med gransking hos USPTO: http://www.phonearena.com/news/Apples-rubber-banding-patent-now-valid-again_id44081

For øvrig ble samme patent også anerkjent i Japan, der Samsung ble funnet skyldig i å krenke dette: http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/samsung-infringed-on-apple-bounce-back-patent-says-tokyo-court-382453

Dessuten så er det liten tvil om at Samsung gikk svært langt for å kopiere iPhone, og at dette var noe de gjorde systematisk og helt bevisst, noe intern dokumentasjon fra Samsung som ble avslørt i rettssakene viser rimelig tydelig.

http://www.technobuffalo.com/2012/07/31/internal-documentation-reveals-that-samsung-said-the-iphone-was-easy-to-copy/

http://www.technobuffalo.com/2012/08/08/samsung-tried-to-copy-iphone/

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Fra mitt innlegg. De saksøkte altså for patenter som var så dumme at de så seg nødt til å trekke tilbake retten til slike idiotiske patenter.

"Bounce-Back Effect

On-screen Navigation

Tap To Zoom

On-Screen Icons

Og:

"

Skal dette være et svar på forespørselen om noe mer konkret som viser at Samsung hadde rutemønster m.m. før iPhone?

Lenke til kommentar

Man kan ikke stole på at Wikipedia-artikler alltid er utfyllende og oppdaterte. Nyere informasjon bekrefter så vidt jeg kan se at dette patentet (US Patent No. ‘381) stadig er gyldig etter noen runder med gransking hos USPTO: http://www.phonearena.com/news/Apples-rubber-banding-patent-now-valid-again_id44081

For øvrig ble samme patent også anerkjent i Japan, der Samsung ble funnet skyldig i å krenke dette: http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/samsung-infringed-on-apple-bounce-back-patent-says-tokyo-court-382453

Dessuten så er det liten tvil om at Samsung gikk svært langt for å kopiere iPhone, og at dette var noe de gjorde systematisk og helt bevisst, noe intern dokumentasjon fra Samsung som ble avslørt i rettssakene viser rimelig tydelig.

http://www.technobuffalo.com/2012/07/31/internal-documentation-reveals-that-samsung-said-the-iphone-was-easy-to-copy/

http://www.technobuffalo.com/2012/08/08/samsung-tried-to-copy-iphone/

Det er det dummeste jeg har sett. Det står at iPhone er lett å kopiere, ikke at de gjorde det.

Design er trend. F.eks så ble ikoner mer flate nylig. Det er noe alle gjør. Selskaper endrer logo osv for å reflektere ny design trend. Samsung har et internt dokument som viser at de prøver å følge design trenden Apple har satt, men gjøre det slik at det ikke er kopi. Det er vel sånn ca hva alle selskaper gjør. Inkludert Apple. iPhone 6 fulgte aluminium unibody trenden og designet generelt som HTC hadde satt. De har garantert interne dokumenter som går over designet til HTC i detaljer.

Bildene inni ikonene er og helt ulike, det er liksom hjørnet og 3D effekten på ikoner som er kopi. Beklager, men det er bare teit. Google har lagt ut sitt Material Design designspråk tilgjengelig for alle. Så alle kan "kopiere" Google sitt design, fordi det er idiotisk å ta patent på noe slikt.

Men jeg tror jeg avslutter diskusjonen her, fordi det er umulig å diskutere noe angående Samsung med deg mtp hva du har i beskrivelsen din. For deg er det et ondt selskap som har gjort alt galt uansett, så jeg kommer ingen vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del så sverger jeg til Android av den enkle årsak at businessmodellen som Apple kjører får meg til å tenke på Scientologi-kirken.

Hvorfor gjør den det?

Det et et godt spørsmål. Har noe med ryktene man hører ifht til selskapets indre strukturer,antar jeg. Samt at jeg er meget kritisk til hvordan Apple ønsker å styre tilgjengelighet samt distribusjon av mer eller mindre alt som er innom platformen deres.

Og så skal det sies at det irriterer meg at alle mener at Apple er så innmari innovative. Det de har gjort som er så genialt er at de har tatt kunnskapen fra PC med MS og Open Source.....raffinert det og selger det til premium + priser.

Ta e Macbook til eksempel....skreddersydd maskinvare men med Standard tek i bunn. Operativsystemet er i bunn og Grunn en strupet Linux distro med tungt grafisk grensesnitt.

All kunnskapen og erfaringen fra det litt brokete Pc-markedet....uten å betale en krone?

På lik linje med Scientologi kirkens glatte overfalte, har Apple klart å skape et produkt som disiplene betaler dyrt for....uten at innholdet egentlig er noe spesielt!

Jeg må vel si at jeg er generelt kritisk til halleluja-stemning, og når en gjeng hipstere ligger i telt for å skaffe seg ny telefon på release-dagen, da åpenbarer det seg altfor mange grunner til å ligge unna nettopp det produktet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...