Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

praksisplass og juleferie

Stormwolf

Anbefalte innlegg

Har praksisplass på en butikk ut året, etter kontrakten. Har jeg rett på juleferie? Jobber på en butikk som skal ha åpent da. Synes jobben er super, men har en del ryggproblemer så jeg tenkte det hadde vært greit å få hvile i jula og prøve å få ny kontrakt etter jula (om mulig). Prøver å få dette til å fungerere så jeg ser an om ryggen ikke blir for ille, men skal ikke gi meg lett!

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt. Har man rett på juleferie når man har praksisplass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En praktikant er ikke en vanlig ansatt. Du har ikke krav på ferie i og for seg, men som praktikant skal du ikke erstatte annen arbeidskraft. Så du kan ikke være på jobb i stedet for en ansatt som har juleferie, og det er (skal i hvert fall være) derfor et mindre problem at du er fraværende enn at en av de andre er det. Mange arbeidsgivere har dessverre et svært avslappet forhold til reglene rundt praktikanter, og bruker dem som gratis arbeidskraft. Jeg er litt usikker på akkurat hvilke muligheter du har til å innvilge deg selv fravær, men dette kan nok veileder på Nav hjelpe deg med.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Dette må du nok prate med nav om, dersom det er de som arrangerer praksisplassen. 

Da jeg var i praksis for noen år siden, var hovedregelen at man skal jobbe alle vanlige ukedager, bortsett ifra helligdager som er røde. Jeg fikk heller ikke noen form for sommerferie, da tiltaket jeg var i, samt utbetalingene jeg fikk, hadde aktivitet som vilkår. 

Endret av Mr.Crypto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...