The_Kz_ Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Hei til dere alle sammen Til jul i år har jeg planlagt å være litt ekstra snill, så i år blir julegaven min en nybygd pc som skal oppfylle noen harde krav. Så langt jeg har prøvd å plukke deler som er mer enn god nok til å spille de nyeste spillene på en så høy grafik som mulig i år og i årene som kommer. så langt alt vell, men jeg ønsker desutten at dentte spill vidunderet skal være nokså liten i form faktor og desutten så stille som mulig. (en vanskelig oppgave jeg vet) noen kompromisser har selvfølgelig blitt gjort underveis. og jeg føler at jeg nå nesten er i mål med hensyn til hvilke deler jeg skal bruke. (se litt lengre ned.) mitt spørsmål til fellesskapet, er om dere ser noen utfordringer jeg kan ha oversett, har du/dere noen komentarer, triks og tiks til de komponentene jeg har valgt? eller tror dere at denne konfigurasjonen kan oppfylle mine drømmer, mål og krav? på forhånd takk for alle tilbakemeldinger: se min liste på prisjakt.no -> HER **CPU** | [intel Core i5-6500 3.2GHz Quad-Core Processor] **CPU Cooler** | [Noctua NH-U12S 55.0 CFM CPU Cooler] **Motherboard** | [Asus H170I-PRO Mini ITX LGA1151 Motherboard] **Memory** | [Kingston HyperX Fury Black 16GB (2 x 8GB) DDR4-2133 Memory] **Storage 1** | [intel 600p Series 512GB M.2-2280 Solid State Drive] **Storage 2** | [seagate 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive] **Video Card** | [Palit GeForce GTX 1070 8GB GameRock Video Card] **Case** | [Fractal Design Define Nano S Mini ITX Desktop Case] **Power Supply** | [be quiet! Pure Power 9 500W 80+ Silver Certified Semi-Modular ATX **Operating System** | [Microsoft Windows 10 Home Full - USB 32/64-bit] Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Du bør skaffe en langt kraftigere PSU på minst 750w. ellers ser resten greit ut. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Minst 750W+ er å ta i, ikke mye strømkrevende deler i det oppsettet. Ville personlig vurdert noe fra EVGA G2 serien eller RMx fra Corsair, alt over 550W vil fungere fint. Du bør gå for i5-6660K CPU, så får du muligheten til å overklokke.. ikke er det store prisforskjellen heller. Ville byttet ut SSD med Samsung 850 EVO, samt gått for et raskere minne - 2660mhz+ - skalerer fint med overklokk. Ellers, ta en titt her. Har noen meninger om skjermkort i Nano S blant annet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1742116 Endret 6. desember 2016 av fflex Lenke til kommentar
The_Kz_ Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Du bør skaffe en langt kraftigere PSU på minst 750w. ellers ser resten greit ut. Hva er begrunnelsen for at jeg trenger å gå for en så kraftig PSU? når jeg regnet meg frem til hva jeg trenger så fant jeg ut at rundt 350 - 400W vil være nok, så 500 er dermed å legge på litt ekstra. [OuterVision PSU Calculator part list](http://outervision.com/b/Od6VPE) **Computer Utilization** | 16 hours per day **Load Wattage** | 299W **Recommended Wattage** | 349W **Amperage** | +3.3V: 5.2A, +5V: 9.1A, +12V: 23.8A **Recommended UPS Rating** | 600VA Generated by OuterVision PSU Calculator 2016-12-06 03:14:13 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Ville byttet ut SSD med Samsung 850 EVO, samt gått for et raskere minne - 2660mhz+ - skalerer fint med overklokk. Hovedkortet han har sett seg ut støtter maks 2133 MHz RAM i følge spesifikasjonene, Jeg regner med det er denne SSD'en han har valgt ut. Den har lagt bedre lesehastighet og litt bedre skrivehastighet enn den du foreslår så den han har valgt selv er mye bedre synes jeg. 750w er kanskje litt overkill med det oppsettet men spesielt hvis han går for en K-prosessor som skal overklokken er det bra å ha litt ekstra watt å gå på. I verste fall er den for svak og systemet blir ustabilt. Lenke til kommentar
The_Kz_ Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Minst 750W+ er å ta i, ikke mye strømkrevende deler i det oppsettet. Ville personlig vurdert noe fra EVGA G2 serien eller RMx fra Corsair, alt over 550W vil fungere fint. Du bør gå for i5-6660K CPU, så får du muligheten til å overklokke.. ikke er det store prisforskjellen heller. Ville byttet ut SSD med Samsung 850 EVO, samt gått for et raskere minne - 2660mhz+ - skalerer fint med overklokk. Ellers, ta en titt her. Har noen meninger om skjermkort i Nano S blant annet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1742116 Orginalt så så jeg på i5-6600k, men fant ut at siden jeg ikke går med store planer om å overklokke maskinen så er det ikke verdt 3-400 kroner ekstra, for å få en CPU som utgir mer varme. nå skal ikke jeg utrope meg å være noen ekspert (heller det stikk motsatte) men så vidt jeg kan se så koster 850 evo litt mer og har en dårligere oppgitt ytelse, så ser ikke hvorfor jeg bør bytte til den, derimot samsung 950 pro kunne jeg godt tenke meg, men den er svin dyr :\ skal sjekke det ut, takker for all hjelp så langt Lenke til kommentar
fflex Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Ja, jeg blinkset litt med SSD biten. Har dog lest noe om throttle issues med Intel 600p, men tror ikke det er et stort problem. Hovedkortet vil støtte høyere hastigheter på minne, bare å aktivere x.m.p i BIOS. Med tanke på at det er så og si ingen prisforskjell på 2133/2400 så er det en no brainer. Trodde det sto Z170 i listen, derfor jeg foreslo i5-6600K. Er tydeligvis trøtt i dag... Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Som fflex nevner så bør du se på et skjermkort med en annen kjøler i et så lite kabinett Lenke til kommentar
The_Kz_ Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Som fflex nevner så bør du se på et skjermkort med en annen kjøler i et så lite kabinett Det er noe som jeg har gått noen runder med meg selv vedrørende. etter hva jeg har lest rundt omkring på nettet er det noen som mener at ett cusom design ikke klarer å kvitte seg med varmen i det hele tatt, noen sier at det har lite å si og atter andre mener at det ikke er noen varme problemer i det hele tatt. - det jeg lurer på er jo derfor om dette kortet sammen med flere vifter i kabinettet vil holde seg kjølig nok. optimalt sett så burde jeg nok gått for et reffernce design, men der er det nesten utelukkende negativ omtale på støy. - et alternativ ville vært å gå for et kort med vann kjøling : http://www.prisjakt.no/product.php?p=3929352 men da blir prisen litt stiv i henhold til budsjett. ett annet alternativ er å gå for den løsningen jeg har i lista nå : http://www.prisjakt.no/product.php?p=3731442 og sist og minst er å gå for ett mini itx kort : http://www.prisjakt.no/product.php?p=3765023 er det noen som har erfaringer med mini-itx gpu i forhold til støy / ytelse. . vil jeg være tjent med å for ett slikt kort lyd messig i steden for et stort kort med potensielle varme problemer? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 er du redd for viftestøy kan jeg anbefale vifter fra Noctua. Jeg har et par 140mm selv i kabinettet da jeg byttet ut alle viftene som fulgte med. Jeg hører de knapt og er veldig fornøyd med de. Selv om kabinettet ditt er lite ser de tut som det har plass til nok av vifter. Lenke til kommentar
The_Kz_ Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 ~~~~ ~~~~ overbevisende nok det. eneste spørsmålet jeg ikke fikk svar på var effekten av mini-itx gpu. men tror nok jeg får finne meg en passende blower-style enn så lenge. fortsatt 1 uke til jeg bestiller Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Om du går for blowerkort så anbefaler jeg at du velger Founders Edition. Endret 6. desember 2016 av Nlklas Lenke til kommentar
The_Kz_ Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Om du går for blowerkort så anbefaler jeg at du velger Founders Edition. Ok, hvorfor det egentlig? - tenkte litt på denne :MSI GeForce GTX 1070 Aero OC http://www.prisjakt.no/product.php?p=3731416 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Om du går for blowerkort så anbefaler jeg at du velger Founders Edition. Ok, hvorfor det egentlig? - tenkte litt på denne :MSI GeForce GTX 1070 Aero OC http://www.prisjakt.no/product.php?p=3731416 Jeg har ingen personlig erfaring, men folk som har begge sier at Founders Edition bråker mindre enn MSI Aero. Samme gjelder ASUS Turbo, styr unna denne og. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 (endret) Har samme kabinett med 1070 selv, har dog en lett OC 4690k i den. Du får ikke inn palit 1070 kortet om det er det vanlige 3 slot GPUen ihvertfall. Setupen min lager 0 lyd til vanlig bruk men etter 10 min med litt tung gaming så hører man at viftene jobber. Bruker headsett, men uten det hadde det sikkert blitt irriterende. Trur dog at så lenge man fine tuner viftekurvene så kan man få det til ganske stille. Når det er sagt så selv om reference versjonen av 1070 er å anbefale så blir den ca 70c varm selv med litt høyere turtall på vifta , og den bråker litt mer enn si gainward sin 2,5 slot gpu kjøler men det er prisen man betaler for et lite kabinett. Du kan nok bruke aftermarket kjøler gpu om du bruker dn SFX PSU i bunn. Bare ikke bruk tykkere enn 2 slot. Men da øker temperaturen inni kabinettet som igjen øker bråker fra cpu kjøleren din:p Løsning Nr 3 er å gå for hybrid kjølt gpu. Da får du nok litt pumpelyder som kan høres under idle men unngår at GPUen bråker såmye under load. BTW noen spesiel grunn får at du bruker noctua u12s i den? Windowed får plass til nh14 og NON windowed har vissnok såvidt plass til nh15. Selv bruker jeg en cryorig h5universal. Trur den er både billigere Og litt bedre enn u12s . Endret 8. desember 2016 av Blåbjørn Lenke til kommentar
The_Kz_ Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 hei igjen. og takker for alle gode tilbakemeldinger. BTW noen spesiel grunn får at du bruker noctua u12s i den? litt forskjellige grunner: god omtale vedrørende kjøle effekt, lite støy og grei pris. fant nå et annet alternativ som oppfyller de samme kriteriene og er litt lavere i pris. (cryorig h7) hvilken 1070 Gpu er det du har i maskinen? Løsning Nr 3 er å gå for hybrid kjølt gpu. Da får du nok litt pumpelyder som kan høres under idle men unngår at GPUen bråker såmye under load. ja har vurdert det. men de ligger litt over budsjettet mitt dessverre. Jeg har nå revurdert bygget mitt en smule og står igjen med noen alternativer. 1) Gå for det samme bygget men med 1070 Fe. (litt lavere effekt, noe mere støy, men problemet med psu blir ett mindre problemt) 2) bytte ut PSU med en SF450, gå for en ettermarked kjølt GPU (mer effekt, potensielt mere støy fra flere komonenter) 3) gå for en annen Case løsning (Node 304 eller Suppressor F1) noen flere innspill å komme med i henhold til disse valgene? her er forøvrig oppdatert komponents lista. har i denne byttet ut PSU, GPU og prosessor kjøler. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Gjør et siste forsøk på å si noe om hvorfor du bør kjøpe Founders Edt. Når GPUen står helt inntil psuen på den måten det vil gjøre i kabinettet du har valgt ut, så vil nesten halve kjølingen på skjermkortet blokkeres. Dette kommer til å resultere i dårlige kjøleegenskaper og mer støy når kortet er under last. Og om du holder på lenge nok er det mulig skjermkortet kommer til å throttle, og klokke seg ned. Dette kommer ikke til å være et problem i et kort med en blowerkjøling. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) The Kz: har 1070 fe. Hadde hele setupen i et annet kabinett før med annet 1070 kort. BTW ville anbefalt å kjøpe GPUen fra komplett, så får du heller teste ut litt hva du synes fungerer for deg best selv. Om du snakker med kundesupport dems får du gratis retur Tilogmed. Med vanlig PSU vil FE være å anbefale men. Trur ikke node 304 er noen oppgradering egentlig , hadde core 500 før selv som på mange måter er en oppdatert node 304(men mange liker node bedre pga utseendet). Kjørte en 240mm Neptun radiator på den og har hatt 3-4 forskjellige gpuer i den. Nano S med luft er MYE mer stille under vanlig (ikke gaming) bruk selv med 1070 FE. Men under load uten at jeg har fått finjustert alt enda, så er de ganske like i støy for å være ærlig. Btw grunnen til at jeg ikke ville gått for u12s i det kabinettet er at om du bruker "tårn" kjøler er det lettere å gå bra gjennomstrømning (når jeg ser på setupen ihvertfall) Vær dog obs på at med h5 ihvertfall så får jeg ikke montert noen vifter i taket bakom cpu kjøleren ihvertfall. Får Max plass til en vifte topp foran. Ikke at jeg ser behovet, bare en bemerkning. Angående psuen din, om det ikke er stor forskjell i pris ville jeg gått for 550 eller 650 varianten. Ikke at det gjør noen stor forskjell men mange PSUer vifter skrues ikke på før du er over en viss % av Max load i tillegg til temperaturer selvsagt. Har du høyere Max leveranse = sjeldnere at viftene skruer seg på er teorien min. Bruker en RM550x selv men. (Har fortsatt ikke hørt den lage lyd). Når det er sagt så er 450w mer enn nok så er kun for å teoretisk få mindre støy fra min side:p (men trur ærlig talt andre komponenter bråker mer). Ville hatt en ekstra 140mm vifte foran og en 120mm i bunn foran PSU for å fore GPU med frisk luft BTW. Endret 8. desember 2016 av Blåbjørn Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Du kan fint putte en større ATX psu i det kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå