AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Vår flotte nye og vanskelige nabo har ringt parkeringstjenesten og de har lagt lapp på ruta på min delebil uten kjennemerker at den har stått mer enn 14 dager uregistrert og må flyttes eller vil taues. Men bilen står helt i enden av oppkjørselen, noen millimeter unna tomtegrensepinnen. De kan vel ikke taue en bil fra MIN EGEN eiendom? Den er ikke til hinder for noe som helst trafikk. Naboen hadde senest i dag lastebiler på besøk for å asfaltere. Jeg kjører selv tungbil og vet det absolutt er plass... hva skal vi gjøre? Han er bare misfornøyd at det står en stygg bil foran han sitt hus, da oppkjørselen vår er veldig lang og går litt forbi huset hans. Anonymous poster hash: d2077...c20 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 https://www.dropbox.com/s/jqh8qds4jg55q3t/IMG_20161206_200456.jpg?dl=1 https://www.dropbox.com/s/xck5s7kdzcjlcm8/IMG-20161206-WA0000.jpg?dl=1 https://www.dropbox.com/s/zhvig0tsr1xgi5l/IMG-20161206-WA0001.jpg?dl=1 https://www.dropbox.com/s/ep63xbs798a84nk/IMG-20161206-WA0002.jpg?dl=1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Har parkeringsselskapet grunngitt kravet om flytting? Det kan være fleire grunnar for å kreve eit kjøyretøy fjerna, som blant anna av hensyn til fri sikt. Kommunen vil også kunne kreve kjøyretøyet fjerna dersom bilen er å ansjå som ulovlig avfallsdeponering. Korleis du skal gripe ann situasjonen vil variere alt etter kva som er begrunnelsen frå naboen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Etter vegtrafikkloven § 17 er det forbudt å parkere kjøretøy uten kjennemerker på offentlig veg. Din private eiendom er ikke offentleg veg. Det følger imidlertid av forurensningsloven § 37 annet ledd jf. § 28 at kommunen i visse tilfeller har rett til å pålegge rydding av bilvrak når følgende regel (§ 28) er brutt: Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere [kasserte løsøregjenstander] slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander. Forurensningsloven § 74 hjemler rett for forurensningsmyndighetene til å gjennomføre vedtak selv hvis de ikke blir gjennomført. Her ville jeg nok klaget på pålegget hvis jeg var deg. Men det bør du få bistand til, og du bør gjøre det forholdsvis raskt. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Men bilen står helt i enden av oppkjørselen, noen millimeter unna tomtegrensepinnen. De kan vel ikke taue en bil fra MIN EGEN eiendom? Ut fra bildene virker det som bilen står på vei-siden av grensepålen. Står bilen på kommunal vei eller en del av din tomt? Endret 6. desember 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Men er det heller ikke noe minimumskrav for varsel? Har jo fått 3 dager til å flytte før tauing. Jaja, jeg får sette min andre bil bak lastebilenheten til de som legger asfalt hos han. Er lovlig parkering for meg. Så får han bruke litt ekstra tid på å sette igang imorgentidlig. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Regner med det står kontaktinfo på den lappen du har fått. Burde vel gå an å kontakte dem og forklare at bilen står på din private eiendom, ikke offentlig veg eller privat vei med offentlig tilgang? (Var det ikke slik det var formulert på lappen?) Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Har ringt og googlet litt selv. Da kommer det ned på, hva defineres som å parkere på kommunal eiendom? Tomtegrensa går littegrann skeivt, så er mulig noen cm av et hjul står over grensa. Men kan det virkelig defineres som parkering på kommunal eiendom, og da bilen borttauet, når 3/4 hjul, og 90% av det siste hjulet, står på min egen eiendom? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Er bilen over grensa så er den over grensa. Akkurat på samme måte som at du ikkje kan parkere på skrått med eine hjulet ståande på din eigendom og resten av bilen ståande ute i vegbana eller over naboen sin oppkjørsel. Dersom det kun er snakk om nokre få centimeter så bør du vell uansett flytte bilen? For det fyrste så kan ikkje kommunen lenger pårope seg at bilen står på offentleg grunn eller på tomta til naboen, og for det andre så er det ikkje gitt at kommunen kan bruke vegtrafikkloven sin bestemmelse om maks 14 dagers parkering for uregistrerte bilar. Då må kommunen eventuelt kome tilbake med henvisning til forurensningslova. Eg tenker derfor at du uansett bør vurdere å flytte litt på bilen, f.eks ved å snu den 180 grader for å poengtere at bilen har vært flytta og ikkje har stått på same plass i 14 dagar samanhengande. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Så det er også en mulighet, bare snu bilen 180 grader? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Så det er også en mulighet, bare snu bilen 180 grader? Er usikker på kor streng definisjonen på ordteksten: "Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt." Men det skal vell ikkje være nødvendig å flytte bilen så veldig mykje før det må reknast som ei ny parkering? Jo meir du flytter på bilen, jo meir må det vell reknast som ei ny parkering? Eg kan godt forstå at kommunen ikkje vil godta at du påstår å ha trilla bilen ein halv centimeter bakover i løpet av dei siste 14 dagane, men om du har flytta bilen fleire meter eller snudd den, så er det vell vanskelig å hevde at bilen har stått parkert på same plass i meir enn 14 dagar? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Han er bare misfornøyd at det står en stygg bil foran han sitt hus, da oppkjørselen vår er veldig lang og går litt forbi huset hans. Anonymous poster hash: d2077...c20 Med all respekt, men hvem ville likt å ha det vraket rett i fleisen foran huset? Hvor lenge har en stått der og hvor lenge hadde du tenkt å ha den? For nabofredens skyld kunne du jo dekket med en presenning da. Slik jeg tolker det (bilde dokument fra kommunen) er det muligens pga. sjenanse du trues med borttauing, og ikke hvorvidt den står innenfor/utenfor tomtegrense. 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Kan ikke være pga forurensningsloven paragraf 74, for bilen forurenser ikke og er i topp stand teknisk sett. Mangler kunn skilt, lykter og en fanger. Så særlig sjenerende er den heller ikke. Naboen lager stadig trøbbel for oss, dumper skrot ved tomtegrensa som han ikke ser pga svære garasjen han plantet rett foran nesa vår, men vi ser, så da kunne jeg like greit parkere bilen på oppkjørselen som går forbi huset hans. Hele krangelen baserer seg på at han ønsket å benytte oppkjørselen når han bygde huset, men vi ønsket ikke den. Han fikk dog tilbud om å kjøpe en del. Typisk "pappagutt" i 30 åra som kjører BMW og tror han eier verdenen... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 ok, skjønner. Men du bør vel prøve å kontakte kommunen (ref. brev), gi din versjon, og få stoppet inntauing. Flytt litt på bilen, og dekk den til med ei stor presenning, slik at det ser litt bedre ut. Hvis den faktisk står parkert på din grunn, og fortsatt har bruksverdi, så er det nok ikke bare å taue den vekk. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 (endret) Kan det være at du står for nær kommunal veg, med tanke på snøbrøyting (plass til snøen når de brøyter kommunal veg), og at det skal være fri sikt ut fra innkjørsel/avkjørsel som er grunnlaget for et varsel om borttauing? Som f.eks dette her, KRAV TIL AVKJØRSEL EDIT: Dette var kun ment som et spørsmål, ikke en påstand fra min side om at dette er årsaken(e) til varselet du har fått. Endret 7. desember 2016 av fotonisse Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Hindrer ikke sikt nevneverdig da han ikke får kjørt ut "tidligere" uansett for han har en lysstolpe på samme sted som bilen står. Mtp brøyting burde ikke det være problem heller, og har jo ikke snødd mange uker her og er bar asfalt. Regner med jeg hadde fått mer passende varsel ang brøyting isåfall(?) Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Så det er også en mulighet, bare snu bilen 180 grader? Er usikker på kor streng definisjonen på ordteksten: "Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt." Men det skal vell ikkje være nødvendig å flytte bilen så veldig mykje før det må reknast som ei ny parkering? Jo meir du flytter på bilen, jo meir må det vell reknast som ei ny parkering? Eg kan godt forstå at kommunen ikkje vil godta at du påstår å ha trilla bilen ein halv centimeter bakover i løpet av dei siste 14 dagane, men om du har flytta bilen fleire meter eller snudd den, så er det vell vanskelig å hevde at bilen har stått parkert på same plass i meir enn 14 dagar? Men dersom han påstår å ha flyttet bilen har han jo samtidig innrømmet et mye større lovbrudd, nemlig å flytte/kjøre registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker på offentlig vei. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Trenger ikke kjøre på offentlig vei for å snu/flytte bilen 2 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Han trenger rett og slett ikke å kjøre den engang, kanskje han har jekket den opp på traller. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Er ikke så grusomt tungt å sku en bil et par meter på flat asfalt... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå