Gå til innhold

2 År heter det, ikke 24 måneder.....

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Sto og pakket varene mine ved enden av "samlebåndet" på butikken, ved siden av sto det 2 damer og pratet om barn, de var vell 30-35 år...

Dame 1: Hvor gammel er signe nå da ?

Dame 2: Hu har blitt så stor ! 24 månder er hun

Jeg: 2 år heter det...

Så fikk jeg 2 stygge blikk før jeg smilte pent og gikk ut av butikken.

Hvorfor sier foreldre måneder så lenge ?

Hilsen meg, 288 måneder gammel......

8760 dager

210.379,5 timer

12.622.770,384 minutter

757.366.223 sekunder

Endret av Eriksendrul
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt utrolig hvor ubetydelige og meningsløse ting folk bryr seg om. Enda mer utrolig er at de bryr seg så mye om det at de må lage en tråd her.

/inkludertmegselv :)

Av en eller annen grunn irriterer det meg at folk sier måneder helt opp til ungen er nesten 4 år... finnes sikkert folk som drar den enda lenger, 

som tidligere sagt så er det jo ikke feil, men det er jo også feil.. i mine ører er det feil. -_-

Lenke til kommentar

Eller 35 måneder for den saks skyld. For ikke å si at man kan oppgi flere benevnelser på ting. Er det mer riktig å si 1000 gram enn det er å si 1 kilogram? Nei, begge er like riktige.

Ja det er riktig.. Men oppgir du din alder i måneder ? :p Normalen er år, er det ikke ?

Min alder oppgir jeg i år, ja. Men man har forskjellig bruk. Om man er 24 eller 25 spiller ikke så veldig stor rolle i den alderen. Men med spedbarn/småbarn så er det kanskje bedre å oppgi i måneder enn år, da hoppet fra 2 til 3 er større utviklingsmessig, og tallene er mindre. Jeg oppgir min vekt i kg, men på kjøkkenet er det som regel gram det går i når man skal lage mat. Det har litt med forhold og kontekst å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

24 måneder er selvsagt ikke feil å si, men syns det høres teit og tungvint ut. Skjønner at man snakker om alder i antall måneder/uker når det dreier seg om et veldig lite barn som ennå ikke har passert året, eller eventuelt når det er i samtale med helsesøster/lege for litt større barn hvor forskjellen på 2 år og 26 måneder kanskje er av betydning. 

Men i dagligtale syns jeg det er tull å omtale barns alder i måneder etter barnet har passert 1 år. Da høres f.eks. "1 år og 3 måneder" mer logisk ut enn 15 måneder, om man skal være så spesifikk på det.

Har egentlig alltid tenkt på dette fenomenet som foreldre som er i fornektelse over at barnet ikke er baby lenger.

Endret av Nevnarion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Eller 35 måneder for den saks skyld. For ikke å si at man kan oppgi flere benevnelser på ting. Er det mer riktig å si 1000 gram enn det er å si 1 kilogram? Nei, begge er like riktige.

Ja det er riktig.. Men oppgir du din alder i måneder ? :p Normalen er år, er det ikke ?

Når barnet er så lite så utgjør en måned en stor andel av barnets liv, og det skjer en rask utvikling med veldig mye på kort tid. Derfor er det mer naturlig å bruke måneder de første par årene enn å bruke det på f.eks. en 30-åring der en måned fra eller til ikke har så mye å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...