tuvahb Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Hei. Jeg sitter med et skolecase der selskapet ønsker å vurdere aksjene til virkelig verdi i den grad regnskapslovens betingelser er oppfylt. De kortsiktige aksjene i ASA'er er greit, de vurderer jeg til virkelig verdi etter rskl. §5-8, og de langsiktige aksjene på konto 1300 er anleggsmidler og vurderes til anskaffelseskost etter rskl. §5-3. Jeg ble der imot veldig usikker på disse;"Selskapet kjøpte i 1999 en aksjepost i Tønsberg Import AS for 110 000. Denne var ved anskaffelsen ment å være en langsiktig plassering. Styret har nå vedtatt å selge disse aksjene. Derfor er posten omplassert og oppført under omløpsmidler. Styret er i forhandlinger med en interessent om overdragelse av aksjene. Forventet salgsverdi er kr 180 000." Er det mulig å verdsette de også til virkelig verdi (som selskapet helst ønsker) etter §5-8, eller må de vurderes etter §5-2 (altså anskaffelseskost)? Setter stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) . Endret 7. desember 2016 av Manager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå