Gå til innhold

Bergen -> Oslo

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Noen som har kjørt en strekningen med fremhjulltrekk i desember månede? Lurer på hvor dårlige forhold det er nå i vinterstid? Bare kjørt der i seint mars og sommer og skal over fjellet nå den 16 og lurer på hvordan det er, noen tips til hvordan man kan gjøre turen lettere om de skulle vært et problem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lenge mellom hver gang jeg får bruk for dem, men jeg har alltid et sett med hurtigkjettinger bak i bilen. Selvsagt tilpasset bilens dekkdimensjon, og jeg har øvet på å legge dem på under gode arbeidsforhold, så jeg vet hvordan de skal monteres.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips! :D Har ikke råd til å bli stuck på fjellet (tidsmessig) så greit å ha tips og tricks. Likte spessielt ideen om å ta med provianter og klær, kjetting alternativet er heller ikke dumt! :) Takk takk!

Vel, hvis du først får bruk for provianter og ekstra klær, så rekker du neppe tidsfristen din :p

Lenke til kommentar

Takker for alle tips! :D Har ikke råd til å bli stuck på fjellet (tidsmessig) så greit å ha tips og tricks. Likte spessielt ideen om å ta med provianter og klær, kjetting alternativet er heller ikke dumt! :) Takk takk!

Vel, hvis du først får bruk for provianter og ekstra klær, så rekker du neppe tidsfristen din :p

Sant det :S 

Lenke til kommentar

Det er mange farlige og glatte veier over fjellene, og hvis uhellet er ute så kan det gå lenge før du får hjelp. Selv om du har det travelt så må du kjøre etter forholdene og ta det rolig. Prøv å kjør så lenge som mulig i dagslyset, og regn med noen ekstra timer på estimert reisetid.

Mitt beste råd må være å løse opp hva enn som gjør at det haster slik, og heller bruke god tid på reisen din. Om du har det travelt så er det vanskelig å komme frem i god tid, og å forsøke å ta igjen tapt tid kan være en dødsfelle.

Lenke til kommentar

Kjører denne strekningen flere ganger hver vinter, og det er stort sett ikke noe problem. Det store problemet er sikt hvis det er skikkerlig dårlig vær, og hvis en ulykke skjer på fjellet. Du kan risikere å sitte MANGE timer i bilen og vente på å komme frem hvis ett vogntog står på tverra ett eller annet sted. Ta det rolig, gode vinterdekk er en selvfølge. 

Pakk med deg ekstra varme klær, litt mat / drikke, og sørg for at du har mye drivstoff på bilen. I verstefall står du fast i over 12 timer, og det blir fort veldig kaldt om du ikke er forberedt. 

Lenke til kommentar

langtur over fjellet som mange her sier er ikke noe du kan belage deg på at du skal nå fram på en spesifikt tid , må du være framme til et spesifikt tidspunkt kjør tidligere enn planlagt og heller kom fram alt for tilgi , det er rett som det er lastebiler kjører seg fast.

Lenke til kommentar

Det er mange farlige og glatte veier over fjellene, og hvis uhellet er ute så kan det gå lenge før du får hjelp. Selv om du har det travelt så må du kjøre etter forholdene og ta det rolig. Prøv å kjør så lenge som mulig i dagslyset, og regn med noen ekstra timer på estimert reisetid.

Mitt beste råd må være å løse opp hva enn som gjør at det haster slik, og heller bruke god tid på reisen din. Om du har det travelt så er det vanskelig å komme frem i god tid, og å forsøke å ta igjen tapt tid kan være en dødsfelle.

Fekk ta halve dagen fri fra arbeidssted så eg har 4 timer lengre enn eg trudde så det er løst :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor, bruk gjerne vegvesen.no for trafikkmeldinger. Her er link til kartet hvor du kan se veiarbeid og lignende: http://www.vegvesen.no/trafikkbeta?lat=60.71084&long=7.13279&zoom=6

Over Hardangervidda:

Manuell dirigering og kan bli stengt i perioder på inntil 1 time på grunn av vedlikeholdsarbeid i periodene: Mandag til torsdag fra 20:00 til 06:00 (neste dag). Vent på ledebil. Kontinuerlig ledebil kl. 20-23 og 05-06. 23-05 åpen hver hele time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...