Gå til innhold

Bilavgifter, grønt skifte meg i r....

Mag ne

Anbefalte innlegg

Mitt hovedpoeng er at reduksjon av klimapåvirkning vil komme som et resultat av teknologi, som igjen bare vil komme som resultat av forbud/påbud eller markedsføringsmessige fordeler (min bil er mer miljøvennlig enn din). Avgifter er bare "se, vi gjør noe, vi fortjener å ha jobben vår"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men igjen så viser det bare at vi ikke er villig til å faktisk prøve å reversere klimaendringene. Jeg er som sagt enig i at det er teknologi som kommer til å redde oss, hvis det i det hele tatt vil komme tidsnok. Dagens trend sender oss til rett til worst case scenario. Det er denne apatien og do goodie holdningen som jeg protesterer mot, fordi en halvhjertet klimapolitikk gir bare en svakere oppgang i utslipp når vi burde sett en stor og absolutt nedgang.

Pante flasker rettferdiggjør ikke sydenferier og et høyt inntak av kjøtt. Det vi må gjøre er å få 100% fornybar strøm (som Norge klarer veldig fint), få bort bilbruk eller erstatte med klimavennlig transport og rense opp i industrien våres eller kutte demand på forurensende industri.

Bilavgifter er det verktøyet vi har til å få ned bilbruk, og Venstre håpet jo på at istedet for å tyne privatbilistene så kunne de heller oppfordre til miljøvennlige alternativer. Hvordan dette kuttet i transportsektoren til syvende og sist vil utføres er irrelevant for min del så lenge det blir et stort nok kutt til at vi kan nå parisavtalen og faktisk begynne reverseringen av denne globale oppvarmingen vi har tomsnakket om siden tidenes morgen.

Enten du liker det eller ei så har vi knapt rikket oss fra startposisjonen, så det må nok sterkere lut til enn flaskepanting og sparelyspærer. På den positive siden så ser vi derimot at CO2 per capita på verdensbasis begynner å snu, så vi utretter ihvertfall noe. :)

http://data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.CO2E.PC

Lenke til kommentar

Det vi trenger er å kutte verdens befolkning fra dagens 7,3 milliarder til rundt 4-5. Akkurat det er en politisk ubehagelig avgjørelse og handling, og kommer dessverre aldri til å skje. Sånn sett kan MDG håpe på en super-Ebola airborne som gjør drittjobben for dem

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan være enige i at det aller meste som har blitt trykt ut til befolkningen av "redd verden ved å xyz" her til lands til sammen har utgjort en forskjell tilsvarende å dra på seg en kondom for å holde varmen når man står skvett naken i snøstorm. Faktisk vil jeg våge å påstå at summa summarum så kan slike tiltak ha vist seg å ha negativ totaleffekt når man tar med i betraktningen folks følelse av å ha blitt lurt. "Pfft, det der er bare piss, du husket jo hvor mye spetakkel det var om æøå for fem år siden, og det var jo bare tull" og lignende.

Og jeg tror ikke jeg vil være enig i at vi fortsatt står ved start, siden vi faktisk har sett at utslippene som du påpeker roer seg ned i stedet for å fortsette å gå i taket samtidig som befolkningen øker i land der utslipp ikke er på agendaen i det daglige. Mye er gjort, mye grunnforskning har ført til mange småprosjekter som gir god erfaring med hva som virker og ikke. Jeg tror at når solkraft blir så billig at man over noen år kan sammenligne det med kullprisene så vil vi potensielt se en omveltning i kraftproduksjonen selv til Kina, og de vil kunne slå om fullstendig på et år eller to.

For øvrig må jeg innrømme at jeg er mindre hysterisk for temperaturøkning enn jeg er for alle de andre utslippene vi har for oss, det blir jo blant annet påstått at mikroplast er en av de store årsakene til at fisket blir dårligere (sammen med overfiske, såklart).

Lenke til kommentar

Bilavgifter er det verktøyet vi har til å få ned bilbruk, og Venstre håpet jo på at istedet for å tyne privatbilistene så kunne de heller oppfordre til miljøvennlige alternativer.

Et tiltak som kun funker i byen. halve Norge har ikke jernbane.

avgit er ikke en løsning som redder miljøet. men det skaffer inntekt til staten. 

begynn med å kutte drift i oljesand, kullgruver. bygg jærnbane og bedre veier.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...