Gå til innhold

Bilavgifter, grønt skifte meg i r....

Mag ne

Anbefalte innlegg

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi 130hk L1  går opp 56 000 i avgift. Forbruk 0,6 l/mil.

Aston Martin V12 Vantage S Coupe  går ned 187 000 i avgift. Forbruk 1,5 l/mil.

Det verste er likevel at "lurehybridene" slipper unna med fantasitall.

Å kalle 15 øre på bensinavgiften for grønt skifte er vel å undervurdere folk litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vell forskjellen diesel/bensin som utgjør her. Og siden den andre koster såpass mye blir det mye reduksjon totalt sett. 

Jeg er langt i fra enig i hvordan de legger det opp, det er mange hårreisende ting som skjer om dagen men de har iallefall fokus et på rett plass, selv om utførelsen er noe så som så. 

Lenke til kommentar

Godt norske staten (spesielt KRF og Venstre) nå satser hardt på miljøet og menneskeheten ved å legge om avgiftene. Endelig på tide at vi nå skal øke bioandelen i diesel til 20%. Ekstra godt å tenke på at bio-delen kommer fra palmeolje og rapsolje. 

Den første raserer regnskogen, mens den andre brukes mye til menneskemat i den fattige verden. Så vi i Norge kan være stolte over Trine Skrei Grande som slår et skikkelig slag for miljøet. 

Hva blir det neste? Satse ekstra på velferden til barnevernsbarn og barnehager ved å utelukkende ansette pedofile? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge må gjerne gi faen i å være miljøkongen, er latterlig ironisk at vi skal sitte på en bunke oljepenger og rope om miljø.

Et knøttlite irrelevant land med så vidt 5 mill innbyggere. Bruk pengene på noe mer nyttig som infrastruktur.

Det kalles for å feie sin egen dør. Når utslippene i transportsektoren har økt med 24% siden 1990 så forstår du vel at vi må prosentvis få ned utslippene per capita på lik linje med kineserne og amerikanerne.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest effektive måten å redusere utslipp på er å redusere antall mennesker... Flere mennesker = flere kjøretøy, mer søppel. Ja, mer av alt.
Selvom hvert menneske klarer å redusere sitt eget utslipp så blir det bare flere og flere av oss som igjen vil totalt sett sette et større avtrykk på planeten.

Er i filippinene nå og her kjører det rundt millioner av kjøretøy som burde vært tatt av veien for lenge siden. Høyt forbruk og ingen form for katalysator eller filtrering. Drivstoff er også gjerne av dårlig kvalitet.

Utenfor byene pleier folk å brenne søppelet sitt. Plast og alt (tror regjeringen er imot dette, men ingen som håndhever, som det meste annet).
I byene er elvene bare åpen kloakk og søppeltransport til havet. Når regnet kommer så forsvinner problemet... ut på havet.

Det er over 100 millioner filippinere (20x flere enn nordmenn i Norge), og ingen ser ut til å bry seg stort om forsøpling og miljøet.
Jeg tror ikke Filippinene er alene om å være slik.

Har vanskeligheter for å se hva lille Norge kan gjøre, annet enn å kanskje gå frem som et godt forbilde.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Mest effektive måten å redusere utslipp på er å redusere antall mennesker... Flere mennesker = flere kjøretøy, mer søppel. Ja, mer av alt.

Selvom hvert menneske klarer å redusere sitt eget utslipp så blir det bare flere og flere av oss som igjen vil totalt sett sette et større avtrykk på planeten.

Er i filippinene nå og her kjører det rundt millioner av kjøretøy som burde vært tatt av veien for lenge siden. Høyt forbruk og ingen form for katalysator eller filtrering. Drivstoff er også gjerne av dårlig kvalitet.

Utenfor byene pleier folk å brenne søppelet sitt. Plast og alt (tror regjeringen er imot dette, men ingen som håndhever, som det meste annet).

I byene er elvene bare åpen kloakk og søppeltransport til havet. Når regnet kommer så forsvinner problemet... ut på havet.

Det er over 100 millioner filippinere (20x flere enn nordmenn i Norge), og ingen ser ut til å bry seg stort om forsøpling og miljøet.

Jeg tror ikke Filippinene er alene om å være slik.

Har vanskeligheter for å se hva lille Norge kan gjøre, annet enn å kanskje gå frem som et godt forbilde.

Og likevel har en filippinsk person 10 ganger mindre utslipp enn en norsk person. Go figure...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Norge må gjerne gi faen i å være miljøkongen, er latterlig ironisk at vi skal sitte på en bunke oljepenger og rope om miljø.

Et knøttlite irrelevant land med så vidt 5 mill innbyggere. Bruk pengene på noe mer nyttig som infrastruktur.

Den holdningen der er grunnen til at ingen egentlig gjør noe fordi "ingen andre gjør noe". Alle må gjøre sitt for at noe skal skje og det inkluderer absolutt også de 5 millionene Nordmenn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så du påpeker at CO2-utslippet er mindre, som kommentar til en post som beskriver alle de andre utslippene i landet? Enten mente du det som en sarkastisk kommentar til CO2-hysteriet, eller så er du hjernevasket til å tro at det kun er CO2 som er ille. Jeg velger å tro på det første...

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro på det jeg finner faste tall på. Hvis du vil ha CO2e-tallene, så ligger Norge fortsatt ikke så langt fra 10 ganger (~6.6) så mye som Filippinene.

La meg gjøre dette klart, siden det opplagt er litt fuzzy her: 1 stk nordmann slipper ut 11.2 tonn CO2e med klimagasser, og 1 stk Filippiner slipper ut 1.7 tonn CO2e.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Svoveldioksyd har ganske god sammenheng med generell forurensning - og her kan man nærmest i sanntid se at Norge totalt sett er en "mikrobe" i sammenhengen - langt viktigere for planeten vår om de store produsentlandene minsker f.eks. en halv prosent utslipp.  Se bare hvordan byen Nikel peker seg ut som en skikkelig "skorstein" som trolig spyr ut mye mer enn norges samlede utslipp - og det i sårbare nordområder.

https://earth.nullschool.net/#current/chem/surface/level/overlay=so2smass/orthographic=-340.53,61.79,523

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...