Gå til innhold

Meget bortskjemt hannkatt..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Katten min har virkelig begynt å bli et problem for meg og kjæresten.

 

Da jeg og eksen fikk han for et par år siden gikk jeg inn for å være så god mot han som mulig.

 

Han har aldri spist tørrfòr da han ikke ville ha det fra starten av, kun boksmat. Ikke landlord eller first price, det liker han ikke..

 

Han har alltid fått gå ut og inn akkurat som han vil.

 

For et år siden da han ble eldre og aktiv så har han fått behov for å gå inn og ut opp til flere ganger om natten, ikke bare på dagen som da han var liten.

 

Vi prøver å ignorere han, men han har lært seg at om han klorer på sofaen, senga eller døren så blir han til slutt kastet ut, jeg kan ikke la han ødelegge møbler og leiligheten vi leier. Altså, han får viljen sin uansett.. Han har også et triks hvor han klorer oss under bena hvis de ikke er tildekket om natten, han vet at da blir han også kastet ut.

 

Leiligheten er liten og den ligger på bakkenivå. Når han vil inn igjen så mjauer han utrolig høyt uten avbrekk rett utenfor vinduet og det er umulig for meg å sove, selv med vinduet lukket.. Så da må jeg slippe han inn igjen, jeg står tross alt opp kl 06 om morgenen..

 

Dette trodde vi skulle bli bedre da vi kastrerte han for noen mnd siden, men det ble like ille igjen etter en uke. Mulig vi gjorde det for sent?

 

Er det noen måte å snu oppførselen hans på? Vi har lenge prøvd å ignorere det, men han bråker og klorer på ting i timesvis før han gir seg. Jeg har våknet 2-5 ganger hver bidige natt i over et år nå, på grunn av han, dette er ingen overdrivelse!

 

Han er utrolig kosete og snill hele tiden, bortsett fra mellom 01 og 06 om natten..

 

Jeg blir gal av det her!!

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående maten så ville jeg hatt ett eller to faste tidspunkt på dagen hvor jeg satt frem en skål med mat. Katten velger selv om han vil ha mat eller ikke. Om han ikke spiser tar du vekk maten. Til slutt kommer han til å spise uansett. Vi fikk beskjed om å gjøre dette med hunden vår av dyrelege da den nektet å spise tørrfor eller om vi ikke matet den. Overlevelsesinnstinktet vil slå inn etterhvert. Det er viktig å holde de bestemte tidene og ikke gi den noe form for kattesnop eller mat utenom. (Vann må de jo ha tilgjengelig uansett.)

 

Anbefaler å kjøpe klorestativ til katten. Om den ikke interesserer seg for det kan en mulighet vere å bruke kattemynte. Her og kan det jo vere en mulighet å vere streng med utetider. Kanskje ha katten ute på dagen og inne om natten? Kanskje lukke igjen dører til rom der han har mulighet for å ødelegge viktige møbler eller klore dere under føttene. La han vere på et område hvor han har tilgang på klorestativ/leker og vann. Om dere gir etter hver gang han gjør seg til lærer han ivertfall ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere vurdert kattedør?

Da kan katten fort ta med seg gnagere og fugler inn, hvis han er en ivrig jeger.

 

Angående maten.. Kjøp skikkelig kattemat i dyrebutikken. Tørrfôr. Det får han bare lære seg å spise (hvis det ikke er en helt spesiell grunn til at han ikke skal det). Og så kan du gi ham våtfôr innimellom, for eksempel en gang i uka.

 

Kanskje han protesterer i starten, og ikke vil spise, men han vil skjønne at han bare må spise. Forhåpentligvis er det ingen naboer som mater ham og saboterer dette.

 

Ellers helt utrolig at en ukastrert katt har fått gå ute, hvis han var kjønnsmoden, og hvis jeg forstår deg riktig. Utekatter skal alltid kastreres.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Takk for svar! Er mye strengere med han nå. Holder han ute mesteparten av dagen, litt dumt men, da jeg får lite tid med han utenom nettene.. Men, noe måtte forandre seg. 
Skal prøve skikkelig tørrfòr, håpe det funker.

Ja, han har fått gå ute ukastrert. Jeg er fra "bygda" og der er vi oppdratt til å la katter være katter. Men, har erfart at det funker dårlig i et trangt boligfelt. Naboene med hunkatter er ikke særlig glad i han..

Lenke til kommentar

Minner om min en periode.. Men han har faktisk blitt eksepsjonell snill etter jeg og min tidligere samboer gikk i fra hverandre hvor jeg og katten flyttet. Anbefaler ikke det da, hehe. 

 

Men jeg prøver å være streng om han ikke oppfører seg, låse han inn på ett lite rom hvor han ikke kan skape så mye sjau osv. Pleier fort å gi seg da.

Lenke til kommentar

Anbefaler å være forsiktig med å råde folk til å kaste ut katten hele natten midt på svarte vinteren. Om han ikke er vant med det kan det få ganske stygge følger.

 

Når det kommer til maten: Kjøp ordentlig tørrfor i dyrebutikk. Katten får jo gå ut og inn som han vil, så om han ønsker noe mer lukrativt kan han jakte det selv. Må være mer forsiktig med foring dersom det er innekatt.

 

Angående atferden hans på nattestid så høres det ut som at dere har dere selv å takke. Skal denne atferden endres må man sette hardt mot hardt, og da må man nesten tåle at sofaen får litt slit. Evnt. går det an å klippe katteklør eller ta på sokker på nattestid i en periode mens man "setter standarden". Dersom du har adskilt soverom fra resten av leiligheten, så lukk han ute om natta - så får tottelottene være i fred. Det viktigste er å være konsekvent, og det er en tøff kamp når han har lært at negativ atferd=får viljen sin.

 

Å stenge katten inne i leiligheten (med kattedo tilgjengelig) er mye bedre enn å stenge han ute - du kan risikere at han stikker. Slipp han ut på dine premisser, og som sagt VÆR KONSEKVENT.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å kjøpe tørrfor på dyrebutikken, selv bestiller jeg online. Liker Josera og katter og hunder gjør det også. Byttet fra RC og Hills da jeg ikke syns de var noe særlig gode, det er den dyreste kattematen du får kjøpt på dyrebutikken, bortkastet penger for å være ærlig, du betaler for reklamen i tillegg. Josera har ingen reklamer og holder derfor prisene sine nede.

Du burde vurdere å burtrene pus. Ikke bare er det en fin måte å straffe pus på, men det er også lurt å gjøre pus vant med å være i bur med tanke på dyrelegebesøk. Hvis pus ikke oppfører seg så går pus i buret, og da legger du ett teppe over og sier natta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er negativt ved skikkelig tørrfôr? Det er vel bedre for tennene også?

 

Katter skal ha mye proteiner, som skal være animalske proteiner, og de skal ha lite karbohydrater. Dessuten er det viktig at de får nok væske, og det får de best ved å spise våtfôr eller råfôr. (Det hjelper ikke å gi dem vann, for de drikker ikke nok.)

 

Dette er de standpunktene jeg finner hos utallige eksperter, som sier det på en mye bedre måte i utallige artikler om kattemat. Her siterer jeg bare en nokså teknisk artikkel om emnet: http://www.maxshouse.com/feline_nutrition.htm#Dry_Food_vs_Canned_Food.__Which_is_reall

 

Nå er det store forskjeller på tørrfôr, så all kritikk gjelder ikke all slags tørrfôr. Min katt får Acana, som er et veldig skikkelig tørrfôr. Men selv det beste tørrfôr inneholder for lite væske, og derfor bør bare en mindre del av maten være tørrfôr.

 

Jeg tar med et morsomt bilde av en katt med "bruksanvisning", som kommer fra http://feline-nutrition.org/. På vaskelappen kan dere se at det står "Do not feed kibble". Det er stor skepsis til tørrfôr blant mange katteeksperter.

 

post-397331-0-41287400-1481754195_thumb.jpg

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar

Hvis du skal mate pus på våtfor så burde det være våtfor med nok næring i - det gjelder ikke de du kjøper på butikken, de inneholder mest vann og å bare fore dem på det er som å gi pus take away hver dag. Det absolutt beste er ett skikkelig tørrfor - og det er faktisk mye bedre for tannhelsen deres. Man kan lage hjemmelaget kattemat, men selv da må du være nøye og sikker på at du tilsetter andre stoffer som taurin, så det enkleste, og ofte det beste for pus, er å bli matet med hovedsakelig tørrfor. Våtfor er ikke dårlig i seg selv, det er bare flere fordeler å gi pus tørrfor.

Lenke til kommentar

Hvis du skal mate pus på våtfor så burde det være våtfor med nok næring i - det gjelder ikke de du kjøper på butikken, de inneholder mest vann og å bare fore dem på det er som å gi pus take away hver dag. Det absolutt beste er ett skikkelig tørrfor - og det er faktisk mye bedre for tannhelsen deres. Man kan lage hjemmelaget kattemat, men selv da må du være nøye og sikker på at du tilsetter andre stoffer som taurin, så det enkleste, og ofte det beste for pus, er å bli matet med hovedsakelig tørrfor. Våtfor er ikke dårlig i seg selv, det er bare flere fordeler å gi pus tørrfor.

 

Jeg oppfordrer deg til å finne eksperter som støtter ditt syn. Dette er omtrent det motsatte av det de sier.

 

At våtfôr inneholder mest vann, har lite med saken å gjøre. En mus inneholder også mest vann.

Lenke til kommentar

Poenget er at våtfor (som du kjøper på butikken) ikke inneholder nok næring til at pus kan leve godt av det, pus vil da spise enda mer av foret for å få i seg samme mengde næring som den ville få fra ett normalt for, noe som kan føre til overvekt også. Som jeg skrev, blir som å gi pus junk food hele tiden. 

Våtfor fra veterinærklinikken f.eks kan jeg være med på at pus kan leve av, men det er fortsatt ikke heldig med tanke på pus sine tenner. De trenger noe for å fjerne plakk osv, tannhelse er viktig for pus som for oss.

Jeg har vært hos veterinæren xxx antall ganger i løpet av årene, hver eneste gang er det første de spør hva jeg forer dyrene med, og jeg får alltid ros for opplegget jeg følger, så du må nok lete lenge etter en vet som mener at jeg gjør noe galt av å gi pus hovedsakelig tørrfor.

Edit: Vil bare legge ved at dette ikke bare gjelder våtforet du kjøper på butikken, men de aller fleste merker du får kjøpt av dyremat på butikken er ikke mat du har lyst til å fore dyret ditt med hvis du er glad i dem og vil at de skal leve ett langt og sunt liv. Kjøper kun mat fra butikken i nødstilfeller, og da det dyreste jeg finner.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg gjentar at du sier omtrent det motsatte av hva ekspertene sier. Jeg ber deg lese iallfall første avsnitt her: http://www.maxshouse..._Which_is_reall.

Er du ikke enig, må du finne dokumenter som støtter ditt syn. Hva veterinærer sier til deg muntlig, er ikke bra nok.

 

Sist jeg tok katten til årlig kontroll, hadde jeg forøvrig en nyutdannet veterinær. Hun var veldig fornøyd med å høre at katten min fikk mest våtfôr. Mulig det er en generasjonskløft her.

 

Ellers lurer jeg på om dette forumet fortsatt er i live. Disse spørsmålene burde engasjere langt flere katteeiere, særlig dem som bruker våtfôr. Dyrebutikkene har hyller fulle av dyrt våtfôr, så det må være noen som kjøper det, men de er tydeligvis ikke på dette forumet.

Lenke til kommentar

Jeg stoler mer på min veterinær over flere år enn en fremmed online, sorry. 

De billigere typene for jeg sier at man burde styre unna er nettopp de som det står om i det første avsnittet. Ordentlig tørfor til pus skal ikke inneholde for mye ''billigfyll'', det er hvorfor du burde styre unna omtrent alt som er i matbutikken av dyremat, for det er proppfult av det, til og med våtforet.

Josera er på samme nivå som Hills, RC osv, men personlig syns jeg de er enda bedre utifra erfaring. Du ser veldig fort om foret du gir pus er riktig eller ei, jeg merket en gigantisk forskjell nesten med en gang med josera. Nei jeg eier ikke josera eller noe sånt, er bare dritfornøyd.
 

Lenke til kommentar

Ikke klipp klørne hvis katten skal gå ute. Det er en grunn til at veterinærer vegrer seg for å klippe klørne når man ber om det, og spør om det bare er en innekatt eller ikke.

Jeg har enda ikke opplevd at en veterinær ikke vil klippe klør eller at de er skeptisk til praksisen hos katter som har tilgang til å gå ut. Jeg regner med at du kjenner til denne grunnen du nevner og at du kan dele den med oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...