Del Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Man låner ikke bort en bil med 700hk til ukjente, ikke en med 469 heller for den saks skyld. Dette er elementær kunnskap for alle motorsyklister. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Man låner ikke bort en bil med 700hk til ukjente, ikke en med 469 heller for den saks skyld. Dette er elementær kunnskap for alle motorsyklister. Det er jo helt frivillig og ikke limitert til bare P85D eiere.. Poenget er uansett at Tesla prøver gjøre det slik at flere får mulighet til å prøve bilene, ikke motsatt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Sovidt eg veit har Tesla aldri oppgitt anna enn motoreffekt på nettsidene, både enkeltvis og samanlagt, rekna ut på den måten forskrifta seier. Dei har ikkje lov til å oppgi lågare effekt enn det som motoreffekt i EU, fordi det vil gi villeiande informasjon i land med effektavgift. Det er motoreffekt som er utgangspunkt for avgifter, ikkje batterieffekt. Dersom du tykkjer det er eit problem, tykkjer eg du skal be Samferdselsdepartementet ta det opp med EU. Det er ingen som pålegger Tesla å bruke et tall de selv vet er uoppnåelig i markedsføring (som de har gjort).Kva marknadsføring då? Twitter-meldingar? Tesla driv ikkje anna marknadsføring enn nettsidene sine. Der må dei oppgi spesifikasjonane slik lova krev. Dei kunne òg lagt til kor høg effekt batteriet kan levere avhengig av ladenivå, temperatur osb, og burde sikkert ha nemnt det. Det korrekte er å opplyse om lovpålagt effekt til organet som skal avgiftsberegne bilen og så markedsføre bilen med den effekten forbrukeren kan forvente at motorene yter.Det er ikkje korrekt. Ikkje ein einaste bilprodusent gjer det slik. Alle oppgjev effekta som kjem fram i testar og som står i vognkortet, og det er det svært gode grunnar til. Tenk deg at du kjøper ein bruktbil frå utlandet og har rekna deg fram til avgifta på bakgrunn av hestekrefter oppgjeve i marknadsføring av bilen, du kjem til Svinesund og dei skal ha dobbel avgift. Evt. kunne Tesla montert et batteri og en strømkrets i bilen som kunne levere den strømstyrken som motorene trenger for å levere 700hk.Dei er eit stykkje på veg med P100D. Normalt brukar bilen berre ein av motorane om gongen, og P85D kan levere full effekt til ein motor. Slik er det ofte med bensin-hybridar òg, spesielt når det er kaldt, sjølv om alle reklamerer med effekten av begge motorane utan å nemne dette i marknadsføringsmateriellet. Her driver faktisk Tesla med bevisst villedende markedsføring, for så å prøve å skjule seg bak regelverk som ikke har noe som helst med markedsføring å gjøre. Marknadsføringa til Tesla skil seg ikkje frå andre bilfabrikantar. Tenk deg at elbilar får effektavgift. Då ville det vere villeiande å reklamere med lågare effekt, sidan effektavgift på bilar vert utrekna av motoreffekt. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Altså, å kjøpe en tesla betyr jo implisitt at du aksepterer enhver skuffelse 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Altså, å kjøpe en tesla betyr jo implisitt at du aksepterer enhver skuffelse Javel, hvordan da mener du ? Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 "I tillegg har Tesla saksøkt seks Tesla-kjøpere som vant gjennom med sine krav i forbrukertvistutvalget." Fantastisk bedrift, dere. Dysfunksjonelle amerikanske symaskiner med amerikanske søksmålholdninger. 4 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Javel, hvordan da mener du ? At tesla leverer skrot, og det eneste argumentet for å kjøpe en er sponsinga man får fra staten. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Javel, hvordan da mener du ? At tesla leverer skrot, og det eneste argumentet for å kjøpe en er sponsinga man får fra staten. Dette er jo bare dine meninger, for meg er tesla verken skrot eller hovedgrunnen staten sin "sponsing". Jeg kan kjøpe langt billigere biler om jeg ønsker det. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Han mente kanskje at "ingen" ville kjørt Tesla i Norge om det ikke var for avgiftslettet og muligheten til å kjøre i kollektivfelt. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Han mente kanskje at "ingen" ville kjørt Tesla i Norge om det ikke var for avgiftslettet og muligheten til å kjøre i kollektivfelt. Mulig han mente det, men det var jo ikke det han sa. Jeg er dog uenig, men mange hadde nok hatt en annen modell pga pris. Kollektivfelt er en håpløs argumentasjon da det er få byer i Norge som har dette men alikevel selges Tesla utenfor disse byene. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvilken modell ville de hatt da? Model S har vel inntil nylig vært den eneste tilgjengelig i Norge(?). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvilken modell ville de hatt da? Model S har vel inntil nylig vært den eneste tilgjengelig i Norge(?). De ville gjerne kjøpt en "vanlig" S og ikke P for eksempel. Det er stor skilnad fra de dyreste og de billigste Tesla'ene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Det selges svært få Tesla i områder uten store subsidier eller avgiftslettelser. Uten norsk avgiftsregime ville en Tesla kostet omtrent det samme som en Porsche Panamera Turbo. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 At tesla leverer skrot, og det eneste argumentet for å kjøpe en er sponsinga man får fra staten. Kva sponsing får Tesla frå staten? Eg kjøpte Tesla utan å få ei krone i sponsing av staten. I tillegg har staten lagt seg på eit avgiftsnivå som gjer at staten sparer pengar når folk kjøper Tesla og andre elbilar. Staten sparer kostnader i helsesektoren, og i fylgje Miljødirektoratet kuttar vi utslepp på ein svært billig måte samanlikna med alternative måtar å få ned utsleppa på. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Det selges svært få Tesla i områder uten store subsidier eller avgiftslettelser. Uten norsk avgiftsregime ville en Tesla kostet omtrent det samme som en Porsche Panamera Turbo. Det er umulig å si da det ikke finnes avgiftsregler på dette enda. Det selges ganske mange Tesla'er utenfor Norge. Men klart det er en stor fordel at middelklassen kan kjøpe disse bilene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Jeg mente selvfølgelig at pris fra fabrikk var det samme. Det var da voldsomt til tåkeprat. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Det selges svært få Tesla i områder uten store subsidier eller avgiftslettelser. Kanskje dei fleste Tesla vert selde i område utan store subsidiar eller avgiftslette. Kinesarane har kjøpt ca 7000 Model S til no i år, og Kina subsidierer berre kinesiske elbilar. Dei fleste land har svært låge og flate subsidiar eller avgiftsletter for elbilar, slik at dei utgjer ein veldig liten del av kjøpesummen. Uten norsk avgiftsregime ville en Tesla kostet omtrent det samme som en Porsche Panamera Turbo. Det er han absolutt verd. Difor sel Tesla betre enn Porsche Panamera Turbo i dei fleste land. Totalt produserte Porsche berre 15.055 Panamera i 2015, alle varianter inkludert (kjelde: årsrapporten til Porsche for 2015). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Jeg mente selvfølgelig at pris fra fabrikk var det samme. Det var da voldsomt til tåkeprat. du mener i en verden uten avgifter for alle biler? Ser ut som den billigste panamera ligger på 78000 $, model s starter på 68000$ så ikke helt. Endret 8. desember 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Tesla sier på nett at bilen har 700. Den har det ikke. Da har de 100% udiskuterbart skjult opplysningen. Det er klaging med rette fordi Tesla har gitt utrykk for at bilen har mer krefter enn den faktisk har.Sovidt eg veit har Tesla aldri oppgitt anna enn motoreffekt på nettsidene, både enkeltvis og samanlagt, rekna ut på den måten forskrifta seier. Dei har ikkje lov til å oppgi lågare effekt enn det som motoreffekt i EU, fordi det vil gi villeiande informasjon i land med effektavgift. Det er motoreffekt som er utgangspunkt for avgifter, ikkje batterieffekt. Dersom du tykkjer det er eit problem, tykkjer eg du skal be Samferdselsdepartementet ta det opp med EU. Tesla må oppgi den reelle effekten bilen har, det er jo 100% åpenbart, og Tesla har aldri vært i nærheten av 700 og de vet det godt selv. Så hvorfor skal de oppgi en urealistisk tøyseeffekt som du aldri kan oppnå uten en ekstrem ombygging av bilen? De skal oppgi reell effekt, det er viktig både ovenfor kundene og organer som EU. Det har de ikke gjort, faktisk har de skrytt på seg over 200hk. De burde legge seg langflate, skamme seg, og gi kompensasjon til de som har blitt lurt. Istedet velger de rettssak. Så de er ca like mye asshole som Apple. Eksempel: Min bil ble solgt ny med 420hk. Det er en reell effekt, lett oppnåelig ved å trykke ned høyrefoten. I etterkant har den fått litt "kjærlighet" og har nå tett oppmot 600hk. Burde da fabrikanten ha markedsført bilen med 600hk? Det er jo mulig, med svært lite ombygging. Har sett Volvo 240 med over 1000hk. Burde Volvo markedsført den med det? Det ER jo mulig, krever bare tid og penger. Det er ingen som pålegger Tesla å bruke et tall de selv vet er uoppnåelig i markedsføring (som de har gjort). Det korrekte er å opplyse om lovpålagt effekt til organet som skal avgiftsberegne bilen og så markedsføre bilen med den effekten forbrukeren kan forvente at motorene yter. Evt. kunne Tesla montert et batteri og en strømkrets i bilen som kunne levere den strømstyrken som motorene trenger for å levere 700hk. Her driver faktisk Tesla med bevisst villedende markedsføring, for så å prøve å skjule seg bak regelverk som ikke har noe som helst med markedsføring å gjøre. Vi snakker om voksne mennesker her. Hvis noen var så dumme og prøvekjørte bilen uten å forstå wattmeteret og ikke faktisk greide å gjøre den vurderingen om hvorvidt dette var et egnet kjøretøy - vel, trist for dem. Kanskje de burde bruke hodet neste gang de svir av 3/4 mill. Som Onkel Skrue pleide å si - en dåre og hans penger lar seg raskt skille ad. Kjøpte de bilen usett og utestet - vel, jeg har sitter ikke her og feller tårer for dem heller. Kanskje ikke noe sjakktrekk å kjøpe bil på postordre. Da kan alle fabrikanter markedsføre med 1294 hester! Per hjul! (Men det står en måler inni bilen som viser at du egentlig har 110hk). For noe sprøyt. Det er en grunnsten at markedsføringsmateriell gir et realistisk bilde av produktet, man skal ikke lyve rett og slett, og det har Tesla gjort til gangs. Nei, det er jeg faktisk temmelig sikker på at det ikke er. Det ville jo vært helt sinnsykt. Kan du se for deg Musk & Co sitte rundt et bord og planlegge dette? Hadde de faktisk ønsket å tåkelegge dette så hadde de ikke plassert motoreffekten helt sentralt i dashboardet. Da hadde de gjort som alle andre biler gjør - nemlig å ikke opplyse førereren om hvor mange kilowatt som går inn i motoren nå. Men la oss si at motorkarakteristikken til Tesla var litt anderledes. Og at den hadde peak output på 18000 RPM. Da ville Tesla hatt sitt på det rene med at bilen leverer 700hk. Du ville selvsagt ikke kunne bruke denne effekten med mindre du kjørte i over 230 km/t - men på alle mulige måter ville bilen ha en effekt på 700hk. Det sier litt om hvor verdiløst hk-tallet er. Og hvor poengløst det er å klage over toppeffekt på en motor. Tja, teksten på nettsidene har de neppe valgt tilfeldig, det er nok gått gjennom mange mennesker og avdelinger før det er godkjent. De har nok håpet at folk skulle være så ny på elbiler at de tar alt for god fisk. Uansett har de løyet, 700hk er umulig å få ut av bilen. Det er ikke verdiløst fordi det gir en pekepinn på hva du kan forvente av ytelse. At de skryter på seg langt over 200hk er i så måte svært relevant. 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Tesla sier på nett at bilen har 700. Den har det ikke. Da har de 100% udiskuterbart skjult opplysningen. Det er klaging med rette fordi Tesla har gitt utrykk for at bilen har mer krefter enn den faktisk har.Sovidt eg veit har Tesla aldri oppgitt anna enn motoreffekt på nettsidene, både enkeltvis og samanlagt, rekna ut på den måten forskrifta seier. Dei har ikkje lov til å oppgi lågare effekt enn det som motoreffekt i EU, fordi det vil gi villeiande informasjon i land med effektavgift. Det er motoreffekt som er utgangspunkt for avgifter, ikkje batterieffekt. Dersom du tykkjer det er eit problem, tykkjer eg du skal be Samferdselsdepartementet ta det opp med EU.Tesla må oppgi den reelle effekten bilen har, det er jo 100% åpenbartKva som er "100% åpenbart" og kva som er forskriftsmessig korrekt, er ganske ofte ikkje det same. Tesla må gjere det som er forskriftsmessig korrekt, elles får dei trøbbel med styresmaktene. Alle bilprodusentar gjer det som er forskriftsmessig korrekt, ikkje det som er "100% åpenbart". Eksempel: Min bil ble solgt ny med 420hk. Det er en reell effekt, lett oppnåelig ved å trykke ned høyrefoten.Er du sikker på det? Har du målt? Er ho verkeleg lett tilgjengeleg, eller må motoren opp i turtal først? Køyrer du ein eksosmotor slik at full effekt er lett tilgjengeleg, høyrest det jo ut som om du ikkje kan gire. Da kan alle fabrikanter markedsføre med 1294 hester! Per hjul!Det ville ikkje vere forskriftsmessig korrekt. Dei må oppgi motoreffekt. Dei har ikkje lov til å oppgi noko anna, korkje meir eller mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå