Gå til innhold

Kobling av høytalere til forsterker, hjelp ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen dynavoice challenger og dali høytalere som skal kobles opp til nad forsterkerene mine, det er en intregrert forsterker og en effektforsterker. Effektforsterkeren har bare to kanaler så derfor har jeg nå koblet dali høyttalerene på dynavoicene, det er to terminaler bak på disse. Er dette ett lurt valg eller går det ann å bruke terminalene på "forforsterkeren"? Vil gjerne slippe å ødelegge noe, så om noen har gode råd så er det supert! Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke begynne å koble uten å vite hva du holder på med.

Hva med å ta et bilde av hver del (helst baksiden); med forklaring hva som er hva. Så gjør du det samme med høytalerne (trenger bare 1 av hver). Bare så vi får luket ut om du bruker aktive høytalere eller ikke.

Edit:

Tror jeg skjønner hvor du vil; dynavoice challanger er vanlige høytalere på samme nivå som dali.

Du kan koble dali høytalerne direkte til dynavoice; men da må begge terminalene på dynavoice kobles sammen. Ulempen med dette er at det blir ekstremt mye mer å drive for forsterker (ikke sikkert den klarer håndtere det).

NAD forsterkeren; har den flere høytaler-utganger (skjønner den er minimum 2 selvsagt) ?

Edit2:

Effektforsterker kobler du til pre-out på NAD; høytalere som krever mest styrke kobler du til høytalerterminalene på effektforsterkeren. De andre kobler du til høytalerterminalutgangene på NAD forsterkeren.

MEN hvorfor i all verden ønsker du å koble opp flere høytaler-par for stereo? Det kan umulig bli bra. De matcher ikke, og du vil få trøbbel med at de forskjellige høytalerparene utligner hverandre (tenk bølger som treffer hverandre; de utligner hverandre og fordobler hverandre i forskjellige deler av frekvensspekteret; det blir kaos lysmessig ;)).

Uavhengig av hva du gjør; på dynavoice høytalerne må du koble sammen begge med +; og begge med -bak på hver høytaler (dette gjelder alltid om de har flere utganger; normalt er det en brokobling mellom disse utgangene fra fabrikken). Eller så får du kun bass eller kun mellomtone/diskant lyd. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, er ikke noen ekspert men er ikke helt blåst heller. Grunnen til at jeg vil ha begge settene med høytalere koblet til er at det er mer lyd, synes det spiller bra slik det er nå, men redd for at det blir for mye for effektforsterkeren. Dynavoice ene har kobling mellom terminalene, vet at grunnen til at det er to terminaler er at hvis man kobler begge opp mot forsterker blir det bedre lyd. Det spiller heftigere med begge settene sammen, ikke merket noen overdøving av bassene. Det eneste jeg har merket er at når jeg spiller høyt er at nad effektforsterkeren lukter gammel elektronikk når den blir varm, er en 216 thx. Men da mener du at jeg får f.eks koblet dali'ene opp til den integrerte forsterkeren?

Lenke til kommentar

jeg ville gått for f.eks dali til den integrerte forsterkeren; og de andre til effektforsterkeren.

Edit:

Bra å høre at du ikke er helt blåst ;) men jeg har sett eksempler på litt ville koblinger som kan skade utstyret... ikke alle som er så bevandret på dette med +/- og motstand! Kjenner ikke deg, så tar alltid utgangspunkt i det verste; blir vanligvis billigere da. Har også sett noen som har koblet høytalerterminalutgangen på integrert forsterker direkte til linjeinngangen på aktiv sub osv (rca i andre enden av høytalerkabelen faktisk!). Det pleier vanligvis ikke bli så veldig bra.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...